0

تکنیک لایه‌بندی عطرها چیست؟

تکنیک لایه‌بندی عطرها چیست؟
بازدید 17

از تجربه‌هایی که حس خوبی به همراه دارد این است که از شما نام عطری که‌ زده‌اید را بپرسند. این اتفاق وقتی رخ می‌دهد که رایحه‌ای متفاوت، جدید و خوشبوتر از سایر عطرها را استفاده کنید. یک راه خلاقانه برای شخصی‌سازی و دستیابی به رایحه‌ای خاص، استفاده از هنر لایه‌بندی عطر است. لایه‌بندی عطرها تکنیکی هنرمندانه شامل ترکیب روایح مختلف برای رسیدن به رایحه‌ای جدید و منحصر به فرد است. اگر تا به حال نتوانسته‌اید در طول خرید عطر مردانه یا عطر زنانه، رایحه‌ی خاص خود را پیدا کنید یا همیشه با ماندگاری کم عطرتان مشکل دارید، وقت آن است که با لایه‌بندی عطرها آشنا شوید.

فهرست محتوا
ریشه‌ی لایه‌بندی عطرها
اصول لایه‌بندی عطرها
جفت عطرهای مناسب برای لایه‌بندی

ریشه‌ی لایه‌بندی عطرها
مفهوم لایه‌بندی عطر ریشه در خاورمیانه دارد. جایی که این هنر برای قرن‌ها یک سنت فرهنگی بوده است. مردم این منطقه از گذشته تا به امروز به علاقه‌ی فراوانشان به عطر و توانایی در ایجاد روایح پیچیده و منحصر به فرد شناخته می‌شوند. عطر بخش مهمی از فرهنگ خاورمیانه است به طوری که بسیاری از مردم این منطقه هر روز عطر را به عنوان راهی برای بیان و ارتقای سبک شخصی خود استفاده می‌کنند. زنان در خاورمیانه از دیرباز به ترکیب روغن‌های معطر برای ایجاد عطر‌هایی متمایز معروف بودند. این آیین هفت مرحله داشت که زنان پوست، مو و لباس را با روایحی در بافت‌های مختلف از روغن معطر گرفته تا کرم و دود معطر، خوشبو می‌کنند. آن‌ها کرمی بر پایه‌ی مشک را روی پوست خود ماساژ می‌دادند.
همچنین برای مردان در خاورمیانه استفاده از رایحه‌های متعدد به منظور ایجاد یک عطر منحصر به فرد و شخصی رایج است. بسیاری از عطر‌های خاورمیانه‌ای بر مواد اولیه‌ی گرم، تند و مجلل مانند چوب عود، چرم، زعفران و گل رز متمرکز هستند. این نت‌ها به طور طبیعی به زیبایی با هم ترکیب می‌شوند. همچنین از آنجا که آب و هوای گرم این منطقه باعث تبخیر سریع عطر‌ها می‌شود، بنابراین لایه‌بندی عطرها می‌تواند به ماندگاری بیشتر آن‌ها کمک کند. در نهایت، سنت لایه‌بندی عطر‌ها از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و خانواده‌ها تکنیک‌ها و دانش خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند.
امروزه، این تکنیک در دنیای غرب محبوبیت بالایی پیدا کرده است. شرکت‌هایی مانند جو مالون (Jo Malone) لندن هم با موفقیت، لایه‌بندی عطر را در مدل‌ کسب‌وکار خود گنجانده‌اند. جو مالون یک شرکت عطرسازی است که در سال ۱۹۹۰ در لندن تأسیس شد. این شرکت به دلیل رویکرد نوآورانه‌ی خود شناخته شده است. عطر‌های جو مالون به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به تنهایی یا به صورت لایه‌‌بندی روی هم استفاده می‌شوند تا عطری شخصی‌سازی شده ایجاد کنند. این شرکت طیف گسترده‌ای از روایح از جمله عطر، ادکلن و کرم بدن را ارائه می‌دهد که می‌توان آن‌ها را با هم ترکیب و رایحه‌ای منحصر به فرد ایجاد کرد.
ادو پرفیوم زنانه مهمت مدل کرید اونتوس فور هر حجم ۷۵ میلی لیتر مشاهده کالا
اصول لایه‌بندی عطرها
لایه‌بندی روایح تنها اسپری کردن دو عطر روی هم را در برنمی‌گیرد. لایه‌بندی عطرها می‌تواند از زمانی که از صابون و شاور ژل معطری در حمام استفاده می‌کنید یا لوسیون معطری پس از حمام به خود می‌زنید شروع شود. بهترین ویژگی لایه‌بندی عطرها این است که به معنای واقعی کلمه هیچ محدودیتی در آن وجود ندارد. رابین میسون (Robin Mason) رئیس Fine Fragrance در کمپانی فیرمنیش (dsm-firmenich) سوئیس می‌گوید عطر یک تجربه شخصی است که هر فرد بسته به زیست‌شناسی، عادات فرهنگی یا رژیم غذایی‌اش تفسیر متفاوتی از آن دارد. با این حال، در حالی که ایده‌ی امکانات بی‌نهایت ممکن است برای برخی جرقه‌ی خلاقیت باشد، داشتن گزینه‌های فراوان ممکن است باعث ترس برخی دیگر شود. به همین دلیل متخصصان عطر پیشنهاد می‌کنند اگر قبلاً هیچ‌وقت عطر‌ها را لایه‌بندی نکرده‌اید، سعی کنید برای شروع، دو عطر که خانواده‌ی بویایی یا نت مشترکی دارند را انتخاب کنید. مثلا دو عطر از خانواده‌ی گلی را با هم ترکیب کنید یا یک لوسیون و یک ادکلن دارای نت مشترک وانیل را روی هم اسپری کنید. پس از آن که روایح مورد نظرتان را برای لایه‌بندی انتخاب کردید، مراحل زیر را پیش بگیرید؛

۴ خانواده بویایی که برای انتخاب عطر باید بشناسید؛ آشنایی با چرخ عطر

مرحله‌ی اول
ابتدا رایحه‌ی قوی‌تر را روی پوست خود و نه روی نوار کاغذی اسپری کنید. زیرا واکنش هر پوست منحصر به فرد است و عطرها روی پوست هر فرد بوی متفاوتی می‌دهند. بنابراین باید مطمئن شوید که ارزیابی دقیقی از بوی واقعی عطر دریافت می‌کنید. سپس رایحه‌ی سبک‌تر را در هماهنگی با رایحه‌ی اول انتخاب کنید. به طور کلی عطر سبک‌تر مکمل عطر پایه است و به افزایش ویژگی‌های آن کمک می‌کند. به عنوان مثال، اگر عطر قوی‌تر رایحه‌ای گلی داشته باشد، عطر سبک‌تر دارای رایحه‌ی مرکباتی یا میوه‌ای است تا علاوه بر سازگاری بالا، حس شادابی و سرزندگی عطر را افزایش دهد.
مرحله‌ی دوم
پس از آن که عطر پایه را استفاده کردید، رایحه‌ی سبک‌تر را کمی روی رایحه‌ی قبلی و بیشتر در نواحی متفاوت از بدن خود اسپری کنید تا مطمئن شوید که روایح به خوبی با هم هماهنگ می‌شوند و یکی بر دیگری غلبه نمی‌کند. می‌توانید یک رایحه را روی گردن و دیگری را روی نقاط نبض دست‌های خود اسپری کنید.
مرحله‌ی سوم
اجازه دهید ترکیب جدید عطر شما بالغ شود. کمی صبر کنید تا روایح به خوبی در کنار هم بنشینند و روی پوست خشک شوند. به اطراف قدم بزنید و پخش‌بوی رایحه‌ی جدید را در نظر بگیرید. همچنین نوع واکنش عطر با پوست خود را تست کنید که آیا همچنان نت‌های لایه‌بندی شده برای شما لذت‌بخش هستند یا نه. کمی زمان می‌برد تا تمام جوانب عطر جدید خود را بررسی کرده و با آن آشنا شوید.
ادو پرفیوم زنانه ژان پاول مدل گوتیه سو اسکندال حجم ۸۰ میلی لیتر ۶۰ % ۳,۵۰۰,۰۰۰ ۱,۴۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
جفت عطرهای مناسب برای لایه‌بندی
در لایه‌بندی روایح، امکان تجربه‌ی هر روشی وجود دارد. می‌توانید از یک تک نت برای تقویت نت‌های عطر اصلی استفاده کنید. مثلا اگر می‌خواهید عطری گلی داشته باشید که نت رز در آن برجسته باشد، یک عطر تولید شده از روایح گل‌های مختلف را با عطری که فقط از نت رز ساخته شده است لایه‌بندی کنید. از سوی دیگر، اگر می‌خواهید ماندگاری عطر‌های مرکباتی/آبزی خود را افزایش دهید، می‌توانید آن‌ها را با رایحه‌های چوبی لایه‌بندی کنید و به این ترتیب روایح مشابه و نزدیک به هم را روی یکدیگر لایه‌بندی کنید. کلید اجرای موفقیت‌آمیز لایه‌بندی عطرها، درک خانواده‌های بویایی مختلف و نحوه‌ی تعامل آن‌ها با یکدیگر است. پیش از معرفی عطرها یادآورری این نکته ضروری است که رایحه‌های سنگین‌تر معمولاً قبل از عطرهای سبک‌تر اسپری می‌شوند تا تمام روایح بتوانند مشخصات بویایی خود را حفظ کنند.

بهترین عطر زنانه با ماندگاری بالا؛ ۱۰ عطری که با آن در یادها می‌مانید!

ونوم ورساچه
ونوم اینکارنیت از برند اسفتن همبرت لوکاس (Venom Incarnat Stéphane Humbert Lucas 777) یک عطر شگفت‌انگیز است که بیش از هر عطر دیگری بوی توت فرنگی می‌دهد! عطری شیرین از خانواده‌ی شرقی وانیلی که توسط خود استفن همبرت لوکاس طراحی شده است. از کارامل و توت فرنگی در نت‌های ابتدایی گرفته تا وانیل، پچولی و دانه‌ی تونکا، ونوم اینکارنیت یک ادکلن یونیسکس قوی برای ترکیب با رایحه‌ی گلی است. این زهر شیرین و اعتیادآور در کنار عطر زنانه‌ی ورساچه برایت کریستال (Versace Bright Crystal)، لطافت و مهربانی، عشق، جذابیت و کاریزما را در هم می‌آمیزد. بدون شک لایه‌بندی این دو عطر، هر تأثیر‌گذاری و جذابیتی که یک زن در پی آن است را پوشش می‌دهد. ادوتویلت ورساچه برایت کریستال عطری ملایم از خانواده‌ی گلی میوه‌ای است که اگرچه با هارمونی عجیب انار، یخ و یوزو آغاز می‌شود اما بوی گل صد تومنی آن که در کنار نیلوفر و مگنولیا در بخش میانی قرار گرفته است، بیشترین بازتاب را دارد. برایت کریستال در روایح پایانی دارای نت کهربا، مشک و چوب ماهاگون است که به خوبی با DNA شرقی ونوم اینکارنیت سازگاری دارد. بهار، پاییز و زمستان بهترین زمان‌ها برای لایه‌بندی این دو عطر هستند.

ادو تویلت زنانه پرنسس مدل ورساچه برایت کریستال حجم ۹۰ میلی لیتر ۲۸ % ۵۱۰,۰۰۰ ۳۶۵,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
تام فود وانیلا ایووروشه
لوسیون‌های معطر به اندازه‌ی سایر ادکلن‌ها ابزار مؤثر و بسیار قدرتمندی برای لایه‌بندی هستند. برند فرانسوی ایووروشه از جمله خوشبوترین لوسیون‌های معطر را به بازار عرضه می‌کند. اگر از آن دسته افرادی هستید که در دنیای روایح، وانیل هوس‌انگیز را به هر رایحه‌ی دیگری ترجیح می‌دهید، ترکیب عطر وانیلا سک.س تام فورد با لوسیون وانیلی ایووروشه یک لایه‌بندی منحصر به فرد برای شما خواهد بود. پوست مرطوب خود را کاملا با لوسیون بپوشانید تا پایه‌ای وانیلی برای لایه‌بندی و افزایش ماندگاری عطر ایجاد کنید. سپس بسته به این که دوست دارید عطری ملایم و معتدل برای بهار و پاییز داشته باشید یا قوی و گرم برای زمستان، چند پاف از تام فورد وانیلا سک.س را روی نقاط نبض خود اسپری کنید. اگرچه این عطر برای استفاده‌ی مشترک آقایان و خانم‌ها است اما این ترکیب به دلیل استفاده از لوسیون وانیلی ایووروشه جنبه‌های زنانه‌ی بیشتری دارد.

لوسیون بدن ایو روشه مدل وانیلی حجم ۲۰۰ میلی لیتر مشاهده کالا
کرید گرینلی
Greenly از برند پرفیوم د مارلی عطری مرکباتی آروماتیک است که برای استفاده‌ی مشترک خانم‌ها و آقایان در فصول بهار و تابستان ایجاد شده است. سیب سبز، برگاموت و نارنگی در ابتدا به همراه نت مرکباتی پتیت گرین در بخش میانی که با مشک و عنبر در بخش پایه ترکیب شده‌اند، سرزندگی، آرامش و در عین حال جذابیت و هوشیاری را تداعی می‌کنند. ترکیب روایح با نشاط و خنک گرینلی با خانواده‌ی میوه‌ای می‌تواند امضای بویایی جدید و خاصی ایجاد کند. بسته به این که دوست دارید روایحی زنانه‌تر یا مردانه‌تر ایجاد کنید، اونتوس مردانه و زنانه از برند کرید (creed aventus) بهترین انتخاب‌ برای لایه‌بندی با گرینلی سبز و با طراوت هستند. هر دو روایحی میوه‌ای مدیترانه‌ای یا همان چایپر دارند که از بهترین مواد برگرفته از سراسر دنیا ساخته شده‌اند. گرینلی می‌تواند پایه‌ی مناسبی برای کرید اونتوس مردانه با رایحه‌ی خوش آناناس، یاس و چوب سدر و توس باشد. در حالی که برای دادن بعدی ظریف‌تر و لطیف‌تر، بهتر است کرید اونتوس زنانه با هارمونی غیر قابل مقاومتش که از هلو، چوب صندل، رز، مشک، سیب، لیمو و سایر نت‌های مجلل ساخته شده است، سهم بیشتری در لایه‌بندی با گرینلی داشته باشد. در هر دو روش، عطری چهار فصل خواهید داشت که خط بویی استثنائی برایتان به ارمغان می‌آورد.

ادو پرفیوم پرفیوم دو مارلی مدل Delina Exclusif حجم ۷۵ میلی لیتر

۱۳,۸۱۵,۷۸۰

تومان

ادو پرفیوم مردانه پرفیوم دو مارلی مدل Pegasus Exclusif حجم ۱۲۵ میلی لیتر

۱۶,۷۸۱,۶۱۰

تومان

مشاهده عطرهای پرفیوم د مارلی
مشاهده همه

بیتر وانیل
یکی از بهترین روش‌ها برای این که درصد موفقیت لایه‌بندی عطرهای خود را افزایش دهید، استفاده از برند مشترک است. هارمونی تلخ و شیرین بیتر پیچ (Bitter Peach) تام فورد به خوبی با وانیلا سک.س تطابق می‌پذیرد. همچنین نت وانیل، دانه‌ی تونکا و چوب صندل در هر دو عطر وجود دارد که این هم نشانه‌ی دیگری برای یک لایه‌بندی موفقیت‌آمیز است. هلو، یاس، کنیاک، صندل، وانیل و مشک در کنار بادام تلخ روایحی کاملا یونیسکس ایجاد می‌کنند که سطح جدیدی از لوکس و خاص بودن را ارئه می‌دهند. امتحان کردن این ترکیب در بهار، پاییز و زمستان به هر زن و مرد شیک پوشی توصیه می‌شود.

ادو پرفیوم فراگرنس ورد مدل اینتنس پیچ حجم ۸۰ میلی لیتر مشاهده کالا
دارک کیس لا بل
ادکلن زنانه‌ی لا بل لو پرفیوم از برند ژان پل گوتیه (la belle le parfum jean paul gaultier)، عطری شرقی وانیلی است که از روایح گلابی، یاس، وانیل و دانه‌ی تونکا تشکیل شده است. عطری بسیار جذاب و شیک که نت‌ میوه‌ای آن شیرینی ملایم و لذت بخشی به هارمونی بخشیده است. از طرفی، بادی اسپلش دارک کیس بث اند بادی ورکز (Dark Kiss by Bath & Body Works) روایحی شرقی گلی دارد که از وانیل، رز بورگاندی و تمشک سیاه تشکیل شده است. لایه‌بندی این دو رایحه می‌تواند عطری با جنبه‌های میوه‌ای و بسیار با طراوت و سرخوش ایجاد کند که برای چهار فصل مخصوصا بهار و پاییز ایدئال است.

بادی اسپلش زنانه مای مدل Magic Moment حجم ۲۲۰ میلی لیتر ۱۴۵,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
نکات ضروری
در ادامه ۳ نکته‌ی ضروری برای اجرای درست تکنیک لایه‌بندی عطرها آمده است.
مواظب رایحه‌های قوی باشید
رایحه‌های قوی می‌توانند برای روایح دیگر غلبه کنند. بنابراین درصد استفاده از این روایح در لایه‌بندی را پایین نگه‌دارید. اگر دوز بیشتری عطر قوی به خود اسپری کردید، می‌توانید با افزودن بیشتر عطر‌ سبک‌تر، آن را رقیق کنید.
برای رسیدن به رایحه‌ی شخصی، صبور باشید
صبور باشید و در فرآیند لایه‌بندی عطر‌ها عجله نکنید. از آزمایش کردن نترسید و زمان خود را صرف تست ترکیبات مختلف کنید تا وقتی که بهترین رایحه را برای خود پیدا کنید.
به حس بویایی خود اعتماد داشته باشید
حس بویایی شما منحصر به فرد است. بنابراین هنگام مخلوط کردن عطر‌ها به غریزه‌ی خود اعتماد کنید. اگر ترکیبی بوی خوبی به شما بدهد و اعتماد به نفس را در شما بالاتر می‌برد، احتمالاً در نظر دیگران هم جذاب و خاص خواهد بود.

خوشبوترین شب سال؛ نگاهی به مراسم جوایز بنیاد عطر در سال ۲۰۲۴

سخن پایانی
لایه‌بندی عطر اگرچه در ابتدا در خاورمیانه توسعه یافته بود، اکنون یک تکنیک محبوب در بین دوست‌داران زیبایی در سراسر جهان است. زیرا شما را تشویق می‌کند خلاق باشید و عطر خاص خود را پیدا کنید. به طور کلی، لایه‌بندی عطر یک راه سرگرم‌کننده برای ایجاد عطری است که منحصراً متعلق به شما است. چه از سنت‌های فرهنگی خاورمیانه الهام گرفته باشید و چه از رویکرد نوآورانه‌ی شرکت‌هایی مانند جو مالون، آزمایش لایه‌بندی عطر تجربه‌ای باارزش است که می‌تواند به شما در بیان فردیت و کشف خلاقیت‌تان کمک کند. از آزمایش ترکیب‌های مختلف نترسید زیرا تجربه اغلب به ما بهترین‌ها را می‌آموزد.
منابع: byrdie, jomalone, escentual, artisanparfumeur, fragrantica, the7virtues, beautinow, vogue, maison21g

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *