0

گزارش فرآیند غربالگری آنتی بادی در اهداکنندگان سازمان انتقال خون ایران

گزارش فرآیند غربالگری آنتی بادی در اهداکنندگان سازمان انتقال خون ایران
بازدید 3

آیمد 90 پیگیر دستاوردهای سازمان انتقال خون در دوره مدیریت مصطفی جمالی بود براین اساس عباداله سالک مقدم معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون ایران به تشریح این دستاوردها برای خبرنگار آیمد 90 پرداخت.

اهمیت انجام تست غربالگری آنتی بادی در اهداکنندگان:

تزریق خون مهمترین فرآیندی است که در بيماران بستری در بيمارستان صورت می گيرد و از اهميت بسياری برخوردار است. علی رغم به کار بردن تمهيدات مختلف، نياز به تزریق خون همچنان پابرجا بوده و افزایش کیفیت خون یکی از چالش های سازمان های انتقال خون دنياست. تزریق خون به طور بالقوه می تواند منجر به واکنش هموليتيک حاد و یا تاخيری گردد. وجود آنتی بادی غیر منتظره در پلاسمای اهداکنندگان خون می تواند منجر به بروز مشکل همولیز در گیرندگان خون شود.

بر طبق استانداردهای AABB غربالگری نمونه های اهداکنندگان خون از نظر وجود آنتی بادیهای ناخواسته یکی از الزامات سازمان های انتقال خون می باشد که بدین وسیله از بروز عوارض احتمالی در گیرندگان خون و فراورده های آن به خصوص در نوزادان و اطفال جلوگیری خواهد شد. انجام تست غربالگری آنتی بادی موجب افزایش ضریب سلامت پلاسمای تولیدی مشتق از کیسه های خون اهدایی جهت مصرف بیماران و ارسال به شرکت های پالایشگر پلاسما خواهد شد که در نهایت منجر به افزایش ارزآوری برای کشور خواهد گردید.

غربالگری آنتی بادی در بيماران (مخصوصا در بیماران تالاسمی و سایر گیرندگان مزمن خون) نيز ضروری است. همچنین گاها تیتر پائین آنتی بادی در زمان انجام تست کراس مچ موجب ناسازگاری در تست نشده و خون ناسازگار جهت تزریق برای بیمار ارسال می گردد که همین امر موجب عوارض تهدید کننده ی حیات در بیماران می گردد.

وجود آنتی بادی در سرم اهداکنندگان یکی از علل عدم تطابق گروه خونی سل تایپ و بک تایپ می باشد که تعيين گروه خون را با مشکل مواجه کرده و نياز به بررسی بيشتر دارد همچنین وجود آنتی بادی در سرم اهداکنندگان یکی از علل مثبت شدن تست DAT گلبول های قرمز می باشد که در انجام کراس مچ برای بیماران در مراکز درمانی اختلال ایجاد می کند.

لذا از آنجائی که تهيه ی خون سالم و کافی از سياست های سازمان انتقال خون ایران می باشد، برنامه انجام تست غربالگری آنتی بادی مطابق با استانداردهای بین المللی در جهت افزایش کیفیت خون و فرآورده های خونی (حائز اهمیت برای بیماران و همچنین شرکت های پالایشگر)، در 31 استان کشور برای اولین بار تدوین شده است تا با انجام این تست در راستای ارتقای ضریب سلامت خون و فراورده های خون قدم برداریم.

سابق بر این در سازمان انتقال خون ایران جهت بررسی حضور آنتی بادی از گلبول های قرمز O پولد شده استفاده می شد که با تجهیز 31 استان به دستگاه هایی با متد ژل کارت، انجام غربالگری آنتی بادی به صورت تکی با سه پانل مختلف امکان پذیر شده است. در صورت حضور آنتی بادی، از فرآورده های پلاسمایی و پلاکت این افراد استفاده نشده و تنها فرآورده گلبول قرمز به مراکز درمانی ارسال می گردد (عدم استفاده برای نوزادان و اطفال)

اهمیت تعیین فنوتیپ گلبول های قرمز در اهداکنندگان خون:

با توجه به این که تعیین گروه های خونی فرعی از قبیل Cc، Ee و Kell علاوه بر سیستم های گروه های خونی اصلی ABO&Rh برای واحد گلبول قرمز مورد مصرف بیماران و دریافت کنندگان مکرر خون مثل بیماران تالاسمی امری مهم و حائز اهمیت بالینی می باشد. بدیهی است راه اندازی روشهای اتوماسیون برای تعیین گروههای خونی فرعی به ذخیره بالای خونهای کاملا سازگار و بدون عوارض برای بیماران تالاسمی کمک شایانی خواهد نمود و درجه ی سلامت این بیماران را تا حد زیادی افزایش خواهد داد. در حال حاضر این تستها به روش اتوماسیون در تمامی ادارات کل استانی با استفاده از روش Magnet Technology (در 10 استان) و CAT (درکلیه استان ها) در حال انجام می باشد.

سازمان انتقال خون به منظور جلوگیری از بروز بحران و داشتن تامین کننده متفاوت برای انجام هر تست، اجرای برنامه اتوماسیون تعیین گروههای فرعی خون برای سایر استانها را با استفاده از  تکنولوژی Solid phase  را نیز اجرایی نموده است. همچنین  تعیین فنوتیپ سایر گروه های فرعی به روش دستی در حال انجام است و در برنامه های آتی سازمان تعیین فنوتیپ گسترده (Extended Phenotype) جهت انجام به روش اتوماسیون قرار دارد.

 جامعه هدف:

غربالگری آنتی بادی : تمامی بیماران دریافت کننده خون به خصوص نوزادان و اطفال، بیماران تالاسمی و بقیه ی گیرندگان مزمن خون, شرکت های پالایشگر در تهیه داروهای مشتق از پلاسما

تعیین فنوتیپ گروه های خونی فرعی: برای همه بیماران به خصوص دریافت کنندگان مکرر خون همچون بیماران تالاسمی و آنمی داسی شکل

برچسب ها

سازمان انتقال خون صنعت پلاسما عباداله سالک مقدم

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *