0

گزارش فرآیند تست NGS برای اهداکنندگان در سازمان انتقال خون ایران

گزارش فرآیند تست NGS برای اهداکنندگان در سازمان انتقال خون ایران
بازدید 3

آیمد 90 پیگیر دستاوردهای سازمان انتقال خون در دوره مدیریت مصطفی جمالی بود براین اساس عباداله سالک مقدم معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون ایران به تشریح این دستاوردها برای خبرنگار آیمد 90 پرداخت.

 اهمیت انجام تست NGS برای اهداکنندگان:

انجام HLA-typing با رزولوشن بالا مانند روش NGS، از الزامات تست­های سازگاری پیوند اهداکننده و بیمار قبل از پیوند و روش مورد درخواست مرکز مدیریت بیماریها و پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد. به علت تنوع گسـترده سـيسـتم HLA در ایران ناشی از تنوع نژادی و قوميتی مختلف، ورود اطلاعات HLA هر چه کامل­تر لکوسـها با رزولوشـن بالای HLA داوطلبان اهداکننده، تعيين کننده درصـد بيمارانی اسـت که قادر به يافتن اهدا کننده مناسب سازگار در يک بانک پذيره نويسی سلول­های بنيادی در بازه زمانی مناسب پيوند می ­باشد.

راه ­اندازی روش­های تایپینگ با دقت، سرعت و ظرفیت بالا شرط اصلی گسترش بانک HLA در داخل کشور بوده که علاوه بر دستیابی هر چه سریع­تر اهداکننده مناسب پیوند با قرابت ژنتیکی نزدیک و کاهش عوارض ناشی از دارو برای بیمار، منجر به کاهش خروج ارز از کشور در شرایط فعلی تحریم (20 هزار یورو به ازای هر بیمار نیازمند پیوند) می ­گردد.

یکی از علل محدودیت نمونه ­های تایپ شده در بانکHLA  سازمان انتقال خون ایران، ظرفیت و محدودیت روش­های تایپ موجود در حد رزولوشن پایین و تنها برای شش لکوس ژنی تایپ شده است. استفاده از متدولوژی نسل جدید NGS، امکان تایپ HLA در سطح رزولوشن بالا و برای 11 لکوس را فراهم می ­نماید.

با توجه به پلی­مورفیسم بالای ژن HLA و همچنین وجود نژادهای مختلف در جامعه ایرانی و ازدواج­های غیرفامیلی، احتمال مشاهده آلل­های جدید و یا دارای ابهام در نتیجه تایپ لکوس­های ژن HLA وجود دارد، بنابراین در آزمایشگاه­های ایمونو ژنتیک جهت رفع ابهامات و تایید نتایج HLA-typing  بایستی از دستگاه­ ها، متدها و یا کیت­های مختلف به منظور هم پوشانی و فراهم شدن امکان مقایسه در موارد مبهم استفاد شود، بنابراین استفاده از حداقل دو روش برای NGS HLA-typing اساساً یک ضرورت فنی محسوب می­ شود.

محدوديت تعداد تايپينگ در واحد زمان، چند مرحله ­ای شـــدن انجام تايپينگ جهت دسـتيابی به نتايج قطعی و انتخاب مناسب اهداکننده سـازگار توسـط تيم پيوند با روش­های متداول فعلی، منجر به افزایش زمان، هزینه و به تعویق افتادن و همچنین عدم دســتيابی به اهداکننده ســازگار در زمان مناســب و ضروری برای نجات جان بيماران مي­ گردد. با توجه به نیاز روزافزون به پیوند سلول­های بنیادی در کشور، انجام تایپ HLA به روش NGS می ­تواند در درمان بیماران نیازمند سلول­های بنیادی بسیار کمک کننده باشد و همچنین باعث تســريع در يافتن اهداکننده مناســب پيوند در مرحله MATCH & SEARCH اوليه و در بازه زمانی مناســب برای بيمار نیازمند دریافت سلول­های بنیادی خون­ساز می­ شود.

 جامعه هدف:

پيوند سلول­های بنيادی خون­ساز در درمان بسياری از بدخيمی­ها/ سرطان­های خونی (انواع لوسمی­ها)، بيماری­های ارثی صعب العلاج خونی (نظير تالاسمی، آنمی داسی­شکل، آنمی آپلاستيک)، نقايص ايمنی و بيماري­های متابوليک ارثی مورد استفاده قرار می­ گیرد. ميزان شباهت و سازگاری نزديک مولکول­های HLA دهنده و گيرنده پیوند و يافتن هر چه سـريع­تر اهدا کننده سـازگار جهت پيوند بيمار در زمان مناسـب، تاثير مسـقيم بر امکان انجام پيوند و نتيجه پيوند دارد و موجب به حداقل رسـاندن احتمال پس زدن پيوند و افزايش شانس قبولی پيوند در فرد بيمار می­ گردد.

وضعیت کنونی:

در حال حاضر در سازمان انتقال خون ایران HLA 550 نمونه با تکنولوژی NGS با متد Nanotype از کمپانی Omixon تایپ گردیده است و قرارداد خرید  10.000 تست با این متد منعقد گردیده و در مهرماه سال 1403 کیت­های درخواستی تحویل سازمان می­ شود. همچنین به منظور ارزیابی حساسیت و اختصاصیتر روش دوم کیت One lambda از کمپانی ترموفیشر تاکنون 50 نمونه تایپ گردیده است که برنامه ریزی در خصوص عقد قرارداد با کمپانی به تعداد 500 تست جهت فاز اولیه بررسی و در فاز دوم تعداد 10.000 تست در دستور کار قرار دارد.

برچسب ها

سازمان انتقال خون عباداله سالک مقدم

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *