0

خوش بینی کلید طول عمر و سلامت است

خوش بینی کلید طول عمر و سلامت است
بازدید 15
خوش بینی کلید طول عمر و سلامت است
تحقیقات نشان می‌دهند که داشتن انتخاب‌های سالم در زندگی در گرو طرز فکر خوش‌بینانه انسان است.
درک شما از جهان می‌تواند تأثیر شگرفی بر زندگی‌تان بگذارد. یک دورنمای مثبت نه‌تنها ممکن است رفاه شما را دوچندان کند، بلکه می‌تواند سال‌ها به عمر شما بیافزاید. چنان‌که تئودور روزولت می‌گوید: «اگر باور داشته باشی که می‌توانی، نیمی از راه را طی کرده‌ای.»
طول عمر استثنائی
تحلیل داده‌های بیش از ۶۹ هزار خانم در مطالعه سلامت پرستاران و بیش از ۱ هزار و ۴۰۰ مرد در مطالعه سالخوردگی هنجارمند کهنه‌سربازان نشان داد که خوش‌بینی به‌طور خاص ۱۱ تا ۱۵ درصد طول عمر انسان را بیشتر می‌کند. داوطلبان در این مطالعات به ترتیب از سال ۱۹۷۶ (خانم‌ها) و ۱۹۸۶ (آقایان) تحت نظر بودند.
ظاهراً خوش‌بینی شانس زندگی تا سن ۸۵ سالگی یا بالاتر را که یک طول عمر استثنائی محسوب می‌شود، افزایش می‌دهد. این یافته‌ها ارتباطی با دیگر شرایط و رفتارهای سلامت‌محور مانند رژیم غذایی، کشیدن سیگار و مصرف الکل و همچنین شرایط سلامت روان و امکانات مالی نداشتند.
مزایای خوش‌بینی
چنان‌که از مطالعه انتشاریافته در مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا در سال ۲۰۱۹ پیداست، خوش‌بینی یک خصیصه روان‌شناختی است که می‌گوید اتفاقات خوبی در راه است و با این باور گره خورده که آینده مطلوب خواهد بود، چرا که انسان می‌تواند خروجی‌های مهم را تحت کنترل خود درآورد.»
خوش‌بینی را می‌توان به منزله دکترینی تعریف کرد که می‌گوید این جهان بهترین جهانِ ممکن است.
براساس مطالعه سرکیولیشن ریسرچ در سال ۲۰۱۸، مردم در مواقعی که دورنمای خوش‌بینانه دارند، تمایل بیشتری به رفتارهای سالم پیدا می‌کنند.
براساس این مطالعه، افراد خوش‎بین اهدافِ بیشتر و همچنین اعتمادبه‌نفس بیشتری برای رسیدن به آن‌ها دارند که باعث می‌شود کمتر درگیر انگیزه‌های ناسالم شوند.
خوش‌بینی همچنین با نشانگرهای زیستی سالم‌تر از جمله سطح بهینه لیپید، التهاب کمتر، بیماری قلبی کمتر و بهبود عملکرد ریوی در آقایان سالخورده ارتباط مستقیم دارد. خوش‌بینی یک عامل محافظتی برای بیماری‌های قلبی عروقی است و به افراد کمک می‌کند که واکنش مؤثرتری در قبال استرس، اضطراب و افسردگی داشته باشند.
دکتر سولاگنا میسرا، متخصص داخلی، در مصاحبه با اپک تایمز گفت: «ما پیوسته در حال کشف ارتباط عمیقِ بین ذهن و جسم در زمینه شفا هستیم. افرادی که دورنمای مثبت‌تری دارند، واکنش‌های ایمنی بهتر، خواب بهتر، عادات غذایی سالم‌تر و فعالیت بدنی بیشتری را تجربه می‌کنند. این عوامل به کاهش خطر ابتلا به چاقی و بیماری‌های قلبی عروقی، تحمل و مدیریت درد بهتر و درمجموع تاب آوری و  تندرستی روانی و روان-اجتماعی بهتر کمک می‌کنند.»
آنجل پلنلز، متخصص تغذیه، به اپک تایمز گفت که خوش‌بینی با واکنش ایمنی قوی‌تر ارتباط مستقیم دارد که می‌تواند به کاهش بیماری کمک کند. خوش‌بینی همچنین با سطح بهینه کورتیزول ارتباط مستقیم دارد که اگر به‌طور مزمن افزایش پیدا کند، به مشکلات سلامتی مختلف دامن می‌زند.
پلنلز افزود: «خوش‌بین‌ها با به‌کارگیری تاکتیک‌های مقابله‌ای پیشگیرانه استرس را به شکل مؤثرتری مدیریت کرده و جوانب مضر استرس مزمن را کمتر تجربه می‌کنند.»
چگونه می‌توان دورنمای مثبت را تقویت کرد
پلنلز بر اهمیت هشیاری و تمرین تکنیک‌های مدیریت استرس برای تقویت خوش‌بینی تأکید می‌کند.
پلنلز می‌گوید: «هشیاری از طریق تنفس عمیق و حفظ آرامش، حتی در حین گریه کردن، زار زدن یا داد و فریاد کشیدن از اهمیت بسیاری برخوردار است. ما با قاب‌بندی فرایندهای فکری خود می‌توانیم از هر موقعیتی درس‌های آموزنده بگیریم.»
پلنلز همچنین پیشنهاد می‌کند که موفقیت‌های کوچک را جشن بگیریم.
او می‌گوید: «مهم نیست چقدر بزرگ یا کوچک باشند، ما باید موفقیت‌ها را جشن بگیریم. چه پای پیشرفت در آزمایشگاه در میان باشد وچه کاهش یا افزایش وزن، کاهش مصرف دارو یا افزایش قدرت در دوره نقاهت، از دید من همگی به منزله موفقیت هستند.»
میسرا نکات زیر را در رابطه با تقویت خوش‌بینی به اشتراک گذاشت:

  • پرهیز از احساسات‌گرایی (بویژه در شبکه‌های اجتماعی)
    رسیدگی به عوامل استرس‌زای فردی. یاد بگیرید چگونه با عوامل استرس‌زا برخورد کنید یا چگونه از محرک‌هایی که باعث می‌شوند استرس تا حد ممکن افزایش یابد اجتناب کنید. با یک درمانگر، روانپزشک یا دیگر متخصصان سلامت روان کار کنید تا عوامل استرس‌زا را بیابید.
    به گروه اجتماعی مثبت‌نگر در اطراف خود نزدیک شوید. بویژه اگر از توانایی مالی کافی برای دریافت مشاوره روانی برخوردار نیستید.
    در باره احساس خود صحبت کنید. اگر احساسات را درون خود نگه‌دارید و آن‌ها را از بقیه پنهان کنید، احساس شرم و گناه خواهید کرد.

او می‌گوید: «به شکل متعادل کار کنید، به‌طور منظم ورزش کنید، از خانه بیرون بروید، غذاهای مغذی بخورید، روی بهبود کیفیت و کمیت خواب‌تان تمرکز کنید، حلقه اجتماعی خود را تقویت کرده و قبل از این‌که ببینید چه چیزهایی باید برای شما مهم باشند، به این توجه کنید که چه چیزهایی برای شما اهمیت دارند.»
میسرا افزود که احساسات‌گرایی به «جدایی بین زندگی بالقوه و زندگی واقعی‌مان منجر می‌شود. ما باید به شکل جمعی یاد بگیریم که قدرِ داشته‌های امروز را بدانیم، نه آن‌چه را که باید داشته باشیم. گفتنش آسان است. ضرب‌المثل «برای رسیدن به هدف، به کمک بسیاری نیاز داریم» در این مورد صدق می‌کند.»
میسرا گفت: «ریشه‌کن کردن منفی‌بافی درباره خود آسان نیست، تغییر رفتارهای خوردن و خوابیدن سخت است و ما نمی‌توانیم تمام عوامل استرس‌زا را تغییر بدهیم. با این‌حال، تنها چیزی که انسان می‌توانند تغییرش دهد، نوع واکنش است.»

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *