0

تفاوت بین خشم و بدرفتاری

تفاوت بین خشم و بدرفتاری
بازدید 5
تفاوت بین خشم و بدرفتاری
نکات کلیدی
خشم تلاش‌های شخص برای حل کردن مسائل است. سوء استفاده تلاش آنها برای صدمه زدن به شما است.
بهترین پاسخ به خشم گوش دادن است.
بهترین پاسخ به سوء استفاده، محافظت از خود است.
منبع: vocablitz / Pixabay
دو فیلم “Inside Out” به مردم کمک کرده اند تا یاد بگیرند که چگونه احساسات خود را درک کرده و بپذیرند. روان درمانگران دوست دارند پیچیدگی تجربه عاطفی انسان را به چهار دسته تقلیل دهند: دیوانه، غمگین، خوشحال یا ترسیده. از بین این چهار مورد، ما اغلب احساسات دیوانه، غمگین و ترسیده را به عنوان احساسات «منفی» و شادی را به عنوان تنها احساسات مثبت می‌دانیم احساس نگاه می کند. هیچ تحقیقی نشان نمی دهد که خشم برای روابط ناسالم یا مضر است.

برعکس، اکثر روان درمانگران بر این باورند که افراد سالم از نظر عاطفی این ظرفیت را دارند که تمام احساسات خود را در زمینه مناسب به طور کامل تجربه کنند – یعنی بتوانند در هنگام تجربه چیزی مانند فقدان احساس غمگینی کنند و زمانی که یک تهدید واقعی وجود دارد احساس ترس کنند. .

 
اما در مورد عصبانیت چطور؟ آیا در یک زندگی و رابطه سالم جایی برای خشم وجود دارد یا خشم فقط یک «احساس منفی» است؟ اگرچه خشم در فرهنگ ما نام بدی پیدا کرده است، خشم خود مشکلی نیست. خشم تنها زمانی در روابط به مشکل تبدیل می‌شود که به‌جای صحبت کردن، ابراز یا ابراز نشود.
 
عصبانیت اساساً احساسی است که وقتی از روشی که در یک رابطه پیش می‌رود خوشمان نمی‌آید و می‌خواهیم کاری برای بهتر کردن اوضاع انجام دهیم، تجربه می‌کنیم. برای مثال، اگر قرار باشد برای ناهار دوستی را ملاقات کنم و او فراموش کند، ممکن است از این که مرا فراموش کرده است عصبانی باشم.

همچنین ممکن است از این که این دوست من را خیلی دوست ندارد احساس ناامیدی یا حتی نگران کنم. عصبانیت من نشان دهنده این است که این شخص برای من مهم است، من از روندی که بین ما پیش می‌رود خوشم نمی‌آید، و برای بهتر کردن اوضاع سرمایه‌گذاری می‌کنم. اگر اهمیتی نمی‌دادم، عصبانی نمی‌شدم.

 
در مورد مردان و عصبانیت همه چیز می تواند کمی پیچیده تر شود. خشم احساسی است که مردان بیشتر با آن آشنا و راحت هستند، زیرا ممنوعیت های اجتماعی زیادی برای ابراز احساسات غیر از خشم، به ویژه آسیب پذیری و تقویت اجتماعی زیادی برای عصبانیت، وجود دارد. خشم برای مردان جذاب است زیرا آنها می توانند عصبانی باشند و همچنان به خوبی از آنها دفاع کنند و آسیب پذیر نباشند.
 
در بسیاری از موارد، مردان به تجربه‌ی آشنای خشم می‌روند تا آنچه را که واقعاً احساس می‌کنند از خود و دیگران پنهان کنند، و آنچه مردان اغلب در زیر خشم خود احساس می‌کنند ترس. به عنوان مثال:
عصبانیت مرد از همسرش به خاطر «اولویت دادن به بچه‌ها» ممکن است ترس از ناتوانی در نزدیک شدن به فرزندانش را بپوشاند.
خشم مرد از همسرش به دلیل اینکه اغلب او را مورد انتقاد قرار می‌دهد، ممکن است ترس او را بپوشاند که ممکن است هرگز نتواند او را راضی کند و “با او درست کار کند” و ترس او از بی کفایتی و شاید حتی رها شدن را تغذیه کند.
 
مفیدترین پاسخ زمانی که کسی از دست شما عصبانی است این است که گوش دهید. اگر فکر می‌کنید دارید گوش می‌دهید، اما هنوز نمی‌دانید که آن شخص از کجا آمده است، سعی کنید بیشتر گوش دهید. به یاد داشته باشید که خشم راهی است که به شما نشان می دهد که به رابطه اهمیت می دهند و برای بهتر کردن اوضاع سرمایه گذاری می کنند.
 
آیا عصبانیت همیشه سالم است یا محدودیت هایی وجود دارد؟ اینجاست که مهم است بتوانید بین خشم و بدرفتاری تمایز قائل شوید. بدرفتاری یکی از کلماتی است که در فرهنگ ما به قدری مورد استفاده قرار گرفته است که تقریباً بی معنی شده است. ما سریعاً هر چیزی را که باعث ناراحتی ما می شود یا احساسات ما را جریحه دار می کند به عنوان “سوءاستفاده” صدا می کنیم. در حالی که اغلب وقتی کسی از دست شما عصبانی است ناراحت کننده است، اما این باعث سوءاستفاده نمی شود. خشم یک احساس است و سوء استفاده از آن احساس است. خشم تلاش‌های کسی است که به ما بفهماند که از وضعیت روابط ما راضی نیست و متعهد به بهبود اوضاع است.
 
در مقابل، سوءاستفاده تلاش‌های کسی است که به ما اطلاع دهد که از وضعیت روابط شما راضی نیست، بلکه به جای اینکه متعهد به بهبود اوضاع باشد، سعی می‌کند به نوبه خود به ما صدمه بزند، تا “به دست بیاوریم”. حتی» به این امید که باعث شود احساس بهتری داشته باشند. در حالی که بهترین پاسخ به عصبانیت گوش دادن است زیرا عصبانیت تلاش های طرف مقابل برای بهتر کردن اوضاع است، بهترین پاسخ به سوء استفاده این است که کاری را که برای محافظت از خود نیاز دارید انجام دهید، زیرا وقتی کسی مورد سوء استفاده قرار می گیرد، سعی می کند به شما صدمه بزند.
 
 
بخشی از کتاب پنهان در دید آشکار: چگونه ترس مردان از زنان روابط صمیمی آنها را شکل می دهد اقتباس شده است. (پرس اثر ماندگار)
 
 
مراجع
دیتمن، ملیسا (2003). خشم در سراسر تقسیم بندی جنسیتی: محققان در تلاش برای درک چگونگی تجربه و ابراز خشم مردان و زنان هستند. نظارت بر روانشناسی، (34)، 3. انجمن روانشناسی آمریکا.
Weiss, A. (2022) پنهان در یک دید ساده: چگونه ترس مردان از زنان به روابط صمیمی آنها شکل می دهد. پرس تاثیر ماندگار.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *