0

تغییر نگرش مراقبت از گوش و شنوایی را به واقعیت تبدیل کنیم

تغییر نگرش مراقبت از گوش و شنوایی را به واقعیت تبدیل کنیم
بازدید 41

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور از فرا رسیدن ۳ مارس مصادف با ۱۳ اسفند روز جهانی شنوایی با شعار «تغییر نگرش مراقبت از گوش و شنوایی را به واقعیت تبدیل کنیم» خبر داد.

دکتر حامد جز جلالیان در گفتگو با وب دا گفت: ناشنوایی به عنوان معلولیتی خاموش فرد را با دنیای سکوت و انزوا مواجه می کند و دامنه اختلال شنوایی می تواند از خفیف تا عمیق بوده که در حالت خفیف فرد از درک برخی صداها عاجز است، اما در نوع عمیق، عدم توانایی درک اصوات محیطی و گفتاری، منجر به اختلال در رشد و تکامل زبان و عدم امکان برقراری تعاملات اجتماعی مناسب و کارآمد می شود.

وی افزود: پیشگیری از کم شنوایی و اقدامات مراقبتی مربوط به آن، در جهت ارتقای سلامت عموم و درکاهش آسیب های مرتبط و کاستن از هزینه های بهداشتی در کشورها نقش عمده ای ایفا می نماید از این رو طی سالهای اخیر توجه بیشتری به موضوع تشخیص به موقع کم شنوایی در دوران نوزادی و مداخلات درمانی معطوف شده است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر تصریح کرد: در رتبه بندی سال های سپری شده زندگی همراه با معلولیت (YLDs) و بار کلی بیماری ها در سال ۲۰۱۰ کم شنوایی رتبه ۱۳ را به خود اختصاص داده بود و متاسفانه با افزایش ۱۰ برابری بار این اختلال در سال های اخیر، هم اکنون در جایگاه سوم این رده بندی قرار دارد.

دکتر زهرا دستجردی خاطر نشان کرد: سالانه چهار تا پنج هزار نوزاد کم شنوا در کشور متولد می شود که به دلیل ازدواج های فامیلی، میزان اختلالات شنوایی ناشی از مسائل ژنتیکی در ایران نسبت به آمار جهانی بالاتر است.

وی افزود: شیوع کم شنوایی در جهان رو به افزایش است، از جمله عوامل خطرکم شنوایی می توان به ابتلا به عفونتهایی مانند سرخک، اوریون، سرخجه، مننژیت، سیتومگالوویروس، استفاده بی رویه و نابجا از داروهای آسیب رسان به شنوایی مانند داروهای ضدسل و مالاریا و کووید- ۱۹، مصرف ناصحیح از آنتی بیوتیکهای اتوتوکسیک آمینوگلیکوزیدی، عوامل ژنتیکی، قرار گرفتن افراد در معرض اصوات بلند مثل محیطهای شغلی و نظامی و استفاده بی رویه از تلفنهای همراه ودستگاههای صوتی شخصی در اماکن تفریحی و محل کار، و سالمندی جمعیت می باشد.

دکتر دستجردی تاکید کرد: اثرات این بیماری بر توانایی افراد برای برقراری ارتباط، معاشرت، یادگیری، کار و لذت در زندگی، بصورت فقر خانواده و انزوای اجتماعی بروز می کند که درافراد مسن به طور خاص، کم شنوایی میتواند منجر به افزایش خطر ابتلا به افسردگی و زوال شناختی و عقل شود.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر از برنامه های موثر برای کاهش روند رو به افزایش نرخ کم شنوایی در کشور و اجرای برنامه های ترویجی ارتقاء آگاهی عمومی و افزایش سواد سلامت گوش و شنوایی و راه های پیشگیری و تشخیص زودهنگام ابتلا به کم شنوایی نام برد.

دکتر دستجردی در خصوص گروه های در معرض خطر کم شنوایی گفت: کسانی که به احتمال زیاد در معرض خطر هستند عبارتند از:

• نوزادان و شیرخواران

• کودکان، به ویژه در سنین پیش دبستانی و مدرسه

• افراد مسن

• کسانی که در معرض سر و صدا، مواد شیمیایی اتوتوکسیک و داروهای اتوتوکسیک هستند

• جوانان و نوجوانان استفاده کننده بی رویه از دستگاه های شخصی (هدفون و غیره)

مقام مسئول فوق در پایان به همشهریان توصیه کرد در صورت داشتن یکی از شرایط فوق حتما معاینات دوره ای و غربالگری های تخصصی شنوایی را انجام دهند

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *