0

از تولد جنین مبتلا به تالاسمی ماژور در نیشابور پیشگیری شد

از تولد جنین مبتلا به تالاسمی ماژور در نیشابور پیشگیری شد
بازدید 38

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور از پیشگیری تولد دومین جنین مبتلا به تالاسمی ماژور در نیشابور بزرگ خبر داد.

دکتر حامد جز جلالیان افزود: بیماری تالاسمی بتا از شایع ترین بیماری های ژنتیکی ارثی در ایران است و این بیماری در اثر ازدواج زوج ناقل تالاسمی بروز کرده و در ماه های اول زندگی علامتی ندارد و در فاصله ۳ تا ۱۸ ماهگی علائمی مثل بیقراری، رنگ پریدگی، ناتوانی در شیرخوردن، اختلال در رشد، بزرگی کبد و طحال به وجود می آید و به دلیل سرعت زیاد تخریب گلبول های قرمز، فعالیت مغز استخوان زیاد شده و علائمی مثل کلفتی استخوان های صورت، جعبه ای شکل شدن جمجمه و فرورفتگی ریشه بینی، ایجاد می شود. در این بیماران عمر گلبول های قرمز خون کاهش یافته و به علت کم خونی شدید نیازمند تزریق دوره ای خون می باشند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر افزود: در برنامه پیشگیری از بروز بتا تالاسمی ماژور زوجین در هنگام ازدواج، غربالگری می شوند و در صورتی که هر دو مشکوک به بتاتالاسمی مینور باشند مورد بررسی تکمیلی قرار گرفته و در صورت تایید نتایج، مشاوره و آزمایشات تشخیص ژنتیک مرحله اول انجام تا جهش ژنتیکی در خانواده معلوم شود.

دکتر زهرا دستجردی بیان کرد: باید زوج ناقل، در هر بارداری مراقبت و آزمایش تشخیص ژنتیک مرحله دوم (جنین) انجام دهد تا وضعیت سلامت جنین مشخص شود و مواردی که بر اساس آزمایش ژنتیک مرحله دوم، جنین مبتلا به بیماری گزارش شود ضمن اطلاع نتیجه آزمایش به والدین در صورت رضایت آنها، پس از تشکیل کمیسیون در پزشکی قانونی استان، فرآیند صدور مجوز سقط قانونی بر اساس ماده ۵۶ قانون جوانی جمعیت انجام می شود.

وی در پایان افزود: در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور کلیه زوجین ناقل و مشکوک پرخطر از نظر بتاتالاسمی ماهیانه مراقبت و پیگیری شده ودر هر بارداری، آزمایش تشخیص ژنتیک جنین انجام می شود که از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون ۵ مورد آزمایش تشخیص ژنتیک جنین انجام شده که دو مورد جنین مبتلا گزارش شد و با رضایت والدین و تشکیل کمیسیون پزشکی، سقط قانونی بر اساس ماده ۵۶ قانون جوانی جمعیت انجام شده است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *