0

تعداد بیماران مبتلا به دیابت در نیشابور از مرز ۲۲ هزار نفر گذشت

تعداد بیماران مبتلا به دیابت در نیشابور از مرز ۲۲ هزار نفر گذشت
بازدید 33

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابورگفت: تعداد بیماران مبتلا به دیابت شناسایی شده در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیشابور از مرز ۲۲ هزار نفر گذشت.

دکتر حامد جز جلالیان در گفتگو با وب دا بیان کرد: طی سال های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگ ترین همه گیری تاریخ تبدیل کرده است. از هر ۱۰ بزرگسال در جهان یک نفر با دیابت زندگی می کند و در هر ۵ ثانیه یک نفر به علت دیابت یا عوارض ناشی از آن جان خود را از دست می دهند.

وی در ادامه گفت: بر اساس آخرین مطالعات در کشورما،۵/۱۷ درصد افراد بالای ۲۵ سال مبتلا به دیابت هستند. ۳۰ درصد بیماران از بیماری خود اطلاعی ندارند، ۳۵ درصد بیماران تحت درمان دارویی مناسب نیستند و حدود۸۰ درصد بیماران دیابتی HA۱C( میانگین قند خون سه ماهه) کنترل شده ندارند.

دکتر زهرا دستجردی مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر با بیان اینکه تعداد بیماران مبتلابه دیابت شناسایی شده نوع ۱ و ۲ در دانشگاه علوم پزشکی نیشابوردر حال حاضر ۲۲ هزارو ۱۶۰ نفر است.

وی اظهارکرد: دیابت یک بیماری مزمن است که در اثر نارسایی پانکراس در تولید انسولین، یا مقاومت ارگان های هدف به انسولین ایجاد می شود. در دیابت نوع یک انسولین به میزان کافی تولید نمی شود و فرد نیازمند تزریق های روزانه انسولین است. علت دیابت نوع یک مشخص نیست و با دانش فعلی بشر، این بیماری قابل پیشگیری نمی باشد. ۹۰% موارد دیابت، از نوع دو است که ارتباط نزدیکی با وزن بالای بدن و عدم تحرک بدنی دارد. علایم بالینی هر دو نوع دیابت مشابه است هرچند علایم در نوع دو اغلب از شدت کمتری برخوردارند. به همین جهت دیابت ممکن است تا سال ها بعد از ایجاد، بی علامت باشد و گاه زمانی تظاهر پیدا می کند که عوارض درازمدت آن به وقوع پیوسته باشند.

دکتر دستجردی افزود: امروزه موارد دیابت نوع دو درکودکان هم مشاهده می شود. دیابت خطر بیماریهای قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد. در یک مطالعه چند ملیتی، علت مرگ ۵۰% از بیماران دیابتی بیماری های قلبی و سکته مغزی گزارش شد. نوروپاتی( اختلال در اعصاب) اندام در کنار کاهش خونرسانی خطر بروز زخم در پای بیماران و عفونت آن را افزایش می دهد و ممکن است به قطع اندام منجر شود. رتینوپاتی(بیماری شبکیه چشم) دیابتی یک علت مهم نابینایی است و در نتیجه آسیب تجمعی دراز مدت به عروق خونی کوچک شیکیه اتفاق می افتد. یک درصد از موارد نابینایی در سر تا سر جهان قابل انتساب به بیماری دیابت است. دیابت در میان شایعترین علل نارسایی کلیه قرار دارد. خطر مرگ در بیماران دیابتی در مجموع دو برابر همتایان غیر دیابتی است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشت در پایان گفت: پیگشیری مقدم بر درمان است و مراقبت از سلامتی بر مراقبت از بیماری ارجحیت دارد. برخی مداخلات ساده در شیوه زندگی در پیشگیری یا به تاخیر انداختن دیابت نوع دو تاثیر دارند.

مقام مسئول فوق برای پیشگیری از دیابت نوع دو و عوارض آن به نکات ذیل اشاره نمود:

– وزن خود را در حد مناسب حفظ کنند.

– تحرک و فعالیت بدنی داشته باشند.

– حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت منظم با شدت متوسط در اکثر روزهای هفته لازم است.

– رژیم غذایی مناسب شامل۵ -۳ وعده میوه و سبزیجات در روز مصرف کنند و مصرف قند و چربی های اشباع را کاهش دهند.

– از استعمال دخانیات بپرهیزید.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *