0

رشد چشمگیر شناسایی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم در نیشابور

رشد چشمگیر شناسایی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم در نیشابور
بازدید 47

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی از افزایش چهار برابری شناسایی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم و ارجاع به مرکز توانبخشی و درمانی در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۲ نسبت به۶ ماهه اول خبر داد.

دکتر محمد توحیدی گفت: در راستای اجرای دستورالعمل وزارتی و شیوه نامه پذیرش و ارائه خدمت به بیماران مبتلا به اختلال اتیسم و همچنین اهمیت شناسایی به هنگام کودکان دارای طیف اتیسم؛ فرایند شناسایی و غربالگری این بیماران طی جلسات متعددی با معاونت بهداشت، بهزیستی، آموزش و پرورش و مرکز توانبخشی و درمانی در سال گذشته بازبینی شد و آموزش پزشکان، بهورزان و مراقبین پایگاه های سلامت و مربیان مدارس سطح شهر به عنوان بخش مهمی از فرآیند شناسایی به طور ویژه در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: با آموزش و حساس سازی افراد دخیل در شناسایی و غربالگری که با همکاری گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس و گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت انجام شد، ۸۰ کودک مبتلا شناسایی و به مرکز توانبخشی و درمانی ارجاع گردید. در مرکز توانبخشی پس از انجام تست های تشخیصی و محرز شدن اختلال طیف اتیسم توسط متخصص روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، اقدامات آموزشی و درمانی موردنیاز برای کودک آغاز می شود.

این مسئول تصریح کرد: تمام هزینه های درمان این کودکان تا ۱۴ سالگی، براساس سقف موجود در بسته حمایتی بیماران خاص و صعب العلاج از سوی سازمان های بیمه گر و اداره بهزیستی به مرکز توانبخشی پرداخت و والدین هیچ گونه هزینه ای جهت درمان کودک خود برعهده ندارند.

معاون درمان با تاکید دوباره بر این که هر چه کودک مبتلا به اختلال اتیسم در سنین پایین تر و تا زیر ۳ سالگی شناسایی شود اقدامات درمانی برای او موثرتر خواهد بود، ادامه داد: علاوه بر پزشکان، مراقبین سلامت و مربیان مدارس؛ والدین نیز در صورت مشاهده رفتارهای غیرمعمول کودک خود نظیر رفتارهای کلیشه ای و تکراری، عدم ارتباط چشمی مناسب، عدم واکنش به صدا زدن نام و انجام بازی های تکراری و متعاقب آن مراجعه زودهنگام به پایگاه های بهداشتی، نقش مهمی در شناسایی و شروع روند درمانی کودک مبتلا به اختلال اتیسم دارند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *