0

ارتقای درمان آسم با آموزش

ارتقای درمان آسم با آموزش
بازدید 37

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور از روز جهانی آسم مصادف با ۱۸ اردیبهشت ماه با شعار «ارتقاء درمان آسم با آموزش» خبر داد.

دکتر زهرا دستجردی در گفتگو با وب دا گفت: آسم یک بیماری التهابی مزمن راه های هوایی است که در افراد مستعد از نظر ژنتیک تحت تاثیر عوامل محیطی ایجاد و یا تشدید می شود. التهاب مزمن سبب افزایش پاسخ دهی راه های هوایی شده که منجر به حملات مکرر سرفه، خس خس سینه (ویزینگ) و تنگی نفس می گردد که اغلب در شب و اوایل صبح بدتر می شود.

دکتر دستجردی افزود: در حالت طبیعی در هنگام ورود یک محرک به راه های هوایی عضلات دیواره نایژه ها منقبض شده و با ترشح مخاط، عامل محرک به دام افتاده و با انجام سرفه مانع رسیدن آن به ریه ها می شود؛ اما در بیماران مبتلا به آسم حساسیت بیش از حد راه های هوایی باعث واکنش شدیدتر به محرک ها، انقباض شدید عضلات نایژه ها و افزایش مهاجرت سلول های التهابی و ترشحات مخاطی منجر به تورم شدید و تنگی راه های هوایی و ایجاد علایم آسم می شود.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر اظهار کرد: شدت و توالی حملات آسم از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بروز علایم آسم در بیماران از چندبار در روز تا چند بار در هفته متفاوت است. ممکن است علایم بیماری به هنگام فعالیت فیزیکی یا در طول شب تشدید شود. حملات راجعه آسم موجب بی خوابی، احساس ضعف و خستگی در طول روز، کاهش میزان فعالیت و غیبت از مدرسه و محیط کار می شود. این بیماری شایعترین بیماری مزمن دوران کودکی، علت بستری در بیمارستان و علت غیبت طولانی ازمدرسه است.

وی خاطر نشان کرد: اگر چه علل اصلی این بیماری به طور کامل شناخته نشده است ولی تحقیقات نشان می دهند که در افراد مستعد از نظر ژنتیکی، تماس با آلرژن های محیطی عوامل خطر اصلی در بروز حملات آسم می باشند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– آلرژن های داخل منزل: نظیر مایت های موجود در گردو، غبار منزل، فرش، ذرات تولید شده توسط وسایل گرمازا یا پخت و پز در منزل، پر یا موی حیوانات خانگی، حشرات، کپک ها، افزودنی های مواد غذایی، بوهای تندو …

– آلرژن های خارج منزل نظیر گرده گیاهان، قارچها، هوای سرد و آلودگی هوا.

– دود سیگار وسایردخانیات.

– مواد محرک شیمیایی در محیط کار.

دکتر زهرا دستجردی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده در کشور ما شیوع آسم در جمعیت کودکان و نوجوانان حدود ۱۱ درصد و بالغین حدود ۹ درصد می باشد. خوشبختانه ۸۰ درصد موارد مرگ و میر آسم با تشخیص و درمان به موقع و درست و آموزش مناسب به بیمار و خانواده قابل پیشگیری است و فقدان آموزش والدین در صدر علل بستری کودکان در بیمارستان بوده است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشت در پایان گفت: اگرچه بیماری آسم کاملا قابل درمان نمی باشد اما بیماران مبتلا به آسم با کنترل مناسب بیماری می توانند از زندگی مطلوبی برخوردار باشند. برای بهبود علایم فاز حاد بیماری می توان از درمان دارویی کوتاه مدت بهره جست. بیمارانی که علایم پایدار دارند باید برای کنترل التهاب از درمان های دارویی طولانی مدت استفاده کنند تا بدین طریق از بروز علایم و ظهور حملات آسم پیشگیری کنند. البته درمان دارویی به تنهایی برای کنترل بیماری کفایت نمی کند، بلکه بیماران باید از تماس با آلرژن های محیطی پرهیز کنند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *