0

حدود ۴۸ هزار نفر از افراد بالای ۳۰ سال در نیشابور به فشار خون بالا مبتلا هستند

حدود ۴۸ هزار نفر از افراد بالای ۳۰ سال در نیشابور به فشار خون بالا مبتلا هستند
بازدید 24

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: در حال حاضر حدود ۴۸ هزار نفر از افراد بالای ۳۰ سال در جمعیت تحت پوشش این دانشگاه به فشار خون بالا مبتلا هستند.

دکتر زهرا دستجردی در گفتگو با وبدا  همزمان با هفدهم ماه می مصادف با بیست و هشتم اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی فشارخون گفت: فشار خون بالا عامل ۴۰ درصد مرگ ها در بیماران دیابتی و عامل ۵۳ درصد مرگ های ناشی از بیماری های قلبی و سکته های قلبی و سکته های مغزی می باشد.

وی  با بیان این که یکی از موانع مهم در کنترل موثر فشار خون بالا، عدم اطلاع مردم از بالا بودن میزان فشار خون است، تصریح کرد:  فشار خون را می توان به سادگی در منزل یا در پایگاه های سلامت، خانه های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت شناسایی شود و این بیماری همانطور که به راحتی قابل تشخیص است، درمان دارویی دارد و به راحتی کنترل می شود، اما در بسیاری از نقاط دنیا به میزان کافی شناسایی، درمان و کنترل نمی شود.

دکتر زهرا دستجردی خاطر هدف از این مناسبت  را  آگاهی از مقدار فشار خون، درک مفهوم فشار خون بالا، کنترل بهتر آن و پیشگیری از عوارض جدی آن دانست و ادامه داد: هر چیزی که رگ های خونی را سفت و سخت نماید (چربی) یا سبب کوچکتر شدن آنها شود (فشار مربوط به مواد شیمیائی ونیکوتین و انقباض ناشی از استرس) یا باعث پر شدن آنها ازمایعات زیاد شود (نمک زیاد) سبب افزایش فشار خون خواهد شد.

به گفته دکتر دستجردی فشارخون بالا به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می شود؛ در نوع اولیه که ۹۰ تا %۹۵ موارد را شامل می شود، عوامل خطری مانند زمینه ارثی و خانوادگی فشارخون بالا، مصرف بی رویه نمک، چاقی و دیابت در آن نقش مهمی دارند. در نوع ثانویه عواملی مانند تغییر در ترشح هورمون ها و یا کارکرد کلیه ها، ناهنجاری های قلبی، پر کاری تیروئید، تومورهای غدد فوق کلیوی و… در بروز فشار خون بالا موثر است که در صورت درمان بموقع این بیماریها فشارخون به مقدار طبیعی بر می شود.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه  بیماری فشار خون بالا همانطور که به راحتی قابل تشخیص است، درمان دارویی دارد و به راحتی کنترل می شود، اما در بسیاری از نقاط دنیا به میزان کافی شناسایی، درمان و کنترل نمی شود.

دکتر زهرا دستجردی  در پایان راه های پیشگیری از فشار خون بالا را مدیریت وزن، ورزش منظم روزانه، کاهش مصرف نمک، افزایش مصرف میوه، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل، عدم مصرف سیگار و الکل، مدیریت استرس و اندازه گیری دوره ای فشار خون در خانه های بهداشت و پایگاه های سلامت بیان کرد و توصیه نمود افرادی که در منزل دستگاه اندازه گیری فشار خون دارند، فشار خون خود را اندازه گیری نمایند و  حداقل سالی یکبار یا در صورتی که فشار خون آنها بالاتر از ۷۹/۱۱۹  است برای بررسی بیشتر به پایگاه ، خانه های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه نمایند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *