0

پیام دکتر موسی الرضا شبیهی رئیس مرکز بهداشت استان به مناسبت روز جهانی فشار خون

پیام دکتر موسی الرضا شبیهی رئیس مرکز بهداشت استان به مناسبت روز جهانی فشار خون
بازدید 25

بیماری فشار خون بالا، اصلی‌ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری های قلبی، بیماری¬های مزمن کلیه و سکته‌ مغزی در جهان و ایران و استان گلستان می باشد.

چاقی و اضافه وزن، سیگار کشیدن، مصرف الکل، رژیم غذایی حاوی نمک یا چربی اشباع شده زیاد، عدم مصرف میوه و سبزی، کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی کافی، استرس و عوامل ژنتیکی از علل مستعد کننده بیماری فشار خون هستند.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی فشار خون بالا در سال ۲۰۱۹ یک میلیارد و سیصد میلیون نفر از افراد ۳۰ تا ۷۹ ساله در جهان را تحت تاثیر خود قرار داده و در همین سال  بالغ بر۱۰۸  میلیون نفر در جهان به علل مرتبط با فشار خون بالا جان خود را از دست داده اند.

بر اساس نتایج پیمایش ملی بیماری های غیرواگیر در سال۱۴۰۰  بیش از ۳۴ % افراد ۱۸ ساله و بالاتر استان گلستان دچار فشارخون بالا می باشند که این میزان بیش از میانگین فشار خون این گروه سنی در کشور(۳۲٪)  می باشد . متاسفانه علیرغم افزایش آگاهی طی سالیان اخیر، میزان آگاهی مردم از ابتلا به این بیماری همچنان در سطح پایین قرار داشته است و حدود ۶۶ ٪  از مبتلایان به این بیماری در استان تحت درمان قرار دارند و ۴۲%  درمان موثر دریافت  و فشار خون کنترل شده و مطلوب داشتند.

فشارخون بالا عامل ۴۰ ٪ مرگها در بیماران دیابتی و عامل ۵۳ ٪ مرگ ناشی از بیماریهای قلبی و سکته های مغزی می باشد .شواهد نشان می دهد کاهش فشار خون بالا  ۴۰-۳۵ ٪ خطر سکته های مغزی و ۲۵-۲۰ ٪ سکته های قلبی را کاهش می دهد. همچنین فشار خون بالا باعث افزایش خطر مرگ مادر و جنین در هنگام بارداری ، دمانس ، ‌نارسایی کلیه و نابینایی می گردد .

فشار خون بالا معمولا به راحتی قابل تشخیص است ، درمان دارویی دارد و به راحتی کنترل می شود.

یکی از موانع مهم در کنترل موثر فشارخون بالا  ،عدم اطلاع فرد از بالا بودن میزان فشارخون خود است. قریب به۴۶ درصد بیماران از بیماری خود مطلع نیستند در حالیکه این بیماری با یک اندازه گیری ساده فشارخون در خانه یا مراکز بهداشتی درمانی با استفاده از دستگاه فشارخون، قابل تشخیص است و بیماران ( فشارخون

سیستولیک ۱۴۰ میلی متر جیوه و بالاتر یا فشار خون دیاستولیک ۹۰ میلی متر جیوه و بالاتر)،می توانند برای ارزیابی بیشتر و درمان به مراکز بهداشتی درمانی و پزشکان ارجاع شوند و مراقبت های بموقع دریافت کنند.

به منظور پیشگیری از عوامل خطر و کنترل بیماری‌ فشارخون بالا و در نتیجه آن ارتقای سلامت جامعه و کاهش بار بیماری باید راهبردهای موثر و قابل قبول به کار گرفته شوند تا بتوان در راستای «تغییر رفتارهای خطرساز» و «اصلاح شیوه های زندگی» و «شناسایی به موقع افراد پرخطر یا بیمار» گام برداشت. برای این منظور باید اقدامات چند جانبه و متعدد به کار گرفته شود و بخش‌ های مختلفی درگیر این مبارزه شوند و هر کدام اقدام متناسبی ارایه کنند.

نامگذاری این روز فرصتی مغتنم است تا سطح آگاهی مردم در زمینه این بیماری بدون علامت افزایش یابد و درباره عوامل خطر این بیماری، نحوه صحیح تشخیص آن و نیز چگونگی کنترل و پیشگیری از عوارض آن و نحوه پایش این بیماری در منزل به مردم اطلاع رسانی شود و بدین صورت از بروز عوارض و به دنبال آن بار مالی و روانی زیاد آن بکاهند تا با تضمین سلامتی و پیشگیری از عوارض مهلک این بیماری، عمر طولانی تر و مفیدتری داشته باشند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *