0

اسهال، بیماری شایع کودکان در تابستان

اسهال، بیماری شایع کودکان در تابستان
بازدید 32

سرپرست گروه جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور ازشیوع بیماری های اسهال به ویژه در فصل گرم سال خبرداد.

دکتر مریم مردانی در گفتگو با وب دا بیان کرد: اسهال از جمله بیماری های شایع در نوزادان و کودکان زیر ۵ سال است که اگر به موقع رسیدگی و درمان نشود می تواند مشکلاتی را برای سلامتی کودک به وجود بیاورد و حتی منجر به مرگ کودکان زیر ۵ سال گردد. زمانی می گوییم کودک مبتلا به اسهال است که حجم مدفوع زیاد، قوام مدفوع نرم و آبکی و تعداد دفع مدفوع از سه نوبت یا از تعداد معمول شبانه روز بیشتر شود.

به گفته دکتر مردانی، طبق برنامه مراقبت های ادغام یافته ناخوشی های اطفال (مانا) موارد اسهال براساس مدت زمان اسهال در کودک، خواب آلودگی، کاهش هوشیاری، بیقراری و تحریک پذیری، فرورفتگی چشم ها، نوشیدن آب با ولع و مدت زمان برگشت پوست به حالت عادی، و وجود خون در مدفوع، به سه زیر گروه اسهال حاد (کمتر از ۱۴ روز)، اسهال پایدار (۱۴ روز یا بیشتر) و اسهال خونی طبقه بندی می شود.

در ادامه عزت بادیانی کارشناس واحد سلامت کودکان معاونت بهداشت با اشاره به اهمیت انجام اقدامات درمانی به موقع گفت: درصورت وجود کم آبی در کودکان، اقداماتی مانند دادن مایعات اضافی هر قدر که کودک تمایل دارد، تغذیه مرتب با شیر مادر در کودکان زیر ۲ سال، استفاده از پودر او آر اس، پرهیز از مصرف مایعات شیرین مثل نوشابه و آبمیوه های صنعتی، دادن مکمل روی و تهیه غذاهای آبکی مانند سوپ، ماست و دوغ در کودکان بالای ۶ ماه باید مد نظر قرار گیرد.

بادیانی خاطرنشان کرد: در مواردی که کودک دچار کم آبی شدید و یا دچار اسهال پایدار شدید می شود بایستی بلافاصله پس از شروع او آر اس، کودک به نزدیکترین مرکز بهداشتی و درمانی ارجاع شود. مادران عزیز باید توجه داشته باشند پس از شروع درمان در صورتی که اسهال کودک هنوز متوقف نشده (۳ بار و بیشتر در روز ادامه دارد)، جهت ارزیابی مجدد وضعیت کودک به نزدیک ترین خانه بهداشت، پایگاه سلامت یا مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *