0

شیرمادر کودکان را باهوش‌تر می‌کند!

شیرمادر کودکان را باهوش‌تر می‌کند!
بازدید 19

وبدا، متخصص بیماری‌های کودکان و نوزادان در شهرکرد گفت: شیرمادر اثرات قابل توجهی در تکامل بینایی، تکامل مغز و همچنین ضریب هوشی(IQ) نوزادان دارد.

به گزارش وبدا، دکتر صالحی فرد معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با گرامیداشت هفته جهانی تغذیه با شیرمادر درخصوص اهمیت ومزایای تغذیه با شیرمادر اظهار کرد: ارتقاء شاخص تغذیه باشیرمادر از طریق اصلاح شیوه شیردهی می‌تواند هرساله در جهان بیش از ۸۲۰ هزار زندگی را نجات دهد.

دکتر صالحی فرد اضافه کرد: شیرمادر محرک سیستم ایمنی است و دادن آغوز به نوزاد به عنوان اولین قدم در ایمن سازی کودکان احتمال بیماری در دو ماه اول را ۱۶ برابر کمتر می‌کند.

نقش شیرمادر در برابر عفونت‌های تنفسی، گوارشی، ادراری، گوش، مننژیت، آسم وآلرژی و اتیسم

دکتر صالحی فرد خاطرنشان کرد: شیرخواران محروم از تغذیه باشیرمادر ۷ برابر بیشتر در معرض خطر اسهال و ۵ برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از پنومونی قرار دارند.

وی افزود: طبق آمارسازمان جهان بهداشت who تغذیه نوزادان با شیرمادر حداقل به مدت ۶ ماه، از بیش از ۵۵ درصد از مرگ‌های ناشی از اسهال، بیماری‌های تنفسی وبیماری‌های عفونی پیشگیری می‌کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد یادآور شد: تغذیه انحصاری نوزادان با شیرمادر علاوه بر کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های ادراری، احتمال ابتلا به عفونت‌های تنفسی را تا ۵ برابر کاهش می‌دهد.

دکتر صالحی فرد گفت: در صورت عدم تغذیه انحصاری تا ۶ ماهگی احتمال ابتلا به اسهال ۱۰۰ درصد بیشترواحتمال بستری در بیمارستان ناشی از آسم و عفونت‌های تنفسی و پنومونی حدود ۲۵ درصد بیشتر است.

وی با بیان اینکه عدم تغذیه باشیرمادر خطر ابتلا به اتیسم را ۲.۵ برابر افزایش می‌دهد افزود: احتمال ابتلا به عفونت‌های مکرر گوش در نوزادانی که شیرمادر مصرف نمی‌کنند ۶۰ درصد بیشتر است.

دکتر صالحی فرد همچنین گفت: شیوع sepsis و مننژیت در شیرخواران VLBW که با شیر مادرتغذیه می‌شوند به طور قابل توجهی کمتر از موارد تغذیه با شیر مصنوعی است.

وی از دیگر مزایای تغذیه نوزادان با شیر مادر را کاهش بروز آسم وآلرژی، ارتقاء سیستم ایمنی، پیشگیری از برخی لوسمی‌های کودکی، بیماری التهابی روده، سلیاک و مرگ ناگهانی عنوان کرد.

تاثیر شیرمادر بر ابعاد فرهنگی اجتماعی کودکان

رئیس مرکز بهداشت استان ادامه داد: ثبات روحی دوران کودکی وتربیت پذیری بهتر، ارتباط عاطفی، روانی و تکامل عصبی بیشتر و پایدارتر، نوزادان هوشیارتر و فعال تر، راه افتادن زودتر، افزایش قدرات تشخیص، مکالمه، حافظه وافزایش ضریب هوشی در دوران کودکی وبزرگسالی از دیگر مزایای تغذیه با شیرمادر است.

دکتر صالحی فرد خاطرنشان کرد: مصرف شیرمادر در دوران کودکی حتی باعث کاهش بزهکاری، اعتیاد، اضطراب واختلالات عصبی وارتباط عاطفی وروانی متعادل‌تر وپایدارتر در بزرگسالی می‌شود.

متخصص بیماری‌های کودکان و نوزادان گفت: شیرمادر اثرات انکارناپذیری درتکامل بینایی و تکامل مغز دارد و ضریب هوشی ((IQ شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند به طور متوسط ۳.۱ نسبت به شیرخواران با تغذیه مصنوعی بالاتر است. (هرچه شیردهی بیشتر باشد حاصل هوشی بالاتر است واین درجه در نوزادان نارس به ۵.۸ می‌رسد)

وی اظهار داشت: ترویج تغذیه با شیرمادر دستیابی به بهره هوشی بالاتر، توسعه پایدار، تبدیل فرهنگ خشونت به صلح، کاهش طلاق در جامعه و ارتباطات انسانی بهتر و بیشتر را فراهم می‌کند.

نقش شیردهی در سلامت روانی و جسمانی مادر

دکتر صالحی فرد ادامه داد: سرطان پستان در مادرانی که شیر می‌دهند بویژه آنان که درکودکی از شیرمادر بهره‌مند بوده اند کمتر است بطوری که خطر ابتلا به سرطان پستان در مادران برای هرسال شیردهی ۴.۳ درصد کاهش می‌یابد.

وی افزود: همچنین استئوپروز و پوکی استخوان درخانم‌هایی که به فرزند خود شیر می‌دهند کمتر است و شیردادن به نوزاد منجر به کاهش احتمال مرگ مادر به علت خونریزی می‌شود.

وی ادامه داد: اطلاعات ناکافی مادر در خصوص اهمیت ومزایای تغذیه با شیرمادر از مهم‌ترین و وجود برخی باور‌های نادرست در مورد شیرمادر از عوامل عدم تمایل مادر به شیردهی محسوب می‌گردد.

دکتر صالحی فرد یادآور شد: شیرخوارانی که با شیر مصنوعی تغذیه می‌شوند در معرض خطر ابتلاء به بیماری‌های تنفسی و گوارشی (اسهال و استفراغ، دل درد‌های قولنجی و جمع شدن گاز)، عفونت گوش، عفونت ادراری، مننژیت، ا گزما، آسم و… قرار دارند.

وی گفت: با مصرف شیر مصنوعی احتمال ابتلاء به چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری قند در بزرگسالی بیشتر میشود. ترکیب شیر مصنوعی یکسان است و همانند شیر مادر در هر وعده و با رشد شیرخوار بر حسب نیاز‌های او تغییر نمی‌کند و الگوی رشد و تکامل مناسب کودک را فراهم نمیکند.

متخصص بیماری‌های کودکان و نوزادان افزود: شیر مصنوعی در هنگام تهیه به سهولت آلوده میشود و یا ا گر سریع مصرف نشود فاسد می‌گردد و این احتمال ابتلاء به بیماری‌های گوارشی را افزایش می‌دهد. طرز تهیه نادرست یعنی رقیق یا غلیظ درست کردن شیر مصنوعی کودک را با دریافت نا کافی یا زیاد مواد مغذی (سوء تغذیه و چاقی) مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: تغذیه نوزاد با شیرمادر باید در ساعت اول تولد شروع و به صورت تغذیه انحصاری تا پایان ۶ ماهگی (۱۸۰ روزگی) ادامه یابد.

به گفته دکتر صالحی فرد: درزمان تغذیه انحصاری، شیرخوار به غیر از شیرمادر هیچ ماده غذایی دیگر (بجز قطره‌های مکمل و ویتامین‌ها طبق دستورالعمل ودارو‌های تجویزی پزشک) حتی آب هم دریافت نمی‌کند.

دکتر صالحی فرد در پایان توصیه کرد: پس از ۶ ماهگی و شروع غذای کمکی، تغذیه با شیر مادر حداقل تا پایان ۲ سالگی شیرخوار ادامه یابد.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *