0

بهترین روش های سم زدایی برای یک بهار پرانرژی

بهترین روش های سم زدایی برای یک بهار پرانرژی
بازدید 35

بهترین روش های سم زدایی برای یک بهار پرانرژی

مجموعه: رژیم درمانی

پاکسازی بدن در فصل بهار فواید بسیاری برای سلامتی دارد

 
خداحافظی با سموم و سلامی به سلامتی در فصل نو 
با فرا رسیدن فصل بهار، زمان آن رسیده است که بدن خود را از سموم انباشته شده در طول زمستان پاکسازی کنیم. پاکسازی بدن در فصل بهار فواید بسیاری برای سلامتی دارد. در این مقاله از بیتوته، به بررسی روش‌های مختلف پاکسازی بدن در فصل بهار می‌پردازیم.
بهار فصل امید، زندگی تازه و آغازهای جدید است. این فصل همچنین زمان مناسبی برای ورق زدن برگه ای تازه و شروع یک برنامه سم زدایی است! ممکن است در ماه های زمستان، برخی از ما در خوردن و آشامیدن زیاده روی کرده باشیم. شاید برنامه ورزشی خود را رها کرده ایم، در ساختمان های خفه گیر کرده ایم یا گرفتار سرماخوردگی های آزاردهنده شده ایم. دلیل هر چه که باشد، در اوایل بهار، تعداد کمی از ما احساس عالی می کنیم. سم زدایی در حال حاضر می تواند همه اینها را تغییر دهد و به شما کمک کند تا برای سال پیش رو آماده شوید.
 
از نظر انرژی و باطنی، بهار زمان ایده آل برای پاکسازی است. در طب چینی، بهار با عنصر چوب مرتبط است که ما را تشویق می کند چیزهای جدیدی را امتحان کنیم، مسیر جدیدی را تعیین کنیم، راه های جدیدی پیدا کنیم و متعهد به عمل باشیم. این یک احساس باز، پرانرژی و مشتاق است، بنابراین حتی اگر قبلاً سم زدایی نکرده اید، این می تواند زمان ایده آل و راهی عالی برای شروع سریع احساس بهتر باشد.
 
با این حال، به خاطر داشته باشید که سم زدایی یک راه حل دائمی، یکبار مصرف و سریع نیست. برای حفظ سلامتی، باید یک برنامه معقول و مداوم از رژیم غذایی و ورزش را دنبال کنید. همچنین باید آماده باشید تا نگاهی دقیق به کل سبک زندگی، محیط زیست، خانه و حتی ذهن و احساسات خود بیندازید. من معتقدم که یکی از بزرگترین سموم زندگی ما (موردی که ما را بیش از هر چیز دیگری پیر می کند) استرس است.
 
خبر خوب این است که آخرین تحقیقات نشان می دهد سم زدایی موثر نیازی به رژیم های غذایی سختگیرانه یا روزه داری بی پایان ندارد. آهسته و ملایم این کار را انجام می دهد.
 

سم زدایی موثر نیازی به رژیم های غذایی سخت و طاقت فرسا ندارد

 
چرا سم زدایی؟
منتقدان می گویند سم زدایی به سادگی ضروری نیست، بدن ما به طور طبیعی برای سم زدایی خود طراحی شده است. در حالی که این بدون شک در دنیایی ایده آل صادق است، متأسفانه ما در آن دنیای ایده آل زندگی نمی کنیم. در واقع، دنیای مدرن ما به طور باورنکردنی سمی است. ما دائماً در معرض آلودگی هوا، خانه هایمان، غذاهایی که می خوریم و لباس هایی که می پوشیم قرار داریم. دام های ما با دارو درمان می شوند. محصولات ما با آفت کش ها و قارچ کش های قدرتمندی سم پاشی می شوند که بسیاری از آنها عوارض جانبی ناخوشایندی دارند.
 
وقتی شروع به یادگیری در مورد سموم می کنید، به راحتی کمی غرق می شوید: اوه! سموم، سموم، همه جا! بدون شک، این یک وضعیت نگران کننده است، اما وحشت نکنید. تشخیص دهید و بپذیرید که اجتناب از هر سم غیرممکن و غیرعملی است. هر کاری که می توانید انجام دهید تا از بدترین ها اجتناب کنید و سپس روی تقویت دفاع طبیعی بدن خود تمرکز کنید: یک سیستم ایمنی قوی و کارآمد، گردش خون خوب و یک سیستم دفع قدرتمند. این نیروهای ترکیبی به طور مناسب با اکثر ناخوشی ها مقابله می کنند.
 
علاوه بر سم زدایی بدن برای پاکسازی این سموم از سیستم خودمان، کسانی که نگران سلامتی خود و فرزندانشان هستند نیز می توانند اقدامات بزرگتر و گسترده تری انجام دهند. ما می توانیم برای غذای پاک تر و محیطی پاک تر مبارزه کنیم. با درخواست و خرید هر زمان که بتوانیم، می توانیم بازاری برای غذای ارگانیک مقرون به صرفه ایجاد کنیم. (هر چه زمین بیشتری به کشاورزی ارگانیک اختصاص یابد، مواد شیمیایی کمتری به خاک، آب و غذای ما ریخته می شود و در نتیجه سموم کمتری وارد بدن ما می شود.) ما می توانیم استفاده از رنگ های معمولی، مواد شیمیایی و لوازم آرایشی را به حداقل برسانیم و در عوض، به طیف وسیعی از گزینه های غیر سمی، سازگار با محیط زیست و دوستدار مردم توجه کنیم.
 

راه های بسیار زیادی برای سم زدایی وجود دارد

 
راهکارهایی برای آماده سازی سم زدایی
راه های بسیار زیادی برای سم زدایی وجود دارد. کتاب ها و برنامه های پیچیده زیادی باری سم زدایی وجود دارد. اما در اینجا قصد داریم یک برنامه ویژه و ساده بهاری را بر اساس آخرین تحقیقات سم زدایی در اختیار شما قرار دهیم. این برنامه ایمن، معقول و از تمام سیستم های اصلی سم زدایی بدن پشتیبانی می کند. اگر هر گونه مشکل یا نگرانی خاصی در مورد سلامتی دارید، با پزشک خود مشورت کنید. در غیر این صورت، هدف این است که حداقل یک هفته آن را دنبال کنید. در واقع، هر چه بیشتر روی آن بمانید، بهتر است ، این یک الگوی زندگی سالم است.
 
1. موارد زیر را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید: الکل؛ کافئین (چای، قهوه، نوشابه و غیره)؛ لبنیات؛ گندم؛ گوشت قرمز (از جمله ژامبون، سوسیس و غیره)؛ غذاهای آماده، فرآوری شده و فست فود ؛  قند. وحشت نکنید این (به طور شگفت انگیزی) گزینه های غذایی خوبی را برای شما باقی می گذارد.
 
2. سبزیجات و میوه های تازه زیادی بخورید. سوپ های تازه، سالاد، خورش های بهاری و آبپز تهیه کنید. آب میوه ها و سبزیجات، به ویژه چغندر، کلم بروکلی و کرفس برای سم زدایی ایده آل هستند، بنابراین هر زمان که ممکن است سعی کنید خودتان آب بگیرید. در صورت امکان از محصولات ارگانیک استفاده کنید (برای حذف آفت کش ها و سایر مواد شیمیایی). هنگام طعم دادن، فقط از مقدار محدودی نمک دریا استفاده کنید. گیاهان و ادویه جات طبیعی خوب هستند، اما از مخلوط های طعم دهنده تجاری که ممکن است حاوی سدیم و سایر افزودنی های طعم دهنده باشند، خودداری کنید.
 
3. در روز دو یا سه وعده پروتئین از ماهی های آب های عمیق، تخم مرغ و مرغ ارگانیک، فرآورده های سویا و حبوبات داشته باشید. ماهی یا مرغ را گریل یا آب پز کنید، یا هر کدام از موارد فوق را در سالاد و خورش بگنجانید. پیشنهاد می کنیم که مقداری آجیل برزیلی و تخمه آفتابگردان را در برنامه خود بگنجانید، که همه آنها حاوی اسیدهای آمینه سم زدایی حیاتی هستند (و میان وعده های عالی هستند). از بادام زمینی خودداری کنید مگر اینکه مطمئن باشید به آنها حساسیت ندارید.
 
4. به جای چای یا قهوه معمولی، دمنوش های گیاهی بدون کافئین (گزنه یا رازیانه گزینه های بسیار خوبی هستند) و/یا قهوه قاصدک که از کبد پشتیبانی می کند، بنوشید. برخی از متخصصان سم زدایی چای سبز را که سرشار از آنتی اکسیدان است توصیه می کنند، اما توجه داشته باشید که حاوی مقداری کافئین است.
 
5. به جای صبحانه، دو قاشق غذاخوری شربت افرای ارگانیک را با دو قاشق غذاخوری آب لیموی تازه، نصف قاشق چایخوری فلفل قرمز و حداقل نیم لیتر آب گرم مخلوط کنید. (این مخلوط اساس یک روزه ساده و موثر بهاری به نام “پاکسازی استاد” است.)
 
6. برای کمک به شستشوی کلیه ها و سیستم گوارشی، هشت لیوان آب بدون گاز (نه گازدار) در روز بنوشید، اگر ورزش می کنید بیشتر بنوشید. آب داغ به طور گسترده برای سم زدایی در سیستم طب سنتی هندوستان (آيورودا) استفاده می شود و اگرچه ممکن است ناخوشایند به نظر برسد، اما به خصوص با کمی لیموترش می تواند بسیار لذت بخش باشد. یک قمقمه پر کنید و آن را روی میز خود نگه دارید.
 
7. در حالت ایده آل، به یک گیاه شناس پزشکی، متخصص طب طبیعی یا متخصص تغذیه مراجعه کنید که بتواند به شما در تهیه یک برنامه ایده آل از مکمل های حمایتی کمک کند. اگر نمی توانید این کار را انجام دهید، یک محصول با کیفیت خار مریم و اکیناسه بخرید و در حین پاکسازی دوره کوتاهی از آن را مصرف کنید. همچنین یک مکمل پروبیوتیک با کیفیت (حاوی باکتری های “خوب” مانند لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و بیفیدوباکتریوم) برای حمایت از دستگاه گوارش مصرف کنید.
 
8. پوست بدن را هر روز به مدت پنج دقیقه قبل از دوش یا حمام با برس خشک یا لیف (ترکیب جوش شیرین و نمک) ماساژ دهید. این کار باعث تحریک جریان لنف و گردش خون بهتر می شود. از پاها شروع کنید و به سمت بالا به سمت پشت زانو و سپس ران ها تا کشاله ران حرکت کنید. از انگشتان دست، بازوها را به سمت زیر بغل برس بزنید، سپس به آرامی از گردن به سمت قلب پایین بیایید. سپس پشت و تنه را دوباره به سمت قلب حرکت دهید. از نواحی حساس، تحریک شده یا دارای پوست شکسته خودداری کنید. با حرکات ملایم شروع کنید و به فشار ملایم اما محکم برسید.
 
9. ورزش کنید. هنگام سم زدایی سعی کنید هر روز کمی ورزش را در برنامه خود بگنجانید. پیاده روی و شنا به سیستم لنفاوی کمک می کند. یوگا عالی است زیرا از تمام سیستم های بدن حمایت و تقویت می کند. پریدن روی یک ترامپولین کوچک که در اکثر فروشگاه های لوازم ورزشی موجود است، برای حمایت از لنف بسیار مفید است.
 
10. در حین سم زدایی، سونا و بخار را به طور منظم انجام دهید تا به این فرآیند کمک کند. همچنین برخی از کارهای بدنی مانند ماساژ لنفاوی دستی (MLD) را برنامه ریزی کنید، اما اکثر تکنیک های ماساژ مفید خواهند بود. به درمانگر خود بگویید که در حال سم زدایی هستید تا بتواند درمان را متناسب با نیاز شما تنظیم کند. اگر به درمان های هیدروتراپی دسترسی دارید، عالی است. در غیر این صورت، از حمام گل رس یا حمام نمک اپسوم در خانه استفاده کنید (اما اگر فشار خون بالا دارید از مورد دوم خودداری کنید).
 
11. به سم زدایی ذهنتان نیز زمان اختصاص دهید. سم زدایی ذهن فرآیندی برای رهاسازی افکار، احساسات و خاطرات منفی است که به شما آرامش، وضوح و تمرکز بیشتر می دهد. در اینجا چند روش برای سم زدایی ذهن آورده شده است: مدیتیشن ، یوگا ، نوشتن در دفتر خاطرات ، گذراندن وقت در طبیعت ، سپاسگزاری از چیزهای خوب زندگی ، ورزش ، خواب کافی ، ارتباط با افراد مثبت
 
 با خودتان مهربان باشید. یاد بگیرید که به بدن خود و نیازهایش گوش دهید. اگر بدنتان فریاد می زند که استراحت کند، بگذارید استراحت کند. با این حال، اگر هوس یک تکه کیک شکلاتی کردید، مقاومت کنید (در عوض سعی کنید یک تکه میوه یا چای با کمی عسل بخورید).
 

با سم زدایی بهاره بدن خود را از سموم زمستانی پاکسازی کنید

 
سم زدایی آسان و روزمره
اگر نمی توانید سم زدایی کامل را انجام دهید یا سبک زندگی شما آن را غیرممکن می کند؟ تسلیم نشوید! کارهای ساده و روزمره زیادی وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض سموم و حتی رهایی از بسیاری از سموم انباشته شده در بدن خود انجام دهید. سعی کنید تا حد امکان بسیاری از این دستورالعمل ها را در زندگی خود بگنجانید. هر چه بیشتر این کار را انجام دهید، احساس بهتری خواهید داشت ، اما حتی پذیرفتن فقط یک یا دو مورد از این عادات، تفاوت زیادی ایجاد خواهد کرد.
 
1. در طول روز آب فراوان بنوشید. سعی کنید یک بطری آب معدنی یا چشمه طبیعی تازه را روی میز خود نگه دارید و برای جرعه های منظم مکث کنید.
 
2. آبمیوه های تازه را بخشی از زندگی خود قرار دهید. یک دستگاه آبمیوه گیری با کیفیت خوب تهیه کنید و هر زمان که بتوانید از آبمیوه های تازه میوه و سبزیجات پر انرژی لذت ببرید.
 
3. مصرف الکل خود را کاهش دهید. برای هر نوشیدنی الکلی دو لیوان آب بنوشید. سعی کنید نوشیدنی های خود را رقیق کنید.
 
4. غذاهای مضر و فرآوری شده را حذف کنید. آنها یکی از سریع ترین راه ها برای رسیدن به اضافه بار سموم (و چربی) هستند و به طور شگفت انگیزی گران هستند! اگر کمبود وقت دارید، یک گزینه بهتر از “فست فود” را انتخاب کنید: یک ساندویچ سالم، مقداری تخم مرغ، میوه یا سالاد.
 
5. مصرف کافئین خود را کاهش دهید. سعی کنید فقط یک فنجان قهوه در روز را حذف کنید و به جای آن از چای گیاهی، لیموترش داغ و آب (سم زدایی عمیق) یا یک جایگزین طبیعی قهوه استفاده کنید. به تدریج یک فنجان دیگر و سپس یک فنجان دیگر را جایگزین کنید. همین مورد در مورد نوشابه های کافئین دار هم صدق می کند.
 
6. ورزش منظم را در زندگی خود بگنجانید. سلام بر خورشید یوگا را یاد بگیرید و آن را بخشی از برنامه صبحگاهی خود قرار دهید. بعد از شام با همسرتان پیاده روی کنید. یک طنابدر کشوی میز خود نگه دارید و طناب بزنید. یک ورزش جدید را امتحان کنید. فقط به طور منظم حرکت کنید.
 
7. قبل از دوش یا حمام، برس کشیدن خشک را امتحان کنید. برس کشیدن پوست در حالی که خشک است، فواید خاصی دارد، اما حمام با نمک اپسوم و پولیش های نمک طبیعی نیز خوب هستند.
 
8. تنفس عمیق و خوب را تمرین کنید. حتی اگر فقط پنج دقیقه در روز باشد، زمانی را برای تمرکز روی تنفس خود اختصاص دهید، به شکم خود اجازه دهید هنگام دم بیرون بیاید و هنگام بازدم صاف شود. قبل از اینکه از رختخواب بلند شوید، چند لحظه را فقط روی تنفس خود تمرکز کنید.
 
9. به جای مواد تمیز کننده در خانه از جایگزین های طبیعی غیر سمی استفاده کنید. اگر لباس های خود را خشکشویی می کنید، آنها را از بسته بندی خارج کرده و حداقل به مدت یک ساعت در هوای تازه بیرون بگذارید قبل از اینکه آنها را به کمد خود بیاورید.
 
10. به دنبال لوازم آرایشی، مراقبت از پوست و محصولات مراقبت از موی طبیعی، غیر نفتی و غیر شیمیایی باشید. به ویژه به محصولاتی مانند کرم پودر، لوسیون، پودر و ضد آفتاب که برای مدت زمان طولانی با پوست شما در تماس هستند، توجه ویژه داشته باشید. رژ لب، بالم و براق کننده هایی که احتمالاً آنها را می بلعید نیز همینطور هستند. 
 

حمام با نمک اپسوم و پولیش های نمک طبیعی نیز مفید هستند

 
غلبه بر عوارض جانبی رایج سم زدایی
سم زدایی همیشه آسان نیست. همانطور که بدن شما سموم را دفع می کند، ممکن است چند عارضه جانبی ایجاد کند.در مواجهه با این موارد، ممکن است متوجه شوید که انگیزه شما کم می شود. در اینجا چند نکته برای غلبه بر رایج ترین عوارض جانبی و موانع آورده شده است:
 
• سردرد: بسیار شایع است، زمانی که کافئین را ترک می کنید. آب فراوان بنوشید، استراحت کنید و چند قطره روغن اسطوخودوس روی شقیقه های خود بمالید. به یاد داشته باشید، این نشانه ای است که بدن شما در حال بهبود است و ناراحتی معمولاً بیش از چند روز طول نمی کشد.
 
• یبوست: اگر به طور جدی یبوست دارید، سعی کنید یک مشت شاهدانه یا تخم کتان را که به مدت چند ساعت در آب خیس شده است، بخورید.
 
• زبان پرزدار: با مسواک یا اسکراب زبان مخصوص آن را تمیز کنید. چند بار در روز دهان خود را با آب لیمو و آب بشویید.
 
• جوش، بثورات،  پاپول (جوش های کوچک قرمز): نشانه ای است که سموم در حال خارج شدن هستند، سعی نکنید با کرم های ضدعفونی کننده آنها را سرکوب کنید. پوست را تمیز نگه دارید و از لوسیون کالاندولا استفاده کنید.
 
• خستگی: مطمئن شوید که به اندازه کافی غذا می خورید. سم زدایی نباید به معنای احساس گرسنگی باشد. بدن شما همچنین ممکن است فقط به استراحت نیاز داشته باشد، بنابراین سعی کنید به آن چیزی را که نیاز دارد بدهید. بدن شما بیشتر کارهای ترمیمی خود را در هنگام خواب انجام می دهد.
 
• بوی بد بدن و دهان: به طور مرتب با برس خشک، بدن خود را برس بکشید و چند قطره روغن ضروری (چند قطره رزماری یا گریپ فروت) به حمام خود اضافه کنید. برای رفع بوی بد دهان جعفری بجوید.
 
• انگیزه: برای دریافت حمایت، سم زدایی را با دوستان یا خانواده امتحان کنید. یک دفترچه یادداشت داشته باشید و به طور مرتب احساس خود، هوس هایتان و اینکه افکارتان به کجا معطوف است را یادداشت کنید. به عنوان مشوق، به خود قول هدایای کوچکی (مانیکور، رفتن به سینما، کتاب جدید و غیره) بدهید.
 
• میل به شیرینی: اگر واقعاً به چیزی شیرین نیاز دارید، بستنی موز را امتحان کنید. موزهای کامل را تا زمانی که سفت شوند فریز کنید، سپس به سادگی پوست بگیرید و مخلوط کنید.
 

سم زدایی بهاره به شما کمک می کند تا انرژی خود را افزایش دهید

 
سوالات متداول درباره سم زدایی
1. آیا سم زدایی برای همه مفید است؟ 
سم زدایی می تواند برای بسیاری از افراد مفید باشد، به خصوص اگر:
– احساس خستگی یا کسالت می کنید.
– مشکلات گوارشی دارید.
– به طور مرتب در معرض سموم محیطی مانند دود سیگار یا آلودگی هوا هستید.
– رژیم غذایی ناسالم دارید.
– از استرس مزمن رنج می برید.
با این حال، اگر باردار هستید، شیر می‌دهید، یا هر گونه بیماری زمینه‌ای دارید، قبل از شروع سم زدایی با پزشک خود مشورت کنید.
 
2. بهترین روش سم زدایی چیست؟
روش های مختلفی برای سم زدایی وجود دارد، از جمله:سم زدایی آب ، سم زدایی آبمیوه، 
سم زدایی با غذاهای کامل ، سم زدایی با گیاهان دارویی ، بهترین روش برای شما به نیازها و ترجیحاتتان بستگی دارد. اگر مبتدی هستید، بهتر است با یک روش سم زدایی ملایم مانند سم زدایی با غذاهای کامل یا سم زدایی با گیاهان دارویی شروع کنید.
 
3. عوارض جانبی سم زدایی چیست؟
برخی از افراد ممکن است در طول سم زدایی عوارض جانبی مانند سردرد، خستگی، تحریک پذیری و مشکلات گوارشی را تجربه کنند. این عوارض جانبی معمولاً موقتی هستند و با گذشت زمان از بین می روند.
 
4. چگونه می توانم از عوارض جانبی سم زدایی جلوگیری کنم؟
 برای کمک به جلوگیری از عوارض جانبی سم زدایی: به مقدار زیاد آب بنوشید ، غذاهای سالم و مغذی بخورید ، به اندازه کافی استراحت کنید و از استرس خودداری کنید.
 
5. چه زمانی باید سم زدایی را متوقف کنم؟ 
اگر در طول سم زدایی احساس ناخوشی می کنید، باید آن را متوقف کنید و با پزشک خود مشورت کنید.
 
6. آیا سم زدایی بی خطر است؟ 
سم زدایی به طور کلی بی خطر است، اما اگر هر گونه بیماری زمینه ای دارید، قبل از شروع سم زدایی با پزشک خود مشورت کنید.
 
7. آیا سم زدایی می تواند به من در کاهش وزن کمک کند؟
سم زدایی می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند، اما این یک راه حل سریع برای کاهش وزن نیست. سم زدایی به طور موقت وزن شما را کاهش می دهد، اما اگر پس از سم زدایی به عادت های ناسالم خود بازگردید، وزن شما دوباره افزایش می یابد.
 
 
سخن پایانی
سم زدایی می تواند راهی مفید برای پاکسازی بدن و ذهن شما از سموم باشد. با این حال، مهم است که قبل از شروع سم زدایی تحقیقات خود را انجام دهید و روشی را انتخاب کنید که برای شما مناسب باشد.
 
به یاد داشته باشید که سم زدایی یک راه حل سریع برای مشکلات سلامتی شما نیست. اگر به دنبال بهبود سلامتی خود هستید، باید تغییرات دیگری در سبک زندگی خود ایجاد کنید، مانند خوردن یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و کاهش استرس.
 
چکیده مطلب
سم زدایی می تواند راهی مفید برای پاکسازی بدن و ذهن شما از سموم باشد. با این حال، مهم است که قبل از شروع سم زدایی تحقیقات خود را انجام دهید و روشی را انتخاب کنید که برای شما مناسب باشد.
به یاد داشته باشید که سم زدایی یک راه حل سریع برای مشکلات سلامتی شما نیست. اگر به دنبال بهبود سلامتی خود هستید، باید تغییرات دیگری در سبک زندگی خود ایجاد کنید، مانند خوردن یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و کاهش استرس.
 
گردآوری:بخش سلامت بیتوته 
 

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *