0

محورها، برنامه‌ها و اهداف نخستین همایش بین المللی پوشش همگانی سلامت تشریح شد

محورها، برنامه‌ها و اهداف نخستین همایش بین المللی پوشش همگانی سلامت تشریح شد
بازدید 69

به گزارش وبدا، دکتر علیرضا زالی گفت: اولین و اصلی ترین محور این همایش، معرفی مدل برجسته نظام شبکه بهداشت ایران phc است که ستون فقرات نظام سلامت کشور بوده و تمام مجامع جهانی سلامت نگاه خود را معطوف به این شبکه داشته اند. 
 
وی افزود: بنابراین بخش عمده ای از این همایش معرفی دستاوردها و راه حل های توسعه شبکه بهداشت خواهد بود که مدل ایرانی استفاده از نظام مراقبت های اولیه و زیست بوم شبکه ایران است و حتی در دورترین مناطق کشور شعبه دارد و دستاوردهای سترگی به همراه داشته است.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه برای نظام مراقبت خانواده، حداقل ۵۷ مدل در دنیا وجود دارد، اظهار داشت: حجم متنوع این مدلها که هر کشور بر اساس زیست بوم خود مدلی اتخاذ کرده نشان می‌دهد برای اجرای این برنامه، نسخه واحدی وجود ندارد.
 
دکتر زالی با بیان این که دومین محور این همایش بین المللی بر این برنامه استوار است، تاکید کرد: نظام سلامت ایران به حدی از استغنا رسیده که می تواند پایه گذار یک نظام مستقل سلامت خانواده در دنیا باشد. 
 
وی اضافه کرد: بخش مهمی از برنامه سلامت خانواده منبعث از اشتراکات جهانی است و مدل ایرانی با استفاده از حوزه بهینه بهداشتی ماست.
 
دبیر اجرایی همایش بین المللی پوشش همگانی سلامت، گفت: یکی از عناصر پویای ما در نظام شبکه بهداشتی بهورز است که تبدیل به واژه ای جهانی شده است و معادل آن مراقب سلامت در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر است.
 
زالی یادآور شد: اوج توانمندی بهورزان و مراقبان سلامت را در مهار کرونا، واکسیناسیون، بیماریابی، و ایزولاسیون شاهد بودیم. 
 
وی اضافه کرد: برنامه سلامت خانواده نزدیک ۹ ماه است که در سطح ۶۷ دانشگاه علوم پزشکی اجرایی شده و تحلیل اجرای این تجربه برای ۲۷ میلیون نفر در ۱۹۵ شهر به عنوان مدل ایرانی در همایش به تبادل نظر گذاشته خواهد شد.

وی بهره مندی از تجارب سایر کشورها را محور دیگر همایش بین المللی سلامت همگانی دانست و گفت: ۲۴ کشور در این همایش مشارکت می کنند و یکی از معیار انتخاب کشورها بر اساس معیارهای منطقه ای از جمله کشورهای حاضر در مدیترانه شرقی و آسیای جنوب غربی که الگوی زندگی، فرهنگی و اقلیمی مشترکی دارند، بوده است.
 
دبیر اجرایی همایش بین المللی سلامت همگانی، خاطرنشان کرد: در این همایش می توانیم درباره نحوه اجرای برنامه سلامت خانواده به یک نسخه منطقه ای برسیم، زیرا اگر همه کشورها در ریشه‌کنی بیماری ها مشارکت نکنند، فقط یک کشور قادر به مهار بیماری ها نیست. 
 
دکتر زالی افزود: کشورهایی که خودشان صاحب الگوی موفق هستند هم می توانند تجربیات خود را در این همایش به اشتراک بگذارند. 
 
وی دعوت از کشورهایی که رییس جمهور و وزیر بهداشت به آن‌ها سفر داشته اند را به این همایش مورد اشاره قرار داد و گفت: پنل های تخصصی همایش بهترین مدل مشارکت جمعی هستند. ۵۰ درصد برگزار کنندگان پنل‌ها ایرانی‌ها و ۵۰ درصد کارشناسان جهانی خواهند بود.
 
دبیر اجرایی همایش بین المللی سلامت همگانی با اشاره به دعوت از برخی ها شخصیت‌های مرجع در رشته خود در سطح جهان به این همایش، اظهار کرد: از ظرفیت وبینار هم برای بهره مندی از نظرات مهمانانی که نمی توانند به همایش بیایند استفاده خواهد شد.
 
دکتر زالی در پایان بخشی از برنامه های همایش را نمایش تجارب موفق دانشگاه های علوم پزشکی کشور در قالب یک نمایشگاه دیجیتالی عنوان کرد و گفت: همچنین ۳ دانشگاه علوم پزشکی که در تهران مستقر هستند نیز  بازدید از ۳ تا ۶ فیلد از مراکز جامع سلامت شهری و روستایی و طرح سراج را برای مهمانان همایش تدارک دیده اند.
 

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *