0

اگر این نشانه ها را دارید مزاج شما سرد و خشک است/ روش های رفع عوارض آن

اگر این نشانه ها را دارید مزاج شما سرد و خشک است/ روش های رفع عوارض آن
بازدید 26

به گزارش بهداشت نیوز، سرد مزاجی یکی از دسته‌بندی‌های طب سنتی و یکی از خصوصیات مهم در طب سنتی است که به افرادی اطلاق می‌شود که بدنشان در برابر سرما و هوای سرد بیشتر از حد معمول آسیب می ‌بیند.

افراد با مزاج سرد و خشک و طبع سودایی مشخصاتی مانند جسمی لاغر، رنگ پوست رو به کبودی و تیرگی، خواب کم، بینی خشک، تمایل بیشتر به شیرینی و هوای گرم دارند.

به طور کلی، افراد  دارای مزاج سرد و خشک، دارای گردش خون کمتر در بدن هستند و بدنشان کمتر انرژی تولید می‌کند.

افرادی که طبع سرد دارند، ممکن است نسبت به غذاهای سرد مزاج یا هوای سرد حساسیت داشته باشند و نیاز به تنوع در غذاها و محافظت از بدن خود در مقابل سرما داشته باشند. برای کنترل سرد مزاجی بدن، مصرف غذاهای گرم، مصرف چای داغ، رعایت روش‌های سنتی و استفاده از روش‌های طبیعی می‌تواند مفید باشد.

به این افراد توصیه می شود از مصرف غذاهای سرد، نوشیدنی ‌های یخ ‌زده و مصرف مواد غذایی تر پرهیز کنند و به جای آن‌، از غذاها و نوشیدنی‌های گرم کننده برای بدن استفاده کنند.

این افراد از نظر ویژگی های روانی افراد دقیق، منظم، شکاک و کمی بدبین، دور اندیش و محاسبه گر، علاقه مند به شعر و سیاست هستند.

عوارض سردی مزاج

سردی مزاج می‌تواند عوارض گوناگونی را به دنبال داشته باشد که از این جمله می توان به کاهش انرژی و توان اندک روحی، سرماخوردگی و عفونت‌های مکرر، درد در مفاصل و عضلات، کاهش حساسیت جنسی، پوکی استخوان و کاهش جذب کلسیم، ضعف حافظه و کاهش تمرکز، درد سر و گردن، نشانه‌های بیماری‌های پوستی مانند خشکی، ترک‌ها و آکنه، تهوع، سوء هاضمه و اختلالات گوارشی اشاره کرد.

برای کاهش این عوارض می توان از غذاهایی با طبیعت گرم و خشک مانند زنجبیل، فلفل قرمز، دارچین، انگور، خرما و خشکبارها، مصرف غذاهای داغ و تند، استفاده کرد.

ورزش مناسب افراد سوداوی

پوشیدن لباس‌های گرم و جلوگیری از تماس مستقیم با هوای سرد و رطوبت نیز دیگر توصیه های موثر در این زمینه است. انجام ورزش‌هایی مانند پیاده ‌روی، شنا و دویدن که برای بدن گرما و انرژی تولید می‌کند نیز برای افراد با مزاج سرد و خشک مناسب است.

بنابراین به افراد سوداوی توصیه می شود با مراجعه به پزشک و مشاوره با متخصص تغذیه، رژیم غذایی خود را تنظیم کنند و از موادی که برای بدنشان مناسب نیست، اجتناب کنند.

توصیه غذایی

برای رفع سردی بدن، می‌توان از خوراکی ‌هایی با طبیعت گرم و خشک استفاده کرد. به عنوان مثال، از غذاهایی با ادویه‌هایی چون زنجبیل، فلفل قرمز، دارچین و همچنین از میوه‌هایی مانند انگور، خرما، آلبالو و یا از خشکبارهایی چون بادام، گردو و پسته استفاده کرد. استفاده از سوپ و غذاهای داغ و تند نیز در این زمینه موثر است.

دکتر «جعفر ابوالقاسمی»، متخصص طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *