۳ روش درست آروغ گرفتن از نوزاد را یاد بگیرید

۳ روش درست آروغ گرفتن از نوزاد را یاد بگیرید

اگر به تازگی صاحب فرزند شده اید، حتما هم اکنون با چالش سخت و پر استرس آروغ گرفتن نوزاد دست و پنجه نرم می کنید.

در ماه های اولیه تولد نوزاد، آروغ گرفتن یکی از مهمترین، حساس‌‌ترین و زمان‌بر ترین کارهایی است که والدین برای فرزند کوچک خود باید انجام دهند. اگر بهترین روش آروغ گرفتن از نوزاد را یاد بگیرید، این کار دیگر چندان سخت و طاقت‌فرسا نیست.

بد نیست بدانید که نوزاد در هنگام بلع شیر چه از سینه مادر و چه از طریق شیشه شیر، مقداری از هوا را نیز می‌بلعد و وارد معده می‌کند. چنانچه این هوا از معده خارج نشود، تبعات سنگینی دارد و منجر به دل درد و گریه‌های شدید نوزاد می‌شود. از همین جهت است با آروغ گرفتن به نوزاد کمک می‌شود تا این هوا را خارج کند و احساس بهتری داشته باشد.

چرا آروغ گرفتن برای نوزاد مهم است؟

آروغ گرفتن مهم است چون نوزاد به خودی خود این توانایی را ندارد که هوای بلعیده شده و وارد شده در معده را خارج کند. حتما باید به شکل خاصی در قسمت های خاصی از پشت و بین دو کتف نوزاد ضربات ممتد و نسبتا آهسته‌ای وارد شود تا هوای بلعیده شده از معده خارج شود. در مقاله آروغ گرفتن از نوزاد در خواب بطور کامل این مهارت را یاد بگیرید که هم منجر می‌شود نوزاد بخوابد و هم شکل صحیح آغوش گرفتن او باعث می‌شود تا هوای اضافه خارج شود. به یاد داشته باشید که اگرچه اصطلاح سخت آروغ زدن نوزاد در بین والدین بسیار رواج دارد، اما معمولا علت سخت آروغ زدن نوزاد آگاهی نداشتن و استفاده نکردن از روش‌های صحیح آروغ‌گیری است.

سخت آروغ زدن نوزاد

دل درد نوزاد

دل درد نوزادی یا کولیک نوزادی بخش مهم و البته جدانشدنی از زندگی نوزادان در 4 ماه ابتدایی است. اگرچه درصد کمی از نوزادان کولیک را تجربه نمی‌کنند یا کمتر تجربه می‌کنند، اما باقی نوزادانی که این مشکل را در ماه‌های اولیه زندگی تجربه می‌کنند، شرایط سخت و خاصی را هم برای خود و هم برای والدین خود ایجاد می‌کنند.

مهمترین و البته اصلی‌ترین کار در این شرایط حفظ خونسردی و کنار آمدن با این موضوع است. واقعیت این است که این شرایط اصلا و به هیچ وجه پایدار نیست و با هر یک روزی که نوزاد بزرگتر می‌شود، بهبود پیدا می‌کند. بنابراین بهترین کاری که برای عبور از این چالش باید انجام دهید این است که ابتدا خونسرد باشید و در صورت ممکن از کسی کمک بگیرید.

داروها و قطره‌های مختلفی برای کولیک نوزادان در داروخانه‌ها وجود دارد که بسیاری از آنها نیز مثمرثمر هستند؛ اما بهتر است پزشک برای نوزاد شما داروی مناسب را تجویز کند. بنابراین توصیه ما این است که خودسرانه از داروهای موجود در داروخانه‌ها برای کنترل کولیک نوزاد خود استفاده نکنید.

چه قدر برای آروغ زدن نوزاد صبر کنیم؟

آروغ زدن نوزاد

گاهی با هر روشی و با هر ترفندی نوزاد آروغ نمی‌زند و حتی به خواب می‌رود. بهتر است بدانید که توصیه می‌شود بین 15 تا نهایتا 20 دقیقه برای آروغ زدن نوزاد زمان صرف کنید. در این فاصله زمانی اگر با اصول درست آروغ‌گیری کنید، حتما هوای حبس شده در معده نوزاد خارج می‌شود. چنانچه بعد از این مدت نوزاد آروغ نزد، دیگر تلاشی نکنید، زیرا احتمالا شیر زیادی نخورده است که همراه با آن هوای زیادی هم بلعیده باشد. به یاد داشته باشید که گاهی نوزاد به هر صورت با هر دلیل آروغ نمی‌زند و این ایرادی ندارد و مشکلی ایجاد نمی‌کند. پس اگر به اندازه کافی برای آروغ‌گیری نوزاد تلاش کردید، اما موفق نشدید، نوزاد را آزاد بگذارید یا چند دقیقه‌ای به صورت دمر بخوابانید؛ به این ترتیب اگر هوایی وجود داشته باشد، حتما خارج می‌شود.

تا کی آروغ نوزاد را بگیریم؟

تا کی آروغ نوزاد را بگیریم؟

حتما برای شما جالب است که بدانید روزی فرا می‌رسد که می‌بینید برای آروغ زدن نوزاد خود تلاش زیادی نمی‌کنید، اما او خودش آروغ می‌زند و دیگر دل درد ندارد و گریه و زاری نمی‌کند. این روز خیلی دور و دیر نیست. هر روز که نوزاد بزرگتر می‌شود، وضعیت معده و دستگاه گوارش او بهتر می‌شود و در نتیجه احساس بهتری دارد. حتما شرایطی پیش می‌آید که وقت ندارید آروغ نوزاد را بگیرید اما متوجه می‌شوید که بدون هیچ تلاشی از جانب شما، نوزاد خودش آروغ می‌زند و هوای اضافه معده خود را تخلیه می‌کند.

این اتفاقات زمانی رخ می‌دهد که نوزاد معمولا دو ماهگی را رد کرده است و به اصطلاح کمی جان گرفته است. بعد از تزریق واکسن دو ماهگی به طور عجیب و شگفت‌انگیزی متوجه می‌شوید که کودک شما رشد زیادی داشته و کارهای خاصی را انجام می‌دهد.

جالب است بدانید که کودکان تا زیر یک سالگی رشد سریع و فزاینده‌ای دارند. هم از لحاظ جسمی و هیکلی و هم از لحاظ مغزی به سرعت در حال رشد هستند و هر روز کار تازه و جدیدی یاد می‌گیرند و انجام می‌دهند.

روزهای بسیار نزدیکی بعد از تزریق واکسن دو ماهگی متوجه می‌شوید که حال عمومی نوزاد شما به طور چشمگیری خوب شده است و او دیگر مدام گریه نمی‌کند و حتی لبخند های زیبایی هم به شما تحویل می‌دهد. در همین روزهاست که کم کم از چالش آروغ‌گیری عبور می‌کنید و یک نفس راحت می‌کشید و متوجه می‌شوید که دل دردهای نوزاد نیز به شدت کم شده است و او راحت‌تر شیر می‌خورد و کمتر احساس ناراحتی دارد.

برای دیدن نظر مادران درباره تا کی آروغ نوزاد را بگیریم کلیک کنید.

حالات نوزاد خود را بشناسید

اگرچه شاید در ابتدا کمی سخت به نظر برسد، اما شما به مرور زمان و خیلی خیلی زود متوجه حالات نوزاد خود می‌شوید. وقتی گریه می‌کند، احتمالا ابتدا نمی‌دانید که گرسنه است، شیر می‌خواهد، دردی دارد، نیاز به تعویض پوشک دارد یا … ، اما به مرور زمان متوجه نیازهای او می‌شوید و بسیار راحت می‌توانید آنها را رفع و رجوع کنید. بدیهی است که آروغ‌گیری یکی از نیازهای اصلی در روزهای اولیه تولد نوزاد است که به او کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشد، درد نداشته باشد و راحت‌تر و آرام‌تر بخوابد. بنابراین بسیار مهم است که خصوصا قبل از تولد نوزاد در مورد شرایط آروغ‌گیری و بایدها و نباید‌های آن اطلاعات مفید و درست به دست آورید. اگرچه در بیمارستان و بعد از زایمان حتما پرستار آموزش شیردهی به مادران در مورد آروغ‌ گرفتن نوزاد آموزش‌هایی به شما می‌دهد؛ اما بهتر است خود شما نیز از قبل نکات مهم این موضوع را بدانید و یاد بگیرید.

منبع: وب سایت گهواره gahvare.net

منبع: gahvare.net
  |   لینک کوتاه : https://iranmedicalinfo.com/?p=61240

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سعید عظیمی گفت:

    سلام والا درست آروغ گرفتن از نوزاد هنریه که بعضیا اصلا بلد نیستن.

    1. کارشناس روابط عمومی گفت:

      سلام سعید جان از اینکه وقت گذاشتید و نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید متشکریم.