0

طرز تهیه ترشی موسیر با موسیر تازه و خشک (در خانه)

طرز تهیه ترشی موسیر با موسیر تازه و خشک (در خانه)
بازدید 12

دسر دلخواه شما چیست؟ ترشی موسیر از جمله ترشی‌های خوشمزه است که علاوه بر محبوبیت، خواص زیادی هم دارد. این ترشی را با چند مواد اولیه مثل موسیر تازه یا خشک، سرکه و نمک می‌توان به راحتی در خانه تهیه کرد. در ادامه قصد داریم با موسیر و خواص آن آشنا شویم و سپس طرز تهیه ترشی موسیر را به سه روش توضیح خواهیم داد.

فهرست محتوا

موسیر چیست و چه خواصی دارد؟
طرز تهیه ترشی موسیر با موسیر تازه
    نکات برای ترشی موسیر تازه
طرز تهیه ترشی موسیر با موسیر خشک
    نکات مهم در طرز تهیه ترشی موسیر با موسیر خشک
    طرز تهیه ترشی موسیر با رب انار خوشمزه

موسیر چیست و چه خواصی دارد؟

موسیر یک نوع گیاه خوراکی است که در فصل بهار رشد می‌کند و کاربردهای زیادی دارد. این گیاه دارای ساقه‌ای نازک و برگ‌هایی سبز و بلند است که از آن برای تهیه ترشی یا به عنوان ادویه و طعم‌دهنده غذا استفاده می‌کنند. موسیر را می‌توان به صورت تازه، خشک یا چاشنی غذا استفاده کرد. عطر و طعم خاص موسیر باعث شده تا ترشی آن محبوب باشد. ترشی موسیر به عنوان یک مکمل غذایی در سالادها، ساندویچ‌ها و غذاهای دیگر استفاده می‌شود و طعم تند و ترش دارد. نکته قابل توجه این است که طبع موسیر گرم و خشک است و فواید زیادی از جمله رفع تنگی نفس و بیماری‌های نظیر فراموشی دارد.

موسیر خشک ممتاز سرمد - 650 گرم بسته 2 عددی
موسیر خشک ممتاز سرمد – ۶۵۰ گرم بسته ۲ عددی
۲۷ %

۳۷۰,۰۰۰
۲۷۰,۰۰۰ تومان

مشاهده و خرید

همان‌طور که گفتیم موسیر خواص غذایی و درمانی فراوانی دارد و غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است. از موسیر می‌توان برای تقویت سیستم ایمنی، کاهش فشار خون و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک گرفت. همچنین، موسیر خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد که در پیشگیری از برخی بیماری‌ها موثر است. در نتیجه، موسیر هم یک افزودنی خوشمزه است و هم به عنوان یک ماده‌ مفید در ترشی می‌تواند استفاده شود.

  • طرز تهیه ترشی پیاز قرمز خوشمزه و خوش‌رنگ

طرز تهیه ترشی موسیر با موسیر تازه

طرز تهیه ترشی موسیر با موسیر تازه

علاوه‌بر ماست می‌توانید از موسیر تازه در تهیه ترشی نیز استفاده کنید. مواد لازم برای تهیه ترشی موسیر با موسیر تازه عبارتند از:

عنوان مقدار
موسیر تازه ۵۰۰ گرم
سرکه سفید ۲ لیتر
نمک به میزان لازم

پودر سیر افراس - 80 گرم
پودر سیر افراس – ۸۰ گرم
۲۵ %

۵۷,۰۰۰
۴۲,۹۰۰ تومان

مشاهده و خرید

مراحل تهیه ترشی موسیر با موسیر تازه

  • مرحله اول، شستن موسیر: ابتدا موسیر تازه را ورقه‌ورقه می‌کنیم، سپس آن را داخل آب سرد ریخته و این کار را چند مرتبه تکرار می‌کنیم. بهتر است در طی دو تا سه روز آب آن را چند بار عوض کنیم تا تندی آن کمتر شود. در قدم بعدی آن را روی پارچه تمیز پهن کنیم تا خشک شود. نکته قابل توجه این است که برای موسیر از آب جوش استفاده نکنید.
  • مرحله دوم، آماده کردن شیشه ترشی: یک ظرف مناسب برای اینکه بتوانیم ترشی را درون آن بریزیم، پیدا کنیم. بهتر است این ظرف شیشه‌ای باشد. این ظرف را خوب شسته و کاملا خشک می‌کنیم.
  • مرحله سوم، ریختن نمک: موسیرها را درون شیشه ریخته و نمک را به آن اضافه می‌کنیم. اگر کمی رنگ موسیر تغییر کرد نگران نشوید، زیرا بعد از چند دقیقه، مجدد به رنگ سابق باز می‌گردد.
  • مرحله چهارم، سرکه: بعد اینکه رنگ موسیر به حالت عادی برگشت، در مرحله بعد سرکه را به آرامی به مواد داخل ترشی اضافه کرده و درب شیشه را محکم می‌بندیم.
  • مرحله پنجم، نگهداری: شیشه ترشی را چند هفته در دمای محیط قرار داده و سپس استفاده کنید. بعد از این‌که در شیشه ترشی را باز کردید، بهتر است در یخچال نگهداری شود.
  • طرز تهیه سیرترشی به ۶ روش خانگی
موسیر خشک تیتان - 180 گرم
موسیر خشک تیتان – ۱۸۰ گرم
۶ %

۱۶۸,۵۰۰
۱۵۸,۳۹۰ تومان

مشاهده و خرید

نکات برای ترشی موسیر تازه

در طرز تهیه ترشی موسیر تازه حتما اطمینان حاصل کنید که موسیرها با کیفیت و تازه باشند. به دقت بررسی کنید که پوست بیرونی آنها صاف باشد و خراب نباشد. زمانی که از موسیر تازه استفاده می‌کنید، آن‌ها را حتما ورقه‌ورقه کرده و سپس داخل آب سرد بریزید. البته قبل از شروع این فرآیند، دستانتان را به خوبی شسته و از وسایل تمیز برای ورقه کردن موسیر استفاده کنید. همچنین، ظروفی که استفاده می‌کنید، از قبل ضدعفونی شده باشد.

علاوه بر این موارد می‌توانید به ترشی موسیر تازه ادویه‌هایی مثل فلفل یا سبزیجاتی مثل نعناع اضافه کنید تا طعم و عطر آن بیشتر شود. اگر هم ترشی با طعم ملایم می‌خواهید کمی آب به سرکه اضافه کنید. نکته پایانی هم این است که ترشی موسیر تازه در یخچال تا حدود چند هفته قابل استفاده و نگهداری است. این ترشی را می‌توان همراه انواع سالادها، ساندویچ‌ها یا غذاهای استفاده کرد.

  • طرز تهیه ترشی کلم قرمز با سرکه سفید

طرز تهیه ترشی موسیر خشک

طرز تهیه ترشی موسیر با موسیر خشک

ممکن است برای تهیه ترشی به موسیر تازه دسترسی نداشته باشید. اما نگران نباشید. می‌توانید از موسیر خشک نیز برای تهیه این ترشی استفاده کنید. مواد لازم برای تهیه ترشی موسیر با موسیر خشک عبارتند از:

عنوان مقدار
موسیر خشک ۵۰۰ گرم
سرکه ۲ لیتر
نمک به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم

سرکه سفید وردا مقدار 3500 گرم
سرکه سفید وردا مقدار ۳۵۰۰ گرم
مشاهده کالا

  • موسیر خشک را خوب بشویید: در این مرحله بهتر است موسیر خشک را با آب ولرم تا حدی داغ شستشو دهید تا کمی نرم شود. سپس از آب سرد استفاده کنید.
  • نمک را اضافه کنید: حالا موسیرها را در یک ظرف مناسب بریزید و نمک بزنید. بگذارید ۱ تا ۲ ساعت بماند.
  • ادویه‌ها را بریزید: در این مرحله به صورت اختیاری می‌توانید ادویه‌های دلخواه را به ظرف اضافه کنید.
  • سرکه را اضافه کنید: موسیرها را که از قبل در یک ظرف شیشه‌ای ریخته‌اید، حالا سرکه را به آن اضافه کنید تا آنجایی که موسیرها را بپوشاند.
  • درب ظرف را محکم ببندید: در ظرف ترشی را محکم ببندید و برای چند هفته در جای خنک و تاریک قرار دهید. این ترشی به مدت ۲ تا ۳ هفته نیاز به استراحت دارد تا طعم‌ها به خوبی ترکیب شوند.
  • طرز تهیه ترشی لیموترش با پوست: ۵ روش ساده اما خوشمزه!

نکات مهم در طرز تهیه ترشی موسیر با موسیر خشک

برای طعم‌دهی بیشتر می‌توانید به ترشی چند عدد فلفل تند یا خلال هویج اضافه کنید. ظرف شما حتما ظرف شیشه‌ای تمیز و خشک باشد تا از کپک زدن جلوگیری کنید. همچنین انتخاب نوع سرکه می‌تواند تأثیر زیادی بر طعم نهایی داشته باشد. استفاده از سرکه‌های طبیعی مانند سرکه انگور یا سرکه سیب می‌تواند عطر و طعمی ملایم‌تر و خوشمزه‌تر به ترشی اضافه کند. می‌توانید برای تنوع در طعم، از ترکیب سرکه‌های مختلف یا افزودن آبلیمو به مخلوط سرکه استفاده کنید. این کار به ترشی طعمی خاص می‌دهد و باعث افزایش ماندگاری آن نیز می‌شود.

طرز تهیه ترشی موسیر با رب انار خوشمزه

برای خوشمزه‌و ملس‌تر شدن ترشی موسیر می‌توانید از رب انار استفاده کنید. در جدول زیر مواد اولیه این ترشی نوشته شده است:

عنوان مقدار
موسیر ۵۰۰ گرم
رب انار ۱ پیمانه
سرکه ۱ لیتر
نمک به مقدار لازم
زردچوبه (اختیاری) ۱ قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه (اختیاری) ۱ قاشق چای‌خوری
نعنا خشک یا سایر ادویه‌ها (اختیاری) به مقدار دلخواه
رب انار ترش سون - 260 گرم
رب انار ترش سون – ۲۶۰ گرم
۵۰,۰۰۰ تومان
مشاهده و خرید

طرز تهیه ترشی موسیر با رب انار

ابتدا موسیرها را خوب بشویید و لایه‌های خارجی آن‌ها را به آرامی جدا کنید. سپس موسیرها را به قطعات کوچک‌تر یا حلقه‌ای برش بزنید.  برش‌های موسیر را در یک کاسه یا ظرف بزرگ قرار دهید و مقداری نمک روی آن‌ها بپاشید. اجازه دهید موسیرها حدود ۱ تا ۲ ساعت در نمک بمانند تا آب آن‌ها خارج شود.
حالا آن‌ها را خوب بشویید و آبکشی کنید. سپس در یک ظرف تمیز شیشه‌ای، موسیرهای شسته شده را به همراه رب انار، سرکه، زردچوبه و فلفل سیاه مخلوط کنید. در صورت تمایل می‌توانید مقداری نعناع خشک نیز اضافه کنید. در این مرحله درب ظرف را محکم ببندید.

ظرف شیشه ترشی را در جای خنک و تاریک قرار دهید و ترشی چند هفته آنجا بماند. معمولاً بهتر است ترشی موسیر با رب حداقل یک ماه در یخچال یا جای خنک بماند تا طعم و عطر آن به خوبی جا بیفتد.

  • سریع‌ترین روش تهیه ترشی ربی (مشهدی) خوشمزه

سخن پایانی؛ در این مطلب با طرز تهیه ترشی موسیر تازه و خشک آشنا شدیم و یاد گرفتیم که می‌توان این ترشی را همراه رب انار نیز درست کرد. نکته قابل توجه این است که طرز تهیه ترشی موسیر همدانی هم شبیه دستورالعمل‌های بالا است و فقط در آن از موسیر همدان استفاده می‌کنند. با رعایت نکاتی که ذکر کردیم می‌توانید یک ترشی موسیر خوشمزه درست کنید.

سوالات متداول
۱. از چه روشی برای از بین بردن تلخی موسیر استفاده کنیم؟
برای از بین بردن تلخی موسیر می‌توانید آن را چند ساعت در آب خیس کنید. در این مدت چندبار آب ظرف را عوض کنید. همچنین می‌توانید موسیرها را با مقداری آب بجوشانید و با آب سرد آبکشی کنید.

۲. سرکه مناسب ترشی موسیر چیست؟
شما می‌توانید برای تهیه ترشی موسیر از سرکه سفید یا سرکه سیب استفاده کنید.

۳. ماندگاری ترشی موسیر چقدر است؟
اگر ترشی موسیر در ظروف تمیز نگهداری شود تا یک‌سال سالم خواهد ماند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *