0

حوزه سلامت پیشران پیشرفت و توسعه پایدار کشور است

حوزه سلامت پیشران پیشرفت و توسعه پایدار کشور است
بازدید 8

به گزارش وبدا، دکتر سید رضا رییس کرمی در مراسم آغاز سال تحصیلی مراکز آموزش عالی کشور که امروز با حضور رییس جمهور در دانشگاه تهران برگزار شد، از هیات های امنا، رییس موسسه، هیات رییسه و شورای موسسه به عنوان ارکان دانشگاه ها یاد کرد و گفت: هیات امنا عالی ترین رکن موسسه است و مسئولیت های مهم و حساسی همچون صیانت از استقلال دانشگاه، حمایت از آزادی های علمی، تضمین اثربخشی، کارایی و اطمینان از اداره بهینه دانشگاه ها را بر عهده دارد.

وی افزود: در مقطع کنونی بنظر می رسد لازم است در قوانین و آیین نامه های هیات های امنا با استفاده از رویکرد مبتنی بر شواهد، بازنگری صورت گیرد و این بازنگری باید در راستای تقویت استقلال دانشگاه ها و افزایش اختیارات آنها در سیاستگذاری و برنامه ریزی های ارائه خدمات سلامت و آموزش پزشکی باشد.

دکتر رییسی کرمی انتخاب وزرای بهداشت و علوم و اقدامات دولت در حوزه آموزش عالی را موجب بازگشت امید و آرامش به جامعه علمی و دانشگاهی دانست و گفت: استقلال دانشگاه سنگ بنای نظام آموزشی است و دانشگاه ها باید در تعیین اهداف و اولویت های خود و اجرای آنها، اختیارات لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: استقلال محیط های آموزش عالی امروزه به عنوان عامل موفقیت نظام های آموزشی در کشورهای پیشرفته محسوب شده و اتخاذ سیاست هایی با هدف اجرای الگوی استقلال در محیط های علمی و آموزشی می تواند به پیشرفت علمی و استقلال هرچه بیشتر کشور، کمک برساند.

به گفته وی یکی از راهکارهای استقلال دانشگاه ها، ایجاد نظام مشارکتی در انتخاب سطوح مدیریتی است که در این صورت، شایسته سالاری به نحو مطلوبی رعایت می شود. شیوه حکمرانی و مدیریت دانشگاه ها نقش مهمی در استقلال این مراکز دارد.

تعرفه های بهداشتی و درمانی باید عدالت اجتماعی و دسترسی همگانی را فراهم کند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: تعرفه های پزشکی در کیفیت ارائه خدمات سلامت و دسترسی به مراقبت های بهداشتی و درمانی، تاثیرگذار است. دانشگاه به عنوان یکی از معتبرترین مراکز علمی و تحقیقاتی کشور، نقش مهمی در تحلیل و ارائه راهکارهای موثر در این حوزه دارد. باتوجه به تغییرات سریع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، ضروری است که تعرفه های خدمات بهداشتی و درمانی به گونه ای تنظیم شوند که علاوه بر تامین هزینه های خدمات، عدالت اجتماعی و دسترسی همگانی را نیز فراهم کنند.

وی با تاکید بر لزوم بازنگری تعرفه های خدمات بهداشتی و درمانی به صورت دوره ای، خاطرنشان کرد: تعرفه ها باید با هزینه های واقعی و تغییرات اقتصادی متناسب باشند. ایجاد شفافیت در نظام تعرفه گذاری به منظور اطلاع رسانی به بیماران، پزشکان و موسسات درمانی می تواند به کاهش تضادها و نارضایتی ها کمک کند.

دکتر رییس کرمی گفت: اصلاح و توسعه نظام بیمه سلامت به نحوی که پوشش بیمه ای بیشتر و بهتری برای خدمات درمانی به ویژه برای اقشار محروم و نیازمند ایجاد کند، ضروری است. همچنین اجرای نظام های اطلاعاتی پیشرفته برای مدیریت بهتر تعرفه ها و خدمات می تواند به کاهش هزینه ها و بهبود کارایی کمک کند. در این زمینه، توجه به اثر فناوری های نوین از جمله هوش مصنوعی در اکوسیستم آموزشی و سلامت مورد تاکید است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: تقویت نهادهای نظارتی جهت ارزیابی عملکرد مراکز درمانی و پزشکان و تامین حقوق بیماران فعالیت ها در این زمینه را موثرتر خواهد کرد. همچنین مساله غیرواقعی بودن تعرفه ها منجر به مشکلات اقتصادی بسیار زیادی در مراکز درمانی، پرداخت بیشتر سهم از جیب مردم در تامین هزینه های درمانی، افت کیفیت و کمیّت خدمات و تشدید مهاجرت درون و بیرون کشوری نیروی انسانی می شود.  

مراسم آغاز سال تحصیلی 1404-1403 دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور امروز (شنبه) ۲۱  مهرماه با حضور رئیس جمهور و وزرای بهداشت و علوم  در دانشگاه تهران برگزار شد.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *