0

سه راهکار برای تقویت مهارت یادگیری مغز

سه راهکار برای  تقویت مهارت یادگیری مغز
بازدید 10
سه راهکار برای  تقویت مهارت یادگیری مغز

ورود گسترده مدل های هوش مصنوعی مولد در سال های اخیر، بسیاری افراد را که ناگهان متوجه شده اند بخش قابل توجهی از مشاغل دانش محورشان می تواند خودکار شود، حسابی ترسانده است.
موفقیت در چنین محیطی نیازمند یادگیری مداوم است تا هم با تکنولوژی های جدید سازگار شوید و هم دانش و مهارت های تازه ای را بیاموزید که به شما کمک کند با تغییر نیازهای مشاغل گوناگون همچنان مورد نیاز و ضروری بمانید.
متاسفانه تصور ما از یادگیری صرفا آن چیزی است که در کلاس های مدرسه و دانشگاه تجربه کردیم، اما شما باید به دنبال فرصت هایی برای یادگیری مداوم باشید.
 

با این سه روش می توانیم یادگیری موثرتری داشته باشیم:
1- ذهنیت یادگیری داشته باشید

باید همیشه در پی فرصتی برای یادگیری یک چیز تازه باشید. یک دفترچه با خودتان داشته باشید (البته نوت گوشی هم کافی است) و هرگاه درباره موضوعی شنیدید یا کسی از مساله ای حرف زد که اطلاعات زیادی درباره اش ندارید، سوال مرتبطی بپرسید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید.
در گام بعدی مقاله ای یا کتابی درباره آن موضوع پیدا کنید تا بیشتر بدانید. همه ما اغلب وسوسه می شویم در مواجهه با موضوعی که چیزی از آن نمی دانیم، طوری سر تکان دهیم که انگار با آن آشناییم، چون لازمه اعتراف به ندانستن این است که تا حدی خود را در معرض آسیب پذیری قرار دهیم.

اما تا زمانی که حاضر به پذیرش این شکاف ها نباشید، نه با آنها مواجه می شوید و نه می توانید برای پر کردنشان تلاشی بکنید. یکی دیگر از مزایای پذیرفتن و علنی کردن چیزهایی که نمی دانیم این است که دیگران هم تشویق می شوند همین قدر صادق باشند.
رفتار شما می تواند به توسعه یک فرهنگ یادگیری در سازمان کمک کند. به خصوص اگر رهبر سازمان باشید یا نقش مهمی در سازمان داشته باشید، حتما باید این فرآیند یادگیری را سرمشق قرار دهید تا این ذهنیت در جای جای سازمان رواج یابد.
 

2- یادگیری را بخشی از شغل خود کنید

وقتی به شرح وظایف شغل خود نگاه می کنید، معمولا «یادگیری یک چیز» بخش مشخصی از مسوولیت های شما نیست. اما باید به رشد خود ادامه دهید تا بتوانید توانایی هایتان را گسترش دهید و در مسیر پیشرفت حرکت کنید. صرفا نوشتن موضوعاتی که با آنها آشنایی ندارید، کمکی به پر کردن این شکاف نمی کند.
یادگیری واقعی مستلزم صرف وقت برای دست و پنجه نرم کردن با ابزارها و مهارت های جدید است. این زمان باید بخشی از زندگی کاری شده باشد، نه اینکه اگر روزی روزگاری در اوقات فراغتتان جایی برایش خالی ماند به آن بپردازید.
درباره اهداف یادگیری تان با سرپرست خود صحبت کنید تا مقید به پیگیری آن شوید. حتما در تقویم کاری خود فضایی را برای یادگیری خالی کنید – ترجیحا زمانی که بتوانید راحت تر تمرکز کنید – تا با ایده های جدید کلنجار بروید.
 

3- یادگیری را به زندگی خود تزریق کنید

مساله اصلی این است که تا حد ممکن یادگیری را برای خود ساده کنید. مثلا اگر فاصله خانه و محل کارتان زیاد است و مدت زیادی در راه هستید، می توانید در این فاصله کتابی صوتی درباره موضوعی که به تازگی به آن علاقه مند شده اید گوش دهید. یک کتاب یا مقاله حرفه ای روی میزتان داشته باشید تا اگر چند دقیقه وقت آزاد پیدا کردید، مطالعه کنید.
حتی می توانید یادگیری را به یک فرآیند اجتماعی تبدیل کنید.
خیلی از سازمان ها باشگاه کتاب خوانی دارند یا از خدایشان است داشته باشند که در آن چندین نفر می توانند کتابی را بخوانند و بعد درباره آن بحث و تبادل نظر کنند.
برای کسی که به تنهایی سخت می تواند قدم در این راه بگذارد روش خوبی است. باید برای کلنجار رفتن با مطالب جدید روشی را انتخاب کنید که بیشترین لذت را از آن می برید.
مطالعات نشان داده اند مفهوم سبک یادگیری صحت ندارد.
یعنی این باور که مثلا افراد با شنیدن یا دیدن یا حتی نوشتن بهتر یاد می گیرند واقعی نیست. اما کاملا ممکن است که از روشی بیشتر لذت ببرید.

شاید با کتاب صوتی بیشتر ارتباط برقرار کنید یا دلتان بخواهد در آرامش کتابی دست بگیرید. نکته این است که وقتی مجبور به انتخاب یک فعالیت هستید، اگر شیوه مطلوبتان را انتخاب کنید، شانس انجام آن کار بیشتر می شود.
در نهایت، از آشنایی با موضوعی که کاملا خارج از مسوولیت های شغلی کنونی شماست نترسید. یکی از زیبایی های یادگیری چیزهای جدید این است که هرگز نمی دانید چه زمانی با موضوعی مواجه می شوید که جرقه ایده تازه ای را در ذهنتان می افروزد. پس تا زمانی که یاد نگیرید، هرگز نمی فهمید از چه چیزی می توانید حسابی سود ببرید.
 

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *