0

تحولی شگرف در نظام سلامت با فناوری‌های نوظهور

تحولی شگرف در نظام سلامت با فناوری‌های نوظهور
بازدید 9

به گزارش وبدا، در این نشست دکتر علی اکبر جلالی، استاد دانشگاه مریلند آمریکا و رئیس کرسی یونسکو در آموزش و یادگیری الکترونیکی که به‌عنوان سخنران و به‌ صورت مجازی در این نشست حضور داشت با بیان اینکه آینده نظام سلامت در جهان در حال تغییر است، گفت: مراقبت ‌های بهداشتی با پیشرفت و گسترش فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی،(metaverse) و اینترنت اشیا به سرعت در حال رشد است.

وی ادامه داد: نوآوری‌های بالقوه زیادی وجود دارد تا بتواند به طور چشمگیری نحوه عملکرد اقدامات پزشکی را بهبود بخشد و با استفاده از این فناوری‌های نوظهور فرصت‌های کم نظیری برای تولید، توزیع و بهره‌مندی از داده‌های پزشکی با فرمت‌های مختلف مانند متن صدا، تصویر و ویدیو فراهم شده است.

پروفسور جلالی در ادامه افزود: تحقیقات اخیر نشان داده است که فناوری‌های نوظهور تاثیر قابل توجهی بر نظام بهداشت و درمان دارد و با سرعتی بسیار بیشتر از آنچه که فکر آن می‌شد در این حوزه ورود پیدا کرده است و از میان این کاربردهای متفاوت، بهره‌مندی از هوش مصنوعی در حوزه پزشکی و ضرورت اجتناب ناپذیر ساماندهی به داده‌های پزشکی، بسیار ارزشمند است.

رییس کرسی یونسکو در آموزش و یادگیری الکترونیکی به اهمیت داده‌ها در نظام سلامت اشاره کرد و گفت: داده‌ها در بخش مراقبت‌های بهداشتی بسیار مهم است و داده‌های با کیفیت بالا برای اطمینان از مراقبت ایمن و موثر از بیمار، امکان تصمیم گیری آگاهانه و پرورش تحقیقات تاثیرگذار بسیار ضروری است و با اولویت دادن به کیفیت داده‌ها، سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند خطرات را کاهش و ایمنی بیمار را افزایش دهند و از پتانسیل مراقبت‌های بهداشتی مبتنی بر داده‌ها به طور کامل استفاده کنند.

دکتر جلالی تاکید کرد: هوش مصنوعی، آموزش و جراحی پزشکی را متحول می‌کند و قادر است مقادیر زیادی از داده‌های ذخیره شده توسط سازمان‌های بهداشتی را در قالب متن، تصاویر، فیلم، صدا و آزمایش‌های تحقیقاتی بالینی و تشخیص پزشک تجزیه و تحلیل کند و الگوها و بینش‌هایی را که اغلب توسط مجموعه‌ مهارت‌های انسانی، غیر قابل شناسایی هستند را شناسایی کند.

استاد دانشگاه علم و صنعت ایران به مواردی از استفاده از هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی اشاره کرد و گفت: هوش مصنوعی می‌تواند بیماری‌ها را پیش بینی کند و در تصویربرداری پزشکی و تشخیص اطلاعات دقیقی را ارائه ‌دهد، همچنین سبک زندگی سالم و مناسب را بهبود می‌بخشد و در اتاق اورژانس و جراحی نیز جان انسان‌ها را نجات می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی در سیستم اطلاعات بیمارستانی می‌تواند ارائه خدمات مراقبت بهداشتی را غنی کند، هوش مصنوعی در تحقیق پیش‌بینی‌های جالبی ارائه می‌دهد و در سلامت روان نیز در حال ایجاد یک سیستم پشتیبانی قوی برای بیماران است.

دکتر جلالی در این نشست به اهمیت متاورس در نظام سلامت اشاره کرد و گفت: متاورس به دنبال ایجاد انقلابی در زمینه بهداشت و درمان است و ما هرگز فکر نمی‌کردیم که می‌توانیم به ربات‌ها آموزش دهیم تا جراحی کنند اما اکنون به واقعیت تبدیل شده است و استفاده از مدل‌های سه بعدی و در چشم انداز آینده، حوزه بهداشت و درمان با به کارگیری متاورس تحول و انقلابی بزرگ را نوید می‌دهد.

وی ادامه داد: فضای مجازی سه بعدی در درون متاورس برای پزشک، بیمار و سایر عوامل به‌گونه‌ای طراحی می‌شود تا آنها بتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند و از مهم ترین مزایای متاورس در بخش مراقبت‌های بهداشتی می‌توان به بهبود مشاوره پزشکی اشاره کرد و این مهم کمک می‌کند تا مراقبت‌های بهداشتی برای بیمارانی که در مناطق دور افتاده زندگی می‌کنند یا به خدمات پزشکی مناسب دسترسی ندارند قابل دسترسی باشد.

دکتر جلالی در پایان تاکید کرد: آموزش مهارتی کادر حوزه بهداشت و درمان و شناخت دقیق متاورس و به‌کارگیری و بهره مندی از ابزارهای سخت افزاری و نرم افزری باید در اولویت هر اقدام دیگری قرار گیرد؛ چراکه اگر بدون شناخت درست، فقط دنباله رو فناوری‌های نوین باشیم و فرصت‌ها و چالش‌های آن‌را در نظر نگیریم تبدیل به مهره ای از اجرا متاورس می‌شویم که به دلیل هوشمندی ما را به دنبال خود خواهد برد.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم تحولی که بر اساس گسترش و توسعه فناوری‌های نوین در ۲۰ سال آینده در جهان اتفاق خواهد افتاد از تحولاتی که در ۳۰۰ سال قبل از آن بوجود آمده است، بیشتر خواهد بود و در حوزه بهداشت و درمان قطعا در ده سال آینده تحولات بزرگی پیش رو خواهیم داشت.

گفتنی است در این نشست؛ اعضای گروه آینده‌نگری، نظریه پردازی و رصد کلان سلامت و جمعی از صاحب نظران این حوزه از سازمان‌های مرتبط حضور داشتند و به بحث و تبادل نظر حول این موضوع مهم نظام سلامت پرداختند ودر نهایت مباحث مطروحه جمع بندی و برنامه ریزی‌ها صورت خواهد گرفت.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *