0

خطرات ناشی از تغییر اقلیم منجر به اختلال در امنیت غذایی می شود

خطرات ناشی از تغییر اقلیم منجر به اختلال در امنیت غذایی می شود
بازدید 10

به گزارش وبدا، دکتر محمد اسماعیل مطلق هدف از برگزاری جلسه را همفکری جهت چگونگی آمادگی و حفظ امنیت غذایی و سلامت از جمله تامین آب و غذای سالم در بحران های احتمالی کشور عنوان کرد و اظهار داشت: نتایج حاصل از این جلسات برای حفظ آمادگی در زمان لزوم در اختیار وزیر بهداشت و هیأت دولت قرار خواهد گرفت.

دکتر حمیدرضا خانکه، رئیس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا نیز در این نشست بیان داشت: بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی از خطرات تهدیدکننده دنیا، خطرات ناشی از تغییر اقلیم با تخریب اکوسیستم طبیعی، محیط زیست و پوشش گیاهی منجر به اختلال در امنیت غذایی خواهد شد.

وی افزود: اختلالاتی مانند تامین و توزیع موادغذایی در اثر تغییر اقلیم و شرایط اقتصادی و سیاسی تقریبا در اکثر مناطق دنیا همه گیر است. طبق تعریف، فجایعی که با منشا طبیعی و انسان ساز رخ می دهد، باعث اختلال در زندگی مردم و عوارضی مانند مرگ و میر می شود.

به گفته دکترخانکه، طبق آمار بانک اطلاعاتی مدیریت حوادث در دنیا، اگر اتفاقی بیش از 100 فوتی و خسارت مالی حدود 25 میلیون دلار ایجاد و دولتی که متحمل این خسارت شده، اعلام کند توان مدیریت حادثه را ندارد، آن اتفاق فاجعه محسوب می شود؛ بنا بر این تعریف بسیاری از حوادثی که در دنیا رخ می دهد فاجعه محسوب نمی شوند.

وی با بیان اینکه عمده خساراتی که در 20 سال گذشته در دنیا به وجود آمده در اثر حوادث مرتبط با آب و هوا مثل سیل، طوفان، خشکسالی و زلزله بوده است، گفت: در سال های اخیر در اثر صنعتی شدن جوامع و تولید گازهای گلخانه ای، تاثیر تغییر اقیلم و گرم شدن هوا در اکثر مناطق قابل مشاهده است که به نوعی تهدیدی در جهت امنیت مواد غذایی محسوب می شود.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا با اشاره به افزایش 40 درصدی حوادث تا سال 2030 بر اساس تخمین ها، گفت: همچنین پیش بینی می شود وضعیت حوادث در چند سال آینده به گونه ای باشد که برخی دولت ها قادر به مدیریت آن نباشند. طبق آمارهای جهانی بیشترین مرگ و میر ناشی از فجایع در 100 سال گذشته مربوط به خشکسالی و سیل بوده که در نتیجه تغییر اقلیم به وجود آمده، است.

وی با بیان اینکه به علت پر مخاطره بودن کشور که حدود 53 نوع مخاطره وجود دارد، باید زیرساخت ها تقویت شود، افزود: قانون مدیریت مدیریت بحران در سال 1398 ابلاغ شده و بر اساس آن اسناد استراتژیک مدیریت بحران، کاهش خطر بلایا، آمادگی پاسخ، سند بازیابی والگوهایی برای استان های مختلف تدوین شده و طبق اسناد بین المللی، مدیریت بحران وظیفه دولت ها است اما مشارکت مردم هم در این زمینه مورد نیاز است.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا با تاکید بر ضرورت شناسایی ظرفیت های موجود و ارزیابی خطر، خاطرنشان کرد: افزایش تاب آوری جامعه برای کاهش اثرات فجایع اهمیت بسیار زیادی دارد. در حال حاضر ما به ارزیابی خطر، تاثیرات ناشی از وقوع خطرات مانند سیل، زلزله و خشکسالی و همچنین ظرفیت سازی بر اساس این موارد نیاز داریم.

در ادامه نشست، رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اهمیت امنیت غذایی در شرایط اضطراری، یادآور شد: شرایط اضطراری می تواند باعث اختلال در فعالیت هایی مانند کشاورزی، تامین مواد غذایی، زنجیره مواد غذایی و تدارکات، تخریب محصولات غذایی و آلودگی انبار مواد غذایی شود. تغذیه یک نگرانی کلیدی برای سلامت عمومی و اولویت اصلی است که در مواقع اضطراری و فجایع باید مورد توجه قرار گیرد.

دکتر عبدالرضا نوروزی اظهار داشت: 12 کشور از 22 عضو دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت با شرایط اضطراری پیچیده و بحران‌ های بشردوستانه مواجه بوده ‌اند، بنابراین مداخلات تغذیه‌ای به یک نیاز حیاتی در منطقه تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه پیشگیری از سوء تغذیه و درمان آن از اهمیت بالایی برخودار است، ادامه داد: جدا از آنکه گرسنگی و محرومیت از غذا تأثیر فوری بر سلامتی دارد، اختلال در وضعیت تغذیه جامعه باعث افزایش مرگ و میر و عوارض در تمام گروه های سنی می شود.


وی گفت: برای مدیریت تغذیه در زمان فجایع بایستی جیره غذایی فشرده، پر کالری، غنی شده با ویتامین و خشک مدنظر گرفته و در سازمان های امدادی، مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان ها ذخیره شود. همچنین آمادگی و برنامه ریزی برای واکنش، استفاده از مداخلات مقرون به صرفه مانند تغذیه با شیر مادر، تغذیه تکمیلی و مکمل های ویتامین، اقدامات پیشگیرانه مانند افزایش تامین آب و بهداشت برای جلوگیری از شیوع بیماری اهمیت ویژه ای دارد.


گفتنی است در ادامه نشست اعضای حاضر در جلسه به بحث و تبادل نظر درخصوص اهمیت و جایگاه دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برای هماهنگی های بین بخشی در زمینه تامین و سلامت مواد غذایی در شرایط بحران و برطرف کردن چالش های موجود پرداختند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *