0

جامعه ورزشی با شعار خون سالم در بدن سالم از بیماران حمایت کرد

جامعه ورزشی با شعار خون سالم در بدن سالم از بیماران حمایت کرد
بازدید 10

به گزارش وبدا، در هفته تربیت بدنی که از 26 مهر ماه آغاز شد، تمامی مراکز اهدای خون میزبان اهالی جامعه ورزش بودند.

اهدای خون روحیه پهلوانی می طلبد

سید محمد شروین اسبقیان، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای در مورد پویش اهدای خون ورزشکاران با عنوان “خون سالم در بدن سالم”، گفت: اهدای خون یک عمل انسان دوستانه است و در اثر حوادث و بیماری ها برای مردم شرایطی پیش می آید که نیاز حیاتی به خون و فراورده های آن دارند و این دارویی است که در رگهای مردم است و بی تردید اهدای خون نه تنها برای بیمار نجات بخش است بلکه برای سلامتی اهدا کننده نیز موثر است.

وی در حمایت از این امر انسان دوستانه گفت: جامعه ورزش همواره با هماهنگی فدراسیون پزشکی ورزشی در این برنامه ها حاضر است خصوصا که در هفته تربیت بدنی ورزشکاران و مدیران ورزش در سراسر کشور حمایت خود را از بیماران نشان دادند و خود را موظف و مکلف می دانند که در موضوع اهدای خون پیشقدم باشند.

وی با تاکید بر اخلاق ورزشکاری در میان پهلوانان و قهرمانان ایران، گفت: این فرهنگ ملی مذهبی از دیرباز در ایران مورد تاکید بوده است و قهرمانان الگوی جوانان هستند و هر اهدا کننده خون نیز یک قهرمان به حساب می آید.

وی افزود: ورزشکاران و جامعه ورزشی کشور همواره در مناسبت های مختلف و اتفاقات و بحرانها و سیل و زلزله و حوادث مختلف پیشگام بوده اند و پهلوانان ما همیشه در کنار مردم و حامی مردم بودند و صفات بارز پهلوانی در ایران پرورش معنوی و اخلاقی در کنار ورزش جسم است که با ایثار و از خود گذشتگی در روحیه ورزشکاران ما تجلی پیدا می کند. اهدای خون نیز ایثاری است که از اول جامعه ورزشی ما به آن توجه داشته و دارد.

وی که خود عضو جامعه بزرگ اهدا کنندگان خون است دارای گروه خونی AB- است و اولین بار در اعلام نیاز استان اردبیل به این گروه خونی در کسوت مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل خون اهدا کرده است.

اهدای خون نه ترس داشت نه درد

فاطمه جلالی، مشاور امور فرهنگی اجتماعی باشگاه انقلاب مربی و داور درجه یک تکواندو نیز از با سابقه های ورزش و اهدای خون است. او که 21 سال سابقه ورزش دارد، می گوید: برای اولین بار با شعار اهدای خون اهدای زندگی، خون اهدا کردم و فکر کردم که این خون می تواند به دورترین نقاط کشور برود و زندگی انسانها را نجات دهد. تا امروز بارها خون اهدا کرده ام و اهدای خون هیچ مشکلی نداشت و به راحتی آن را انجام می دهم.

وی، خطاب به بانوانی که از اهدای خون می ترسند یا با نگرانی به این کار خداپسندانه و نجات بخش نگاه می کنند، می گوید: خانمها نیز می توانند مانند مردان با اهدای خون به همنوعان خود کمک کنند. من ترس و درد را در این کار نجات بخش تجربه نکردم و توصیه می کنم خانم ها این کار را انجام دهند.

وی خطاب به بانوان گفت: افرادی که می خواهند خون اهدا بکنند باید تتو و حجامت نکنند، زیرا برای مدتی معافیت دارد و خانمها باید مراقب تغذیه خود باشند.

قطره قطره خون نجات بخش است

سید مناف هاشمی، دبیر کل کمیته ملی المپیک از دیگر کسانی بود که در هفته تربیت بدنی به پویش “خون سالم در بدن سالم” پیوست.

وی در این مورد گفت: به عنوان دبیرکل کمیته ملی المپیک افتخار دارم که در این پویش شرکت کردم و از همکاران نیز دعوت کردیم در این پویش از بیماران حمایت کنند، زیرا قطره قطره این خون که اهدا می شود می تواند برای نجات بیماران موثر باشد. وی از ورزشکاران خصوصا جامعه بانوان ورزشکار و همه بانوان دعوت کرد در این کار نجات بخش پیشقدم شوند.

هاشمی تاکید کرد: به نظر می رسد باید برای جلب مشارکت بانوان فعالیت فرهنگی بیشتری باید صورت گیرد و فرهنگسازی کار سختی است و نیاز به برنامه ریزی گسترده دارد و دولت، نظام آموزش در مدارس و دانشگاه ها و وزارتخانه ها نقش مهمی در توسعه این فرهنگ دارند.


وی افزود: نخبگان باید برنامه ریزی کنند و نیروهای عملیاتی وارد اجرا شوند تا این فرهنگ در میان جامعه خصوصا بانوان نهادینه شود. هر دستگاه و وزارتخانه ای به نظر من باید در این فرهنگسازی مشارکت کند.


خانم ها سبک زندگی سالم داشته باشند و خون اهدا کنند


دکتر لاله حاکمی، نایب رییس فدراسیون پزشکی ورزشی نیز با حضور در این پویش گفت: کشور ما احتیاج به خون سالم دارد و خون اهدا کردن هیچ منعی برای کسی که سابقه بیماری و سابقه کم خونی شدید ندارد به وجود نمی آورد.


این متخصص داخلی از ورزشکاران خصوصا بانوان که جسم و خون سالمی دارند، در خواست کرد که حامی اهدای خون باشند و در ادامه افزود: بدن به راحتی این خون را جبران می کند و از همه ورزشکاران و کسانی که در سلامت کامل به سر می برند، دعوت می کنیم در این مسئولیت اجتماعی نجات بخش که اهدای زندگی است شرکت کنند.


وی افزود: درست است که کم خونی در میان بانوان بیشتر است اما با مصرف مکمل آهن می تواند این خون به بدن برگردد. اما توصیه می کنیم ورزشکارانی که می خواهند خون اهدا کنند در صورتی که مسابقه ورزشی در پیش دارند یک ماه و نیم قبل از آن اقدام به اهدای خون کنند.


وی در پایان گفت: خانم ها مراقب سلامتی شان باشند، ورزش را در برنامه زندگی خود قرار دهند، از مصرف دخانیات بپرهیزند و اگر در وضعیت مناسبی قرار دارند، اهدای خون را فراموش نکنند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *