0

ضرورت رفع کمبود زیرساخت‌های تشخیصی و درمانی در حوزه سلامت استخوان

ضرورت رفع کمبود زیرساخت‌های تشخیصی و درمانی در حوزه سلامت استخوان
بازدید 4

 
 به گزارش وبدا، دکتر علیرضا رئیسی در سمینار تازه‌های استئوپروز، همچنین به توزیع نامناسب این دستگاه‌ها در بخش دولتی و خصوصی اشاره کرد و بر ضرورت سیاست‌گذاری موثر در این زمینه تاکید کرد.
 
وی به موفقیت کلینیک‌های پیشگیری از شکستگی ثانویه در کشور اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که با همکاری موثری که بین پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم و  بنیاد بین‌المللی پوکی استخوان برقرار است بتوانیم با حمایت وزارت بهداشت تعداد این درمانگاه‌ها را در کشور افزایش دهیم.
 
دکتر رئیسی افزایش سن ابتلا به دیابت نوع ۲ در ایران  را نگران کننده خواند و افزود: به توجه به اینکه جمعیت کشور رو به سالمندی می رود باید برنامه ریزی ها طوری انجام شود که جمعیت سالمند سالم داشته باشیم و نه سربار که این در بردارنده توجه به این مهم است که بیماری های غیر واگیر باید بیش از گذشته مورد توجه قرا بگیرد.
 
دکتر رئیسی تاکید کرد که در تلاشیم تا کمیته ملی پیشگیری  و کنترل بیماری های غیرواگیر را که در چند سال اخیر تضعیف شده بود دوباره احیا  کنیم و امیدواریم با بازگشت اساتیدی که دانش و تجربه لازم را در این زمینه دارند به پیکره دانشگاه ها این مهم دوباره اجرایی شود.
 
 دکتر سیدرضا رئیس کرمی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران  نیز در این مراسم با تاکید بر اهمیت افزایش سطح سواد سلامت در جامعه با ابراز امیدواری نسبت به مردمی شدن همایش‌هایی از این دست، بر نقش مهم چنین رویداد هایی در ارتقای سلامت جامعه تاکید کرد.
 
وی با اشاره به تغییرات اخیر در مدیریت پژوهشگاه، از زحمات دکتر استوار قدردانی کرد و انتقال ایشان به نمایندگی سازمان بهداشت جهانی را فرصتی ارزشمند برای گسترش همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه دانست.
 
رئیس دانشگاه همچنین از دکتر باقر لاریجانی، که مجدداً مسئولیت پژوهشگاه را بر عهده گرفته‌اند و به عنوان بنیان‌گذار پژوهشگاه، تجربه‌ای ارزشمند را در این حوزه دارا هستند، تشکر  و ابراز امیدواری کرد که با حضور ایشان، شاهد افزایش کیفیت خدمات پژوهشی و تاثیرگذاری آن بر زندگی مردم باشیم.
 
در بخش دیگری از این مراسم افتتاحیه، دکتر باقر لاریجانی رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم نیز استئوپروز را به عنوان یک پدیده ای خاموش و بیماری مزمن توصیف کرد  که می تواند افراد سالمند را با چالش هایی متفاوت و پیچیده رو به رو سازد.
 
وی ادامه داد: یکی از مهمترین این چالش ها، رخدادهای شکستگی ناشی از پوکی استخوان است که سلامت افراد مبتلا را بطور جدی تهدید می کند.
 
دکتر لاریجانی تصریح کرد:  بر اساس مطالعه ی چندمرکزی استئوپروز ایرانیان که در سال 1400 در کشور انجام شده است، بیش از 60 درصد زنان و حدود 30 درصد مردان 65 ساله و بالاتر مبتلا به پوکی استخوان هستند.
 
دکتر لاریجانی ادامه داد: با توجه به پیر شدن جمعیت، افزایش موارد پوکی استخوان در طی سالهای آتی دور از انتظار نیست.
 
رئیس پژوهشگاه با اشاره به نتایج  یک مطالعه ی متاآنالیز که بروز بالایی از رخدادهای شکستگی را در جمعیت سالمند ایران نشان داده است افزود: شکستگی ها در بسیاری از موارد منجر به وابسته شدن افراد به دیگران، افت کیفیت زندگی و حتی مرگ می شوند.
 
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: توجه به این نکته حائز اهمیت است که پوکی استخوان علامت دار نبوده و اکثریت بیماران از بیماری خود مطلع نبوده و اقدامی برای درمان آن و پیشگیری از شکستگی انجام نمی دهند. این موارد موجب می شود تا بسیاری از بیماران در هنگام رخداد شکستگی به بیماری خود پی ببرند و مسئله اینجاست که در پاره ای از موارد حتی در کشورهای پیشرفته، پوکی استخوان پس از رخداد شکستگی اول نیز تشخیص داده نشده و درمان مناسب برای بیماران شروع نمی شود. از این رو جلوگیری از مواجهه با این چالش ها و تصمیم گیری صحیح در برابر آنها، مستلزم آگاهی بیماران و نیز حساس سازی پزشکان در خصوص این مهم می باشد.
 
 
سمینار تازه‌های استئوپروز با حضور حرفه‌مندان سلامت و با هدف ارائه آخرین دستاوردهای علمی در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان پوکی استخوان در سالن ستاد دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد. در این رویداد، اساتید برجسته حوزه سلامت به ارائه سخنرانی پرداخته و به پرسش های شرکت کنندگان پاسخ دادند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *