0

کتاب «ارتباطات سلامت» منتشر شد

کتاب «ارتباطات سلامت» منتشر شد
بازدید 10

سازمان‌های سیاست‌گذار در زمینه سلامت باید تلاش کنند «سواد رسانه ای سلامت» مردم را برای توانایی تحلیل پیام های سلامت محور به‌منظور خود مراقبتی و فعالیت‌های آگاهانه برای حفظ و ارتقای سلامت خود و خانواده‌هایشان ارتقا دهند. روابط عمومی های نظام سلامت نیز باید «سواد سلامت رسانه ای» خود را ارتقا دهند تا با بکارگیری ابزارهای ارتباطی بتوانند اطلاعات پیچیده علمی-پزشکی را به مطالب قابل درک و جالب در عین حفظ اصالت آن برای مردم تبدیل کنند.

پاندمی کرونا به خوبی نشان داد که روابط عمومی های نظام سلامت چه تاثیری در مدیریت بحران های سلامت محور می توانند داشته باشند و تقویت این حوزه سرمایه گذاری ارزشمندی برای بحران های پیش رو خواهد بود؛ موضوعی که تابه امروز بخوبی به آن پرداخته نشده است.

کتاب ارتباطات سلامت با حمایت انجمن بین المللی روابط عمومی، انجمن روابط عمومی ایران، انجمن متخصصان روابط عمومی، باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو، انجمن توسعه و ترویج روابط عمومی و ارتباطات، توسط یحیی احمدی، مسعود کریم خانی و مژگان جزی زاده کریمی در ۵ بخش و ۲۱ فصل تالیف شده و از انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

5 بخش این کتاب شامل “سلامت” “نظام سلامت” “ارتباطات سلامت” “سواد سلامت” و “سواد روابط‌عمومی در نظام سلامت” می باشد.

مقدمه این کتاب با همت اساتید مطرح روابط عمومی و ارتباطات کشور به شرح زیر تهیه شده است:
– دکتر امیرعباس تقی پور(مدیرمسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات و دبیرکل باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو)
– دکتر حسن بشیر (استاد تمام دانشگاه امام صادق (علیه السلام) و مدرس و نویسنده حوزه رسانه و ارتباطات)
– دکتر داود زارعیان (استاد، مدرس و نویسنده حوزه روابط عمومی)
– مهندس خسرو رفیعی (رئیس انجمن روابط عمومی ایران)
– دکتر محمدرضا حقیقی (مدرس دانشگاه و رئیس انجمن روابط عمومی و ارتباطات)
– دکتر حمید صبری (مولف دایره‌المعارف روابط عمومی ایران)
– دکتر حسن خسروی (مدرس دانشگاه و مؤلف کتاب روابط عمومی و ارتباطات)
– دکتر سیدشهاب سیدمحسنی (مولف کتاب های حوزه روابط عمومی و عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی)
– دکتر حمید شکری خانقاه (مدرس دانشگاه و مولف کتاب های حوزه روابط عمومی)

آنچه مسلم است روابط عمومی ها در نظام سلامت از طریق اقدامات مختلف باید به شهروندان کمک کنند تا بدانند رسانه‌ها چگونه ادراک و باورهای آنان را فیلتر می‌کند، فرهنگ عمومی را شکل می‌دهد و بر انتخاب‌های فردی آنان در حوزه سلامت اثر می‌گذارد. همچنین باید آنان را برای تفکر انتقادی و مهارت‌های حل مسئله، قدرتمند سازد تا مصرف‌کنندگان قضاوت گر و تولیدکنندگان محتوا باشند. درک صحت‌ و سقم اطلاعات سلامت و تفاوت بین آن‌ها و توصیه‌های تبلیغاتی نیازمند فهم و داشتن سواد رسانه‌ای کافی است.

شبکه‌های اجتماعی مصرف‌کنندگان اطلاعات سلامت را توانمندتر کرده است و برای انتخاب‌های پیچیده‌تر آگاه کرده است ولی با این‌حال پتانسیل قربانی شدن افراد در برابر اطلاعات نادرست همچنان باقی است. اینجاست که روابط عمومی های نظام سلامت با اتخاذ راهکارهای درست، موثر و به موقع می توانند نه تنها بحران ها را پشت سر بگذارند بلکه در حوزه کاری خود، می توانند از وقوع بسیاری از بحران ها هم پیشگیری کنند که امروزه این امر مستلزم یک روابط عمومی نوین و حرفه ای متشکل از متخصصان روابط عمومی است.

آموزش مطالب مندرج در این کتاب در قالب دوره های آموزشی بدو و ضمن خدمت به صورت عمومی به کارکنان نظام سلامت و به صورت تخصصی به کارشناسان روابط عمومی پیشنهاد می شود.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *