0

الگوی آموزش علوم پزشکی ما آموزش حکمت بنیان است/علیرغم تحریم ها، درمان همه بیماریها در کشور انجام می شود

الگوی آموزش علوم پزشکی ما آموزش حکمت بنیان است/علیرغم تحریم ها، درمان همه بیماریها در کشور انجام می شود
بازدید 31

به گزارش خبرنگار وبدا، حجت الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در  بیست و پنجمین همایش آموزش علوم پزشکی و اختتامیه هفدهمین جشنواره شهید مطهری ضمن گرامی‌داشت مقام معلم و یاد و خاطره شهید مطهری اظهارداشت: استاد شهید مطهری عالم دینی، فقیه و فیلسوفی بود که از معرفت دینی، غیرت، عقلانیت و ادب دینی برخوردار بود.
 
وی در ادامه افزود: آموزش علوم پزشکی در کشور دارای یک الگوی حکمرانی است که قابل تسری به رشته‌های دیگر است.
 
حجت الاسلام خسرو پناه با بیان این که کارهای بزرگی در کشور در حوزه آموزش، پیشگیری، بهداشت و درمان انجام شده است، خاطرنشان کرد: امروز هیچ بیماری وجود ندارد که در دنیا درمان شود اما درمان آن را در ایران غیرممکن باشد که این اتفاق با وجود تحریم ها کار بزرگی است.
 
وی با اشاره به خودکفایی جمهوری اسلامی در تولید دارو و پیشرفت هایی که در حوزه دارو و پزشکی صورت گرفته است، گفت: می‌توان الگوی آموزش علوم پزشکی در کشور را آموزش حکمت بنیان نامید.
 
حجت‌الاسلام خسروپناه عنوان کرد: این الگوی حکمت بنیان پیش از ورود اسلام در ایران با تاسیس دانشگاه جندی شاپور در دزفول  انجام شد و پس از ورود اسلام توسعه پیدا کرده است.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد:  سیر پیشرفت‌ها در سال‌های اخیر و یا یک و یا دو قرن اخیر نبوده است و پیشینه طولانی دارد.
 
وی در خصوص دو گانه الگوی حکمت بنیان، پیوند نظر و عمل، پیوند عقلانیت و اخلاق، پیوند استاد و شاگرد و پیوند کمیت و کیفیت را از ویژگی های این الگو برشمرد.
 
حجت‌الاسلام خسروپناه افزود: یک پزشک اگر  عقلانیت نظری و عملی داشته و اخلاق پزشکی، نداشته باشد پزشکان او را پزشک نمی دانند. در تاریخ پزشکی ایران، پزشک با اخلاق تواضع اش معرفی می شود.
 
وی گفت: از دیگر موارد الگوی حکمت بنیان پیوند استاد پروری و شاگرد پروری است که یکی از سنتهای حسنه در نظام آموزشی ما بوده و در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مصوب شده است.
 
حجت‌الاسلام خسروپناه با بیان اینکه دانشجو در کنار استاد قدم به قدم رشد می‌کند، اظهارکرد: یکی از موارد آن حرکات جهادی است که استاد متبحر همراه با دانشجویان خود برای خدمت رسانی به مناطق محروم می رود.
 

وی چهارمین مورد الگوی حکمت بنیاد را پیوند کمیت و کیفیت دانست و افزود: باید آینده نگر باشیم و در کنار رشد کمی پزشکی به  کیفیت نیز توجه کنیم. اگر بدون در نظر گرفتن زیر ساخت ها، آموزش پزشکی را افزایش دهیم خلاف الگوی حکمت بنیان است چرا که باید کمیت و کیفیت را با هم جلو ببریم.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: امروز فناوری حکمرانی پزشکی مهم بوده و می تواند ما را در تعالی پزشکی کمک کند،  با این مدل است که حکمرانی نخبگانی ممکن خواهد شد.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *