0

پیام وزیر بهداشت به مناسبت روز ملی اهدای عضو، اهدای زندگی

پیام وزیر بهداشت به مناسبت روز ملی اهدای عضو، اهدای زندگی
بازدید 79

به گزارش وبدا، پیام وزیر بهداشت به شرح زیر است:
وَ مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا
هر کس، انسانی را از مرگ رهایی بخشد، چنان است که گویی همه مردم را زنده کرده است.
(سوره مائده، آیه 32)
امروزه موضوع پیوند اعضا با هدف حفظ جان انسان‌ها و تأمین سلامت و کاهش درد و رنج آن‌ها، به عنوان یکی از ارزنده‌ترین و بارزترین خدمات پزشکی به جامعه بشری، مورد توجه جهانیان است. این مهم در کشور ما نیز منجر به نجات جان بیش از ۷۰ هزار بیمار نیازمند در فهرست انتظار شده است.
در همین راستا، اهدای عضو، اقدامی خداپسندانه در راستای حفظ و نجات زندگی بیماران نیازمند اعضای پیوندی است. این ایثار با تلاش‌های همکاران فعال در حوزه اهدا و پیوند اعضا، منجر به ایجاد فرصتی دوباره برای زیستن و نویدبخش ضرب آهنگ خوش زندگی به بیماران و خانواده‌های آنان می‌شود و امید به فردایی بهتر را در وجود آن‌ها بارور می‌سازد.
رشد و بالندگی ایران سرفراز در حوزه سلامت و پزشکی، به‌ویژه فراهم آوری اعضای پیوندی که موجبات نجات جان بیماران رنجور و چشم انتظار شده، مدیون اقدامات و فعالیت‌های مستمر به همراه روحیه تلاشگر و جهادی همکارانی است که با دانش، تخصص و حمایت‌های ارزنده خود، سهم چشمگیری در بهبود، ارتقا، توسعه و پیش‌برد زمینه‌های درمانی، آموزشی، فرهنگی و پژوهشی این مهم را داشته‌اند تا در منطقه سرآمد باشیم.
به منظور پاسداشت و گسترش فرهنگ اهدای اعضا و همچنین افزایش بهره‌مندی بیماران نیازمند به اعضای پیوندی، روز 31 اردیبهشت‌ماه به مناسبت فتوای تاریخی حضرت امام خمینی(ره) در سال 1368 برای برداشت اعضا از متوفیان مرگ مغزی، به عنوان «روز ملی اهدای عضو، اهدای زندگی» در نظر گرفته شده است.
پس از تدوین و ابلاغ دستورالعمل مرگ مغزی در سال 1379، جهش چشمگیری در زمینه اهدای اعضا از اهداکنندگان مرگ مغزی، به وقوع پیوست. به طوری که با همیاری و تلاش شبانه‌روزی و بی‌دریغ کارکنان توانمند و زحمت‌کش واحدهای شناسایی، فراهم آوری و پیوند اعضای دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی کشور، تا کنون بیش از 70 هزار پیوند اعضا از اهداکنندگان مرگ مغزی در کشور انجام شده است. پاسداشت حرمت عزیزان اهداکننده و اشاعه فرهنگ اهدای عضو در کشور امری است که با همکاری و تعامل با سازمان‌ها و نهادهای ذی ربط میسر شده است.
از همه متخصصان، اندیشمندان و فعالان عرصه فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی و بخش‌های پیوند دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی سراسر کشور، برای زحمات و فداکاری‌های شبانه‌روزی آن‌ها تقدیر می‌شود و امید است که چراغ زندگی هیچ بیمار نیازمند دریافت عضو پیوندی به دلیل نبود عضو خاموش نشود.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *