0

تقدیر نمایندگان مجلس از عملکرد وزارت بهداشت در موضوع جوانی جمعیت

تقدیر نمایندگان مجلس از عملکرد وزارت بهداشت در موضوع جوانی جمعیت
بازدید 4

به گزارش وبدا، دکتر فاطمه محمدبیگی در جلسه ستاد مرکزی هماهنگی جوانی جمعیت وزارت بهداشت که با حضور وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اعضای این ستاد برگزار شد، گفت: در ابتدا باید از دکتر ظفرقندی به طور ویژه تشکر کنیم که از آغازین روزهای مسئولیت شان، پای کار جوانی جمعیت ثابت قدم ایستادند؛ در جلسات متعدد مجلس، دولت و وزارتخانه، اهتمام وزیر بهداشت در تداوم سیاست های جمعیتی ابلاغی مقام معظم رهبری و همچنین سیاست های کلی نظام، موجب خرسندی نمایندگان مجلس قرار گرفته است.
وی افزود: تقریبا نصف مجلس عضو فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده هستند و به طور مرتب موضوع جوانی جمعیت را رصد کرده، گزارش می گیرند و پیگیری می کنند.
دکتر محمدبیگی ضمن قدردانی از دکتر رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، ادامه داد: دکتر رییسی نیز مانند دکتر ظفرقندی، موضوع جمعیت را در اولویت کاری خود قرار دادند، اداره کل جوانی جمعیت وزارت بهداشت نیز با وجود جدیدالتاسیس بودن، بسیار خوب عمل کردند.
سهم 60 درصدی حوزه سلامت در اجرای قانون جوانی جمعیت
رییس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده در بخش دیگری از سخنانش در این نشست، عنوان کرد: از سال 1400 تاکنون، وزارت بهداشت، وزارتخانه برتر کشور در اجرای قانون جوانی جمعیت بوده است؛ 34 ماده مستقیما و 43 ماده مستقیم و غیرمستقیم جزو تکالیف وزارت بهداشت و به طورکلی، 60 درصد چهره قانون جوانی جمعیت، چهره سلامت ( ارتقای سلامت خانواده، مادر و کودک) است.
وی ادامه داد: از واژه جمعیت که گذر کنیم، اصل قانون جوانی جمعیت، محتوایی سلامت محور، خانواده گرا، با رویکرد ارتقای کیفیت زندگی افراد و اصلاح سبک زندگی، دارد.
دکتر محمدبیگی خاطرنشان کرد: هر 6 ماه (پایان خردادماه و پایان آذرماه) دولت مکلف است که گزارش قانون جوانی جمعیت را به مجلس تقدیم کند؛ گزارش ها در کمیسیون های بهداشت و درمان، فرهنگی و اجتماعی بررسی می شوند و پس از جمع بندی، در صحن علنی مطرح شده و نمایندگان به آنها نمره می دهند. اگر ارگانی استنکاف کند، به قوه قضاییه معرفی می شود و اگر از ارگانی راضی باشند، مورد تشویق مجلس قرار می گیرد و هربار که وزیر بهداشت گزارش را در صحن اعلام کردند، وزارت بهداشت در “رتبه اول” قرار گرفته است و این موضوع موجب خرسندیست.
وی با بیان اینکه برخی از عوامل مرتبط با فاکتورهای جمعیتی در قانون لحاظ نشده است، درخواست کرد تا وزیر بهداشت با دید وسیع خود، مواردی همچون سوانح و حوادث، مرگ و میر ناشی از دخانیات، آلودگی هوا، آسیب های اجتماعی و مرگ و میر ناشی از آن، بار بیماری های واگیر و غیرواگیر و موارد دیگر که از قانون جوانی جمعیت جا مانده اند را در کنار این قانون، مطالبه نماید.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه، ضمن تاکید بر تسریع جذب ماما در سیستم بهداشت و درمان و اهمیت ورود به موضوع سقط های غیرقانونی، یاد آور شد: حفظ حیات جنین موضوع مهمی است که با توجه به آمارها، باید به طور ویژه مورد بررسی قرار گیرد.
وی با اشاره به نقش موثر استانداران و روسای دانشگاه های علوم پزشکی در اجرای قانون جوانی جمعیت، افزود: می توانیم هرماه از یک استاندار و رییس دانشگاه برای حضور در جلسات ستاد مرکزی هماهنگی جوانی جمعیت وزارت بهداشت دعوت کنیم تا گزارش های میدانی خود در موضوع جوانی جمعیت را ارائه دهند.
جلسه ستاد مرکزی هماهنگی جوانی جمعیت وزارت بهداشت امروز با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر شکیبا محبی تبار دبیر ستاد ملی جوانی جمعیت، دکتر فاطمه محمدبیگی، رییس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده، دکتر امیرحسین بانکی‌ پور، رییس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، در ستاد وزارت بهداشت، برگزار شد.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *