0

ضرورت ارتقاء و حفظ سلامت روان مادر در دوران بارداری

ضرورت ارتقاء و حفظ سلامت روان مادر در دوران بارداری
بازدید 3

به گزارش وبدا، دکتر فریبا عسکری با بیان اینکه حمایت از سلامت روان مادران باردار برای بهبود وضعیت روحی آنان و رشد سالم نوزاد بسیار ضروری است، گفت: انجام ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی، شنا یا یوگا ویژه دوران بارداری می‌تواند به بهبود روحیه، کاهش اضطراب و ایجاد آرامش کمک کند. ورزش همچنین سبب سلامت جسمانی می شود که ارتباط نزدیکی با سلامت روان دارد.

وی یادآور شد: مصرف یک رژیم غذایی مغذی و متعادل به تثبیت روحیه و سطح انرژی مادر باردار کمک می‌کند. اسیدهای چرب امگا3 که در ماهی و دانه‌های کتان یافت می‌شوند، به ویژه برای سلامت مغز و پایداری روحی مفید هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد خواب مناسب را برای تنظیم احساسات و مدیریت استرس بسیار مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: مادران باردار باید به میزان کافی استراحت کنند و مشکلات خواب که ممکن است به دلیل ناراحتی یا اضطراب ایجاد شود را برطرف کنند.

دکتر عسکری تاکید کرد: به اشتراک گذاشتن احساسات و نگرانی‌ها با همسر، خانواده یا دوستان و برقراری ارتباط با آنان می‌تواند حس انزوا را در مادر باردار کاهش دهد. از سوی دیگر انجام تمریناتی مانند مدیتیشن، تمرینات تنفس عمیق یا آرامش عضلانی می‌تواند به مدیریت استرس، اضطراب و احساس غلبه بر مشکلات مادران کمک کند.

به گفته وی بسیاری از مادران باردار به دلیل ابهامات پیرامون زایمان دچار اضطراب می‌شوند بنابراین شرکت در کلاس‌های پیش از زایمان، مطالعه منابع معتبر و بحث درباره نگرانی‌ها با پزشکان و ماماها می‌تواند ترس‌ را کاهش دهد و به مادران کمک کند تا آمادگی بیشتری برای زایمان داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد با تاکید بر اهمیت کاهش قرار گرفتن در محیط‌های استرس‌زا و انجام فعالیت‌هایی که شادی و آرامش را به ارمغان می‌آورند، گفت: مهم است که مادران باردار هرگونه علائم مرتبط با سلامت روان را با پزشک خود در میان بگذارند. مراقبان سلامت نیز می‌توانند شرایطی مانند افسردگی یا اضطراب دوران بارداری را تحت نظر بگیرند و حمایت مناسب از مادر باردار به عمل آورند.

وی پرهیز از مصرف مواد مخدر و محدود کردن مصرف کافئین را در کاهش علائم اضطراب و افسردگی مادران باردار مفید دانست و با بیان اینکه حفظ ارتباط قوی با همسر می‌تواند ثبات عاطفی برای فرد فراهم کند، افزود: باید همسران تشویق شوند در طول مسیر بارداری مشارکت کنند، نگرانی‌ها را با هم در میان بگذارند و برای رفع آنها تلاش کنند.

دکتر عسکری یادآور شد: مادران باردار باید با خود مهربان باشند، از کمال‌گرایی بپرهیزند و انتظارات زیاد و غیرواقع بینانه از خود نداشته باشند. از سوی دیگر لازم است خانواده و به ویژه مادر باردار برای آمدن نوزاد آماده شوند و از دیگران کمک بگیرند تا کارهایی مانند آماده‌سازی اتاق کودک، تهیه غذا یا سازماندهی وسایل کودک را انجام دهند تا مادر کمتر تحت فشار قرار بگیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد خاطرنشان کرد: گذراندن زمان در طبیعت یا پیاده‌روی‌های کوتاه در فضای باز می‌تواند اثر آرام‌بخشی داشته و علائم افسردگی یا اضطراب را کاهش دهد. همچنین اگر مادری سابقه مشکلات مرتبط با سلامت روان داشته باشد یا علائم شدیدی پیدا کند، باید با پزشک خود درباره گزینه‌های دارویی ایمن در دوران بارداری مشورت کند. برخی از داروها می‌توانند به‌طور ایمن استفاده شوند، اما همیشه باید تحت نظر متخصص باشند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *