0

سیگار الکترونیک ترفندی جدید برای به دام انداختن جوانان در مصرف دخانیات/مرگ سالانه ۵۰ هزار ایرانی به دلیل مصرف سیگار

سیگار الکترونیک ترفندی جدید برای به دام انداختن جوانان در مصرف دخانیات/مرگ سالانه ۵۰ هزار ایرانی به دلیل مصرف سیگار
بازدید 7

به گزارش خبرنگار وبدا، دکتر علیرضا رییسی در نشست کشوری کنترل دخانیات که امروز (شنبه) 28 مهرماه در ستاد مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد به تشریح وضعیت صنعت دخانیات و سیگار در ایران پرداخت و تصریح کرد: فرهنگ سازی صحیح در رسانه ها و تلویزیون مبنی بر اینکه کشیدن سیگار موجب آرامش و تسکین روح نخواهد شد یک امر مهم و قابل توجه است.

معاون بهداشت، نقش رسانه ها در مقابله با تبلیغات نادرست مصرف سیگار را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: باید فرهنگسازی منفی در سریال های تلویزیونی اصلاح شود.

دکتر رئیسی در ادامه با مقایسه مصرف سیگار در سالهای 1395و 1400 گفت: در سال ۱۴۰۰، مصرف دخانیات در مردان 3 درصد و در زنان 11 درصد افزایش یافته است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین به افزایش ۵۴ درصدی مصرف قلیان در طی این سالها اشاره کرد و گفت: علت اصلی این موضوع زیاد شدن تنباکو های معطر با رایحه های مختلف است که نتیجه تبلیغ و جذب بیشتر افراد به مصرف بوده است و باید با جدیت با آنها برخورد کرد.

دکتر رئیسی معرفی و ترویج اماکنی که مصرف دخانیات در آنها ممنوع است را یک اقدام مهم و ارزشمند دانست و گفت: هرچه بیشتر در این حوزه فرهنگسازی شود قطعا بسیاری از اماکن از دخانیات پاکسازی می‌شوند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از این اقدامات در این حوزه ممنوع کردن مصرف سیگار برای افراد زیر ۱۸ سال و همچنین عدم نخ فروشی سیگار است که با همکاری نهاد های قانونی این امر تحقق خواهد یافت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، برنامه ترک سیگار را از اهداف مهم برنامه هفتم توسعه در حوزه پزشک خانواده نام برد و گفت: اجرای برنامه‌های پیشگیرانه و آموزشی در مدارس و مراکز بهداشتی از دیگر اقدامات پیشگیرانه در این حوزه است.

دکتر علیرضا رییسی بر استاندارد سازی بسته بندی سیگار با همکاری وزارت صمت تاکید کرد و افزود: طراحی ساده بسته بندی سیگار، هم در کاهش جذب افراد موثر است و هم تنوع کمتر و یک شکل شدن آن موجب کاهش قاچاق دخانیات خواهد شد.

وی سیگار الکترونیک را به عنوان یک ترفند جدید برای جذب جوانان معرفی کرد و گفت: ترویج فرهنگ غلط استفاده از سیگار الکترونیک با درصد نیکوتین کمتر و عارضه کمتر موجب افزایش جذب درصد بیشتری از افراد جامعه برای استفاده از این سیگار است و قطعا ورود به مصرف دخانیات باعث مبتلا شدن فرد به مشکلات بیشتری خواهد شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزایش مالیات بر سیگار را در مصرف سیگار مهم دانست و افزود: سیگار در کشور ما به شدت ارزان است و قطعا افزایش قیمت سیگار باعث کم تر شدن متقاضی خواهد شد که این موضوع یکی از برنامه مهم ما خواهد بود.

دکتر رئیسی در پایان دخانیات را از ریسک فاکتور های مهم بیماری های مزمن در دنیا دانست و بر لزوم همکاری بین وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف برای کاهش مصرف دخانیات و بهبود سلامت عمومی تأکید کرد.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *