0

خطرات استفاده نابجا از مواد شوینده و پاک‌کننده ‌های شیمیایی

خطرات استفاده نابجا از مواد شوینده و پاک‌کننده ‌های شیمیایی
بازدید 8

به گزارش وبدا، دکتر امیر کیانی، متخصص سم شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت ها، گفت: مواد شوینده، پاک کننده و ضدعفونی کننده تشکیل شده از ترکیبات اسیدی ضعیف و یا قلیایی هستند که خاصیت سوزانندگی دارند بنابراین در صورت عدم مصرف درست قطعا سلامت افراد خانواده را تهدید می‌کنند و باعث ایجاد مشکلات جدی می شوند.

وی با بیان اینکه فردی‌که در معرض گازهای سمی پاک کننده ها و سفید کننده قرار می‌گیرد دچار تنگی نفس، درد قفسه سینه، سرفه‌های مکرر، سوزش چشم و گلو و خارش راه‌های هوایی فوقانی می‌ شود، افزود: متاسفانه افراد خدمتکار و نظافتچی برای اثر بخشی بیشتر معمولا چند ماده شوینده را با یکدیگر ترکیب می‌کنند که این موضوع باعث می‌شود گازها تولید و باعث آسیب به پوست دست‌ها و چشم شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: پاک کننده ها و سفید کننده ها حاوی گازهایی هستند که در اثر استفاده درست خطرات جدی ندارند اما مخلوط کردن آنها با هم باعث واکنش و تولید گازهای بسیار خطرناک مثل گاز کلرین که بسیار خورنده است، می شود.

این متخصص سم شناسی با اشاره به اثراث منفی گاز کلرین در سیستم تنفسی و کشندگی این گاز، خاطرنشان کرد: این گاز منجر به مسمومیت های  شدید و حتی ممکن است باعث تنگی نفس، قطع تنفس و در برخی موارد، مرگ شود.

دکتر کیانی با تاکید بر اینکه استفاده از مواد شوینده، پاک کننده و ضدعفونی کننده باید در حداقل زمان ممکن انجام شود، گفت: سعی کنید در فضای باز و یا در فضای بسته‌ای که مجهز به سیستم تهویه و هواکش باشد از این مواد استفاده کنید و درها و پنجره‌ها را در طول زمان نظافت، باز بگذارید.

وی تاکید کرد: هنگام استفاده از این مواد حتما باید از دستکش استفاده شود تا از سوختگی و آسیب به پوست جلوگیری و جهت جلوگیری از پاشیده شدن این مواد به درون چشم درصورت امکان از عینک‌های مخصوص حفاظتی و ماسک شیمیایی استفاده شود.

این متخصص سم شناسی یادآور شد: در صورت پاشیده شدن این مواد به داخل چشم، شاهد سوختگی ناحیه قرنیه و آسیب جدی به چشم هستیم بنابرایندر صورتی که مواد شوینده روی پوست یا داخل چشم تان ریخت، فورا در مکانی که تهویه مناسب دارد قرار بگیرید، محل را فقط و فقط با آب معمولی به مدت حداقل ۱۰ تا ۲۰ دقیقه شستشو دهید و به هیچ عنوان از ترکیب دیگری برای شستشو استفاده نکرده و سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنید.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *