0

درخواست افزایش 100 درصدی حقوق دستیاران پزشکی

درخواست افزایش 100 درصدی حقوق دستیاران پزشکی
بازدید 36

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی؛ رئیس کل سازمان نظام پزشکی که همچنان پیگیر افزایش دستمزد دستیاران پزشکی است  به بهانه پیگیری نامه‌ای که اوایل دی امسال درباره وضعیت دستمزد رزیدنت ها به مجلسی‌ها داده بود، دیداری با رئیس و نمایندگان مجلس داشته و آنطور که به همشهری آنلاین خبر داده است؛ یک قول مساعد هم از رئیس مجلس برای پیگیری اصلاح دستمزد دستیاران پزشکی گرفته و امید به تحقق آن دارد.

مشروح گفت و گوی همشهری آنلاین با دکتر محمد رئیس زاده را در زیر بخوانید:

 

شرط تداوم خودکفایی در حوزه درمان

دکتر رئیس‌زاده می‌گوید: تمام افتخار ما این است که در حوزه درمان خودکفا هستیم و علت آن هم تربیت نیروی تخصصی توانمند از گذشته تاکنون بوده است. نظام سلامت ما در همه رشته‌ها متخصص و فوق‌تخصص توانمند دارند و سخت‌ترین اعمال جراحی هم در کشور خودمان انجام می‌شود. گلوگاه تداوم این توانمندی، دوره رزیدنتی است که شامل دستیاری تخصصی و فوق‌تخصصی می‌شود و ضرورت دارد که تربیت نیروی تخصصی در حوزه پزشکی تداوم داشته باشد.

اما به گفته این مسئول، دوره دستیاری در حال حاضر به گونه‌ای رقم خورده که گذراندن آن تقریبا غیرممکن شده است. او در این باره توضیح می‌دهد: در این حوزه دچار مشکل هستیم، چون ورودی دوره دستیاری کم شده است. اگر می‌گوییم هزار دستیار بیهوشی کم داریم یعنی این که طی چند سال اخیر کرسی‌های این رشته پُر نشده‌اند. این در حالی است دستیاران پزشکی 50 تا 70درصد نیروی شمول قانون کار، فعالیت می‌کنند و بیشترین کار درمانی در مراکز دولتی که مردم کمتر برخوردار به آنجا مراجعه می‌کنند هم برعهده آنهاست. آنها وظایف بسیار سنگین آموزشی دارند اما حق‌الزحمه‌ای که می‌گیرند بین 7 تا 10 میلیون تومان است.

دکتر رئیس‌زاده به سخت‌تر شدن دوره ثبت‌نام دستیاری هم اشاره می‌کند و می‌گوید: برای ورودی این افراد وثیقه و ضامن اخذ می‌شود و از سوی دیگر انصراف هم بسیار سنگین شده است. به همین دلیل می‌گوییم که دوره دستیاری، غیرقابل تحمل شده و گام اول این است که به شکل اورژانسی حقوق و دریافتی رزیدنت‌ها به عدد قابل قبولی تبدیل شود.

او با بیان این که در دی امسال نامه‌ای به رئیس مجلس زدیم و در آن دو پیشنهاد داشتیم، عنوان می‌کند: با تلاش‌های وزارت بهداشت، حقوق دستیاران 40 درصد افزایش پیدا کرد و به 13، 14 میلیون تومان رسید اما این مبلغ حداقل باید دو برابر شود که عدد قابل توجهی هم نیست. این افزایش دو برابری برای نیروی اصلی ارائه خدمت به مردم در مراکز درمانی، چیزی حدود هزار میلیارد تومان است و در مقابل چیزی که بخواهیم بدست بیاوریم عدد قابل توجهی نیست.

رئیس سازمان نظام پزشکی درباره دومین پیشنهاد هم بیان می‌کند: درخواست کردیم که دوران رزیدنتی هم در درازمدت مشمول قانون کار شود و این افراد هم از مزایای قانونی آن بهره‌مند شوند. برای پیگیری همان نامه دوباره به مجلس رفتیم تا حداقل بتوانیم دوران دستیاری را دوران مطلوبی جلوه دهیم که منجر به افزایش تمایل پزشکان برای ورود به این دوره‌ها خواهد شد.

دکتر رئیس‌زاده با تاکید بر این که افزایش ظرفیت پزشک عمومی ضامن پُر شدن دوره‌های رزیدنتی نیست، بیان می‌کند: پیش از این که تعداد پزشکان عمومی نصف الان بود تقریبا تمام ظرفیت‌های تخصصی از جمله رشته بیهوشی پُر می‌شد اما الان که پزشکان عمومی نزدیک به 98 هزار نفر هستند، یک چهارم کرسی‌های تخصصی اشغال می‌شود. باید وضعیت دوره دستیاری بهبود پیدا کند و با هر میزان افزایش ظرفیت نمی‌توان به جذب دستیاران امیدوار بود. رئیس مجلس هم از همان ابتدا قبول داشتند که شرایط دشوار و نیازمند اصلاح است. امیدواریم مجلس سال آینده کمک کند و بتوانیم این دو پیشنهاد را محقق کنیم.

گلایه از ابلاغ نشدن تعرفه ها

رئیس‌زاده با انتقاد از تاخیر در ابللاغ تعرفه های پزشکی 1403عنوان می‌کند: 360 هزار فعال حوزه سلامت، کارشان در اول فروردین 1403 معطل اعلام تعرفه‌هاست و باید طبق قانون اعلام می‌شد، اما با وجود پیگیری‌ها وزارت بهداشت و ما در پایان 1402 محقق نشد. این در حالی است که رئیس جمهوری و معاون اول ایشان به دفعات تاکید کردند که تعرفه حوزه سلامت قبل از پایان سال ابلاغ شود، اما زیرمجموعه‌هایی که باید این کار را نهایی می‌کردند آن را انجام ندادند. آنطور که پیگیری‌های ما نشان می‌دهد یا این مصوبه به هیئت دولت ارسال نشده یا اگر ارسال شده در آخرین جلسه مورد بررسی قرار نگرفت که یکی از گلایه‌های ماست.

او ادامه می‌دهد: امیدواریم که رئیس‌جمهوری تلاش کنند در اولین جلسه سال آینده هیئت دولت این تعرفه‌ ابلاغ شود که اگر محقق نشود درباره جامعه پزشکی اجحاف است. عمده سال‌ها، دو سه ماه بعد از شروع سال تعرفه اعلام می‌شد اما سال گذشته با پیگیری‌های ما در 6 فروردین و در اولین جلسه هیئت دولت این مصوب ابلاغ شد که تا پیش از این سابقه نداشت. امیدواریم بودیم که این مساله امسال یک گام به جلو باشد و پیش از شروع سال جدید ابلاغ شود که نشد و انتظارمان حداقل تکرار همان روند سال گذشته است.

سرمایه های مان را از دست ندهیم

رئیس کل سازمان نظام پزشکی همچنین در واکنش به خبر مهاجرت دکتر مازیرا غلام پور دهکی و موضوع مهاجرت پزشکان که این روزها با بحث مهاجرت پزشک رکوردار جراحی قلب اطفال از کشور داغ شده است، بیان می‌کند: این نیروها قطعا غیرقابل جایگزین هستند و رفتن هر کدام از آنها یک ضایعه جبران‌ناپذیر است. دکتر مازیار غلامپور  بنیانگذار بخش قلب شهید رجایی بوده و پیچیده‌ترین و سنگین‌ترین جراحی‌ها را برای نوزادان انجام داده‌اند. اینها سرمایه‌های کشور هستند و از دست رفتن آنها قابل جبران نیست. هر قدر هم که نیرو تربیت کنیم نباید اجازه دهیم که سرمایه‌ها از دست بروند. امیدواریم مسئولان به حرف‌های ما و سایر مسئولان توجه کنند و این سرمایه‌های ارزشمند برای کشورمان باقی بمانند./ همشهری آنلاین

 

 

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *