0

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم ایران): موزه‌ها باید در راستای آموزش و پژوهش گام بردارند

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم ایران):
موزه‌ها باید در راستای آموزش و پژوهش گام بردارند
بازدید 21

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم ایران) گفت: موزه یک نهاد غیر انتفایی آموزشی و پژوهشی است و این موارد جزو صفات ذاتی موزه‌هاست و با توجه به شعار سال جهانی شورای بین‌المللی موزه‌ها، باید در این راستا گام برداریم.
میر سید احمد محیط طباطبایی در حاشیه نشست با موزه‌داران استان بوشهر درباره اهمیّت آموزش و پژوهش در موزه‌ها که شعار سال جهانی موزه‌ها است، گفت: آموزش برای حفظ محیط زیست، پایداری، کنترل تغییرات اقلیمی و همچنین آموزشی که نتایج آن منجر به صلح و ارتقای حقوق انسانی می‌شود باید در موزه‌ها صورت بگیرد.

وی با اشاره به آزادسازی دانش و گشایش بخش‌های مخفی موزه‌ها، افزود: موزه‌ها در درون خود مفاهیم و دانش‌هایی دارند که مخاطب، ارتباطی با آن‌ها ندارند و موزه‌ها باید آن‌ها را در معرض دید و دسترس عموم قرار دهند. در این سیستم، منظور از آموزش، رایگان و عمومی شدن اطلاعات مدنظر است چون موزه‌ها مکان آموزش غیر رسمی و عمومی در جامعه است.

محیط طباطبایی گفت: موزه برای جامعه به مثابه مادر است و همان‌طور که مادر به انتقال فرهنگ به نسل بعد نقش ایفا می‌کند، موزه‌ها نیز باید انتقال فرهنگ نسبت به جامعه را بر عهده بگیرند و مهم‌ترین مخاطب موزه‌ها کودکان هستند زیرا نسل بعد هر جامعه‌‌ای همین کودکان هستند و موزه‌ای که نتواند با کودک ارتباط برقرار کند در کارکردش ناتوان شده است.

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم ایران) اضافه کرد: یکی دیگر از کارکردهای موزه‌ها مشارکت آزاد اطلاعات است و کارهای مشارکتی بین موزه‌ها از ارزش بالایی برخوردار بوده و تعلیم مشارکت باید از درون موزه‌ها شروع و به جامعه تعمیم داده شود.

محیط طباطبایی تصریح کرد: از سوی دیگر باید موزه‌ها از پژوهش‌ها و نوآوری‌های علمی و صنعتی حمایت کنند، البته به شرطی که به پایداری منجر شود. منظور این حمایت‌ها، حمایت‌های کلاسیک و آکادمیک نیست و باید موزه‌‎ها در راستای آزادسازی اطلاعات و مشارکت آن با جامعه گام بردارند.

مدیر موزه تاریخ پزشکی خلیج‌فارس نیز گفت: نشست موزه‌داران استان بوشهر با حضور افراد برجسته ملی و بین‌المللی می‌تواند در پیشرفت هر چه بیشتر این نهادهای فرهنگی نقش موثری ایفا کند.

میلاد آزموده اضافه کرد: موزه تاریخ پزشکی خلیج‌فارس تنها موزه تخصصی استان بوشهر است که در کنار ایفای نقش فرهنگی خود در راستای معرفی داشته‌های تاریخ پزشکی خلیج‌فارس و کشور، تمام تلاش خود برای ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات آموزشی و پژوهشی در حوزه موزه‌داری را به کار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *