0

کارشناس بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر: افراد روزه‌دار با حذف یک وعده غذایی، سموم بدن را دفع می‌کنند

کارشناس بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر:
افراد روزه‌دار با حذف یک وعده غذایی، سموم بدن را دفع می‌کنند
بازدید 16

کارشناس بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: افراد روزه‌دار با حذف یک وعده غذایی، سمومی را که در طی سالیان عمر در بدن ذخیره کرده‌اند دفع می‌کنند.
به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت شهرستان بوشهر؛ مهندس محمدصادق موجی افزود: ازآنجایی‌که ماه رمضان ماه خودسازی و اصلاح شیوه زندگی است انتظار می‌رود این اصلاح شیوه به جنبه‌های بهداشتی زندگی هم تسری پیدا کند که ازجمله آن می‌توانیم به اصلاح الگوهای مصرف مواد غذایی اشاره‌کنیم که در آن تعادل و تنوع در مصرف مواد غذایی به‌عنوان ۲ رکن اصلی مدنظر قرار می‌گیرد..

وی تصریح کرد: در این صورت بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند دیابت، فشارخون، بیماری‌های قلبی و عروقی و چاقی که ارتباط مستقیم با عادات غذایی و نحوه تغذیه افراد دارد تا حدود زیادی کنترل خواهند شد.

این کارشناس اضافه داشت: منظور از الگوی غذایی مناسب الگویی است که در آن مصرف مواد قندی، تنقلات شیرین، چربی‌ها بخصوص چربی‌های جامد و حیوانی کاهش و مصرف کربوهیدرات‌های مرکب مثل غلات، حبوبات و همچنین انواع میوه و سبزی افزایش پیدا می‌کند..

وی هدف از روزه‌داری را حذف یک وعده از رژیم غذایی دانست و عنوان داشت: در ماه مبارک رمضان افراد روزه‌دار یک وعده از غذای خود را حذف می‌کنند که با حذف این وعده از رژیم غذائی عملاً ۳۰ درصد  از کل کالری دریافتی یا معادل ۶۰۰-۵۰۰ کالری به‌صورت روزانه حذف می‌شود.

محمدصادق موجی خاطرنشان کرد: این کاهش دریافت انرژی ابتدا موجب دفع سموم موجود در بدن می‌شود که این سموم به دلیل ذخیره چربی‌های مضر در طول سالیان عمر در بدن ذخیره‌شده‌اند و همچنین دستگاه گوارش فرصت می‌یابد یک ماه استراحت کرده و خود را بازسازی نماید؛ بنابراین نباید حذف این وعده غذایی را با افزایش مصرف غذا در وعده‌های افطار و سحر جبران کرد.

کارشناس بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر در رابطه با رژیم غذایی در افطار گفت: در هنگام افطار قند خون در پایین‌ترین سطح خود قرارگرفته و می‌تواند یکی از علل اصلی سردردهای نزدیک افطار باشد که این مسئله بخصوص در سالمندان حائز اهمیت است چون کاهش قند خون و کم‌آبی بدن موجب کاهش سطح هوشیاری و بی‌حالی در سالمندان می‌شود که ممکن است باعث برهم خوردن تعادل و زمین خوردن در آن‌ها بشود بنابراین توصیه می‌شود در افطار از مواد غذایی استفاده شود که بتواند قند خون را به‌سرعت افزایش دهد و همچنین کمبود آب بدن را جبران کند.

وی عنوان داشت: به همین دلیل توصیه می‌شود شروع افطاری با مصرف خرما همراه شیر گرم یا آب ولرم باشد استفاده از شیرینی‌هایی از قبیل زولبیا و بامیه که متاسفانه در ماه رمضان به مقدار زیادی هم مصرف می‌شود اصلاً توصیه نمی‌شود هرچند که کاهش قند خون را که هنگام افطار عارض می‌شود جبران کند.

انتهای پیام/ ا.س-۳۰۰۰٫

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *