ژل رویال درمانی؟! آیا حقیقت دارد؟

ژل رویال درمانی

ژل رویال یا شاه‌انگبین ماده‌ای می‌باشد که از زنبور عسل به دست می‌آید. این ماده را نباید را با گرده‌ی زنبور عسل، موم زنبور عسل، زهر زنبور عسل، عسل یا بره موم اشتباه گرفت. نام این ماده به این دلیل ژل رویال است که از آن به عنوان غذای ملکه زنبور عسل استفاده می‌شود. ترکیبات شاه‌انگبین بسته به جغرافیا و آب‌وهوا، تغییر پیدا می‌کند و متفاوت می‌باشد. ژل رویال درمانی، در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها به کار می‌رود.

افراد بسیاری از ژل رویال برای علائم یائسگی استفاده می‌کنند. همچنین برای تب یونجه، دیابت، سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، چاقی، خشکی چشم و بسیاری از بیماری‌ها و اهداف دیگر از این ماده استفاده می‌شود. مردمان زیادی به تاثیرات آن باور دارند و ژل رویال درمانی را برای درمان بیماری‌های خود به کار می‌برند.

با اینکه از این ماده در طب سنتی استفاده می‌شود و ژل رویال درمانی یکی از روش‌های درمان بیماری در طب سنتی است، اما در مورد تاثیرات آن تردیدهای زیادی در علم پزشکی وجود دارد و هیچ مدرک علمی خوبی برای حمایت از ژل رویال درمانی وجود ندارد. البته برخی از تحقیقات و آزمایش‌ها حاکی از تاثیرات مثبت آن بر بدن انسان‌ها می‌باشد.

ژل رویال چیست؟

ژل رویال (Royal Jelly) ماده‌ای ژلاتینی می‌باشد که توسط زنبورهای عسل برای تغذیه ملکه و بچه زنبورها تولید می‌شود. ژل رویال ترشح شیری رنگی است که توسط زنبورهای عسل کارگر تهیه می‌شود. این ماده سرشار از کربوهیدرات، پروتئین، اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب، ویتامین ها و مواد معدنی می‌باشد. ژل رویال با نام‌های دیگر از جمله شاه‌انگبین، ژل سلطنتی، غذای ملکه یا شیر زنبور عسل نیز شناخته می‌شود.

رنگ شاه‌انگبین یا ژل رویال بیشتر مایل به‌رنگ‌ شیری و یا سفید مایل به زرد می‌باشد. این ماده از بوی تند و شدید برخوردار است و شکل ظاهری آن نیز، ژلاتینی می‌باشد.

ژل رویال از آب، کربوهیدرات، پروتئین و چربی تشکیل شده است. ترکیب شیمیایی کامل ژل رویال ناشناخته است. با این حال می‌توان به برخی از آنها اشاره کرد. گلیکوپروتئین از پروتئین‌های اصلی این ماده می‌باشد. ژل رویال شامل دو اسید چرب ترانس-10-هیدروکسی-2-دسنوئیک اسید و 10-هیدروکسی دکانوئیک اسید نیز می‌باشد. همچنین، این ماده حاوی انواع مختلف ویتامین‌ها (از جمله انواع مختلف ویتامین B) و مواد معدنی است. تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، نیاسین (B3)، اسید پانتوتنیک (B5)، پیریدوکسین (B6)، بیوتین (B7)، اینوزیتول (B8) و اسید فولیک (B9) از جمله ویتامین‌های موجود در شاه‌انگبین می‌باشند.

در طب سنتی از ژل رویال برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شد. لذا، ژل رویال درمانی از روش‌هایی بود که طب سنتی آن را به کار می‌گرفت تا به این طریق، برخی از بیماری‌ها را درمان کند و به سلامت انسان‌ها کمک نماید. این روش درمانی همچنان هم در این طب کاربرد دارد.

خواص درمانی ژل رویال

در مورد اثرات درمانی ژل رویال مطالبی زیادی بیان شده است. برخی معتقدند که ژل رویال درمانی می‌تواند بر پوست، سیستم ایمنی انسان، سرطان، آلزایمر، عوارض و مشکلات یائسگی، دیابت و سایر بیماری‌ها اثرگذار باشد و در درمان و کاهش دردهای آنها موثر واقع شود. در ادامه برخی از فواید و خواص درمانی ژل رویال که مطرح شده‌اند، بیان می‌شود.

جلوگیری از رشد تومورهای سرطانی

برخی‌ها معتقدند که از آنجایی که شاه‌انگبین دارای آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی زیادی می‌باشد، لذا می‌تواند در رشد تومورهای سرطانی در بدن جلوگیری به عمل بیاورد. بنابراین، از ژل رویال درمانی را به عنوان یک راهکار مهم در پیشگیری از بیماری سرطان استفاده می‌کنند و به این طریق، خطر ابتلاء به این بیماری سخت را کاهش می‌دهند.

بهبود پوست و سلامت آن

ژل رویال، سرشار از انواع مختلف ویتامین‌های B و سایر ویتامین‌های مفید برای بدن است. به همین منظور، بعضی از افراد از ژل رویال درمانی برای بهبود پوست، التهاب‌ها و زخم‌های آن، جوان‌سازی و زیبایی پوست استفاده می‌کنند. ژل رویال می‌تواند از خاصیت ضدباکتریایی برخودار باشد و به این طریق، زخم‌ها را تمیز و عاری از عفونت نماید.

کاهش خطر بیماری‌های قلبی

ژل رویال درمانی ممکن است که بتواند با تاثیر بر سطح کلسترول خون، خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. تعدادی از افراد معتقدند که شاه‌انگبین، از آنجایی که سرشار از پروتئین، ویتامین و سایر مواد مغذی می‌باشد، لذا می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. بنابراین آن را مصرف می‌نمایند. پروتئین‌های خاص موجود در ژل رویال ممکن است بتوانند به کاهش کلسترول کمک کنند و در نتیجه، باعث کاهش احتمال ابتلاء افراد به بیماری‌های قلبی شوند.

درمان دیابت

دیابت بیماری بسیار شایعی می‌باشد و افراد زیادی درگیر آن هستند. برخی معتقدند که ژل رویال از آنجایی که شبیه انسلین است، می‌تواند به تنظیم گلوکز بدن کمک نماید و در درمان دیابت موثر واقع شود. این احتمال وجود دارد که ژل رویال درمانی بتواند با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب، کنترل قند خون را بهبود ببخشد و حساسیت به انسولین را کاهش دهد.

همه‌ی این موارد بیان شده، از خواص و اثرات رویال درمانی می‌باشند که در بسیاری از جاها مطرح شده‌اند. علاوه بر این موارد، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان ناباروری مردان، درمان بیماری‌های عصبی، پیشگیری از بیماری آلزایمری، کاهش عوارض و مشکلات یائسگی، بهبود سلامت روان، افزایش سلول های قرمز خون، افزایش انرژی و … از فوید دیگر مصرف ژل رویال درمان می‌باشند که توسط برخی مطرح شده است.

عوارض ژل رویال

در مورد عوارض ژل رویال درمانی باید گفت که تاکنون، از عوارض جدی و خطرناک آن گزارشی منتشر نشده است. لذا، می‌توان گفت فاقد عوارض جدی می‌باشد. اما ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد آلرژی و حسایست شود و از این طریق، می‌تواند مشکلاتی را برای افرادی که از آن استفاده می‌کنند، ایجاد نماید و باعث بروز مشکلات سلامتی برای آنها شود. شما (مخاطبین) بهتر است قبل از استفاده ژل رویال درمانی، عوارض آن را کامل بخوانید و اگر حساسیت‌ها و آلرژی‌های زیادی دارید، بهتر است برای جلوگیری از مشکلات جدی‌تر، از مصرف آن خودداری کنید.

آیا ژل رویال درمانی موثر است؟

همان طور که گفته شد، در مورد تاثیرات ژل رویال درمانی شک و تردیدهای زیادی وجود دارد. با این حال برخی مطالعات و تحقیقات نشان دهنده‌ی تاثیرات مثبت ژل رویال درمانی بر روی بدن انسان بوده‌اند. در ذیل، چند مورد از این تحقیقات بیان می‌شود:

  • ژورنال Food and Chemical Toxicology در سال 2012 مطالعاتی را بر روی ژل رویال انجام داد و سپس آنها را منتشر کرد. این مطالعات نشان ‌می‌داد که مصرف و استفاده از ژل رویال می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود و آن را بهبود ببخشد. علت این امر، وجود آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات مغذی و مفید در این ماده می‌باشد. به این ترتیب، ژل رویال می‌تواند از مواردی مانند التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن جلوگیری نماید.
  • در سال 2018 یک مطالعه در Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine بر روی شاه‌انگبین انجام و منتشر شد. نتایج و یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که استفاده از ژل رویال می‌تواند منجر به بهبود عملکرد مغزی و کاهش علائم اضطراب و افسردگی در افراد مسن شود و بر روی آنها اثرگذار باشد.
  • Journal of Medicinal Food نیز تحقیقات و مطالعاتی را در زمینه‌ی شاه‌انگبین انجام داد و در سال 2015 آنها را منتشر نمود. نتایج این تحقیقات نشان از تاثیر این ماده بر سیستم ایمنی بدن می‌باشد. این تحقیقات نشان می‌دهد که ژل رویال احتمالا بتواند باعث بهبودی عملکرد سلول‌های سیستم ایمنی بدن شود و در نتیجه، مقاومت بدن را در برابر بیماری‌ها افزایش دهد. لذا می‌تواند بدن را قوی‌تر نماید.
  • در سال 2001 تحقیقاتی هم از سوی مجله‌ی International Immunopharmacology انجام شد. نتایج آزمایشات این مجله نشان می‌دهد که ژل رویال، می‌تواند بر تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد و آن را بهبود ببخشد. همچنین، این آزمایش‌ها نشان داد که استفاده از این ماده می‌تواند باعث کاهش علائم آلرژی فصلی شود و در این زمینه نیز می‌تواند موثر باشد.
  • برخی از پژوهش‌ها حاکی از این است که این ماده می‌تواند بر روی عملکرد اعصاب تاثیرگذار باشد و در نتیجه می‌تواند بر حافظه و یادگیری نیز موثر واقع شود. به همین دلیل، در نهاد تحقیقات بیومدیک پیشرفته (Advanced Biomedical Research)، آزمایشی برای بررسی تاثیر شاه‌انگبین بر روی یادگیری و حافظه مطرح شد.
  • مجله داروهای گیاهی ابن سینا (Avicenna Journal of Phytomedicine) نتایج تحقیقاتی را انتشار داد که حاکی از این امر بود که ژل رویال درمانی، می‌تواند ناباروری مردان را بهبود ببخشد.
  • همچنین، برخی از پزوهش‌ها نشان می‌دهد که ژل رویال درمانی می‌تواند باعث رفع خستگی و افزایش توان جسمی افراد شود. همچنین، این ژل می‌تواند باعث کاهش سردردهای میگرنی شود.

موارد بیان شده، مطالعات و پژوهش‌هایی بودند که در ارتباط با تاثیرات ژل رویال یا شاه‌انگبین انجام شده‌اند و نشان دهنده‌ی تاثیرات مثبت ژل رویال درمانی بر روی بدن و سلامت انسان می‌باشند. با این حال نمی‌توان به طور قطع بیان نمود که ژل رویال درمانی از فواید و آثار مثبتی بر جسم و روح انسان برخوردار است. برای تایید قطعی اثرات و فواید درمانی شاه‌انگبین باید مطالعات و تحقیقات بیشتری انجام شود و فقط در اینصورت است که می‌توان پیامدهای مثبت آن را به طور حتم بیان نمود. شما (مخاطبین) نیز باید در مصرف آن دقت نمایید و از زیاده ‌روی در مصرف آن جدا خودداری کنید.

منبع: honily.com
  |   لینک کوتاه : https://iranmedicalinfo.com/?p=10443

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. منیژه محمدی گفت:

    خیلی دوست داشتم بدونم ژل رویال که انقدر تعریفشو میکنن واقعیه یا نه، مرسی از اطلاعات خوبتون

    1. iranmedicalinfo گفت:

      ممنون که نظرتون رو به اشتراک گذاشتید منیژه جان 🙂