0

یکی از موانع تشخیص زودهنگام سرطان، شرم و حیای زنانه است

یکی از موانع تشخیص زودهنگام سرطان، شرم و حیای زنانه است
بازدید 6

به گزارش وبدا، ماه اکتبر در سراسر جهان، ماه اطلاع رسانی و پیشگیری از سرطان پستان است و در این ماه، اقدامات مختلفی به منظور آگاهی بخشی به جامعه به ویژه زنان، انجام می شود.

 

یکی از ظرفیت های در دسترس برای فرهنگ سازی و افزایش سواد سلامت عمومی، “رسانه” است؛ محتواهای آموزشی در هر حیطه ای، می توانند از کانال های تلویزیون، شبکه های اجتماعی مجازی و رسانه های مکتوب منتشر شوند. نقش سفیران و افراد مشهور و تاثیرگذار در انتقال مفاهیم و بیان محتواهای آموزشی، نیز بسیار مهم است. کمپین ملی پیشگیری از سرطان پستان، ایده ای است که از سال ها قبل توسط دکتر علی قنبری مطلق، مدیر شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان و همکاری صمیمانه خانم مرضیه برومند، کارگردان، نویسنده و هنرمند مطرح، پرورانده شده و اکنون با همکاری مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، پیگیری می شود.

 

به همین منظور، در جلسه ای با حضور دکتر حسین کرمانپور، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، خانم مرضیه برومند، کارگردان، نویسنده و هنرمند مطرح، دکتر علی قنبری مطلق، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مدیر شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان، علیرضا تابش، مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی و دبیر جشنواره چندرسانه ‌ای میراث فرهنگی و خانم دکتر احسانی، عضو موسسه ملی تحقیقات سلامت، خلاصه ای از اقدامات انجام شده در زمینه کمپین مجازی سرطان پستان که بر پیشگیری و آگاهی بخشی تمرکز داشت، تشریح شد و جلسه با طرح پیشنهادات و نقطه نظرات هریک از حاضرین، تداوم یافت.

 

خانم دکتر احسانی، عضو موسسه ملی تحقیقات سلامت، در ابتدای این جلسه، به توضیح اقدامات پیش رو در زمینه کمپین سرطان پستان، اشاره کرد و گفت: امسال با رویکرد تشخیص زودرس سرطان پستان کار را جلو میبریم، یعنی غربالگری سیّار در زمینه سرطان پستان (به صورت یک وسیله نقلیه با امکانات تشخیصی) صورت می گیرد؛ در این زمینه، همکاران خانه سینما یار همیشگی ما هستند، حامیان دیگر برنامه، خانه موسیقی، شبکه آفتاب، انجمن رادیوآنکولوژی، پژوهشگاه علوم و غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران، شرکت ماموت و شرکت های تجهیزات پزشکی هستند.

 

وی افزود: در زمینه تشخیص و غربالگری سرطان پستان، اپلیکیشنی قرار است راه اندازی شود تا شرایط افراد قبل و بعداز کمپین مورد سنجش قرار گیرد.

 

سرطان پستان قابل پیشگیری است

در ادامه، دکتر کرمانپور با اشاره به تاکید وزیر بهداشت مبنی بر اهمیت پیشگیری از بیماری ها و تشخیص زودهنگام سرطان ها به ویژه سرطان پستان که بیشتر زنان و کمتر مردان را گرفتار می کند، خاطرنشان کرد: در زمینه فرهنگسازی به ویژه در مورد بیماری ها، تولید محتوا هرچه پررنگ تر باشد، نزد افکار عمومی ضریب نفوذ بیشتری خواهد داشت.

 

وی با بیان اینکه سرطان پستان قابل پیشگیری بوده و اگر زود تشخیص داده شود، قابل درمان خواهد بود، تصریح کرد: جوانی جمعیت، موضوع حیاتی و مورد تاکید ارکان کشور است؛ در این زمینه فقط افزایش موالید مدنظر نیست، بلکه حفظ سرمایه انسانی نیز بسیار اهمیت دارد. از طرفی، فردی که به سرطان مبتلا می شود، مصرف داروها ممکن است بر باروری وی تاثیر بگذارد.

 

وی پیشنهاد کرد که پویش آگاهی بخشی سرطان پستان بهتر است از مقطع دبیرستان آغاز شود، چراکه کار در حوزه پیشگیری، از هزینه های بخش درمان می کاهد و در این راستا، باید یک موج بزرگ اطلاع رسانی ملی ایجاد شود. همچنین می توان از زنان برای ساخت محتواهای تصویری و موسیقیایی استفاده کرد تا اعتماد و توجه زنان جامعه به موضوع، بیشتر جلب شود.

 

وی بر لزوم استفاده از ظرفیت پلتفرم های پرطرفدار برای اطلاع رسانی، مانند اسنپ و دیجی کالا تاکید کرد و افزود: پزشکان اینفلوئنسر در فضای مجازی نیز نقش مهمی در فرهنگ سازی موضوعات سلامت محور دارند؛ رسانه ها، خبرنگاران حوزه سلامت و هنرمندان نیز ظرفیت خوبی محسوب می شوند.

 

نقش کلیدی بیمه ها در پوشش خدمات غربالگری

دکتر قنبری مطلق نیز در ادامه این نشست، ضمن تشریح اقداماتی که در سالهای اخیر در حوزه غربالگری سرطان های پستان، دهانه رحم و روده بزرگ انجام شده، اظهار کرد: آموزش نیروی انسانی و ایجاد زیرساخت و تامین تجهیزات، از ملزومات برنامه های پیشگیری و غربالگری است.

 

وی افزود: ارائه دهندگان خدمت در حوزه غربالگری باید به طور کامل آموزش دیده و به روز شوند تا بدانند که به دنبال چه علائمی باشند که سرطان ها دیر تشخیص داده نشود.

 

وی در ادامه به نقش کلیدی بیمه ها در پوشش خدمات غربالگری اشاره و بر استمرار برنامه های اطلاع رسانی تاکید و اظهار امیدواری کرد که بیمه ها در حمایت از این طرح پیشقدم شوند دکتر مطلق همچنین بر حمایت مردم، خیریه ها و بخش صنعت از برنامه های تحقیقاتی تاکید کرد و گفت: سال گذشته خانم برومند کمک کردند که اطلاع رسانی جامعی درخصوص کمپین سرطان پستان را در ماه اکتبر (مهر و آبان) انجام دهیم، هدف ما درابتدا فقط کمپین مجازی بود و باید تلاش می کردیم افراد مشهور برای دیده شدن محتوای آموزشی کمک و همکاری کنند. زنان به دلیل شرم، برخی مشکلات خود را مخفی می کنند

 

مرضیه برومند نیز در ادامه این نشست، ضمن تاکید بر اهمیت پیشگیری از سرطان پستان، گفت: در برخی فرهنگ ها، واژه پستان دارای قبح است و زنان به دلیل شرم، برخی مشکلات جسمی خود را مخفی می کنند و این تابو برای سایر موارد طبیعی در بدن زنان نیز وجود دارد.

 

وی پیشنهاد داد تا از عروسک های شناخته شده و مطرح نزد عموم مردم به واسطه نوستالوژیک بودن آنها، در مسیر فرهنگ سازی این امر مهم، استفاده شود.

 

خانم برومند همچنین بر استفاده از مضامین پیشگیرانه در فیلم ها و سریال ها، تاکید کرد و گفت: نباید آگاهی بخشی در مورد سرطان پستان را به ماه اکتبر محدود کنیم، این فرهنگسازی باید تداوم یابد. هر فردی در جامعه به خصوص افراد سرشناس باید فرهنگ پیشگیری از بیماری ها را مسئولیت اجتماعی خود بدانند.

 

با گفتمان مردم پسند سخن بگوییم

در ادامه، علیرضا تابش نیز تصریح کرد: در حوزه فرهنگسازی در پیشگیری از بیماری ها، باید با گفتمان مردم پسند و با زبان ساده سخن بگوییم. همچنین می توان از ظرفیت اپراتورهای همراه اول و ایرانسل برای ارسال پیامک های فرهنگ سازی به شماره همراه زنان جامعه استفاده کرد.

 

وی گفت: تعامل بین بخشی با سایر وزارتخانه ها نیز اهمیت دارد و این وظیفه باید در حاکمیت نیز ایجاد شود و شخص وزیر بهداشت می توانند در حوزه دولت در این خصوص اقداماتی انجام دهند.وی تصریح کرد: باید برای مردم به خصوص قشر کم برخوردار و محروم، مشوقی برای مراجعات غربالگری درنظر گرفته شود؛ همچنین، محتواها باید دارای سناریو باشد تا جلب توجه کند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *