0

غربالگری ۲۳هزار کودک ایلامی برای پیشگیری از تنبلی چشم

غربالگری ۲۳هزار کودک ایلامی برای پیشگیری از تنبلی چشم
بازدید 9

حسین نورعلیوند در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طی سال گذشته ۲۳ هزار کودک ۳ تا ۶ سال این استان با هدف غربال بینایی زیر پوشش طرح پیشگیری از تنبلی چشم قرار گرفته‌اند.

وی بیان کرد: از این تعداد یک هزار و ۱۹۱ کودک مشکوک تشخیص داده شده و به پزشک متخصص و اپرومتریست ارجاع که از این تعداد ۲۹۹ مورد دارای انواع اختلالات بینایی و ۲۸۶ مورد نیز دارای تنبلی چشم بودند که درمان آنها به منظور پیشگیری از معلولیت بینایی آغاز شد.

وی بیان کرد: برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم ویژه کودکان ۳ تا ۶ ساله از سال ۱۳۷۶ در این استان آغاز و تاکنون بالغ بر ۶۰۰ هزار کودک زیر پوشش این طرح قرار گرفته و غربال شده‌اند.

وی با اشاره به حمایت این اداره کل از حدود چهار هزار روشندل گفت: از مجموع ۱۸ هزار معلول استان این تعداد معلولیت بینایی داشته که در مناطق مختلف استان شناسایی و زیر چتر حمایت‌های مستمر و غیر مستمر این مجموعه قرار گرفته و سه هزار و ۶۴۷ نفر از مستمری ماهیانه برخوردارند.

وی، پرداخت مستمری و هزینه معیشتی، تحصیلی، درمانی، جهیزیه، فرهنگی و غیره را از عمده حمایت‌های مستمر و غیر مستمر از افراد دارای معلولیت بینایی عنوان کرد.

مدیر کل بهزیستی ایلام یکی از خدمات این مجموعه به جامعه هدف را هنردرمانی، نمایش درمانی و موسیقی درمانی در مراکز توانبخشی عنوان کرد و گفت: این خدمات با تاکید بر جنبه‌های درمانی هنر و نقش مؤثر آن در توانبخشی افراد دارای معلولیت طراحی شده که در این زمینه استان ایلام از طریق ایجاد ۱۰ پایگاه در شهرستانهای ایوان، چرداول، دره شهر، آبدانان، مهران، ایلام افراد دارای معلولیت را زیر پوشش قرار داده که از این تعداد ۳۲ نفر دارای اختلال بینایی از این خدمات هنری برخوردارند.

به گفته وی، کاهش محدودیت‌ها و افزایش سطح عملکرد افراد آسیب دیده بینایی مستلزم بهره گیری این افراد از تجهیزات کمک توانبخشی متناسب با نیازهای آنهاست که در این زمینه وسایل توانبخشی از قبیل عصای سفید، رکوردر، ساعت گویا، برجسته نگار هوشمند، لوح و قلم، کاغذبریل، با اعتبار چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در اختیار افراد نابینا قرار داده است.

وی به کمک هزینه ایاب و ذهاب افراد دارای معلولیت بینایی اشاره کرد و گفت: این کمک هزینه به افراد دارای معلولیت در طول سال پرداخت می‌شود که امسال ۲۳۵ روشندل استان با دریافت سفرکارت معلولان ایران (سماکارت) از خدمات بلیط نیم بها در سفرهای بین شهری برخوردار شده‌اند.

نورعلیوند تعداد کل دانش آموزان دارای معلولیت در این استان را یک هزار و ۵۸۱ نفر عنوان کرد که از این تعداد ۲۶۲ نفر نابینا و کم بینا و ۳۵ نفر نیز به عنوان دانشجو در مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی به تحصیل اشتغال دارند.

وی عدم مناسب‌سازی مطلوب معابر و محیط‌های عمومی را یکی از مشکلات افراد دارای معلولیت از جمله نابینایان در این استان عنوان و تاکید کرد: در این زمینه همه دستگاه‌های اجرایی باید مشارکت کنند تا زمینه تردد آزادانه افراد دارای معلولیت در فضاهای عمومی را به عنوان یکی از حداقل حقوق‌های این افراد فراهم کنند. وی توانمندسازی و تلفیق اجتماعی افراد دارای آسیب بینایی را از مهمترین اهداف سازمان بهزیستی عنوان کرد.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *