0

سواد رسانه، سدی در برابر سیل اطلاعات

سواد رسانه، سدی در برابر سیل اطلاعات
بازدید 7

به گزارش وبدا، دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در مراسم افتتاحیه هفته جهانی سواد رسانه و اطلاعات در ستاد مرکزی وزارت بهداشت، بر اهمیت سواد رسانه در حوزه سلامت، به در مواجهه با اخبار نادرست و شایعات در این زمینه تاکید کرد.

وی با بیان اینکه سواد رسانه هم برای تولیدکنندگان و هم برای مصرف‌کنندگان خبر ضروری است، بر لزوم تفکیک اخبار درست از نادرست و جلوگیری از انتشار شایعات تاکید کرد.

دکتر رئیسی با اشاره به اهمیت تیتر در جلب توجه مخاطبان، به نمونه‌هایی از تیترهای اغراق‌آمیز و نادرست در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: گاهی یک عنوان یا تیتر بسیار مهمتر از خبر است و می‌تواند مخاطب را به اشتباه بیندازد. به عنوان مثال، تیترهایی مانند “سونامی سرطان در کشور” بدون ارائه آمار دقیق و تحلیل صحیح، می‌تواند باعث ایجاد نگرانی بی‌مورد در جامعه شود.

معاون بهداشت همچنین به موضوع شایعات و اخبار بدون منبع معتبر پرداخت و گفت: شایعات نه تنها باعث ایجاد سردرگمی در جامعه می‌شوند بلکه می‌توانند به سلامت روان مردم نیز آسیب بزنند. در زمان شیوع کرونا شاهد انتشار شایعات زیادی بودیم که باعث ایجاد ترس و وحشت در بین مردم شد.

دکتر رئیسی در ادامه سخنان خود به نقش هوش مصنوعی در آینده اطلاع‌رسانی اشاره کرد و گفت: با گسترش هوش مصنوعی، تولید و انتشار اخبار به صورت خودکار و بدون دخالت انسان امکان‌پذیر شده است. این امر می‌تواند فرصت‌ها و تهدیدهای جدیدی را برای حوزه سلامت ایجاد کند. از یک سو، هوش مصنوعی می‌تواند در تولید محتواهای آموزشی و اطلاع‌رسانی در حوزه سلامت بسیار مفید باشد، از سوی دیگر، ممکن است به انتشار اخبار جعلی و گمراه‌کننده نیز کمک کند.

وی در پایان بر اهمیت استفاده از ابزارهای دیجیتال در خود مراقبتی تاکید کرد و گفت: با توجه به گسترش تلفن‌های هوشمند و دسترسی آسان به اطلاعات، مردم می‌توانند از طریق این ابزارها به اطلاعات بهداشتی مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. اما باید توجه داشت که همه اطلاعات موجود در فضای مجازی معتبر نیستند و باید از منابع معتبر برای کسب اطلاعات استفاده کرد.

در پایان دکتر رئیسی بر اهمیت سواد رسانه در حوزه سلامت تاکید و بر لزوم ارتقای آگاهی مردم در این زمینه و همچنین بر نقش رسانه‌ها و متخصصان حوزه سلامت در ارائه اطلاعات صحیح و شفاف به مردم تاکید کرد.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *