0

تدوین دستورالعمل جدید حریم و فاصله اماکن دامی و صنایع وابسته

تدوین دستورالعمل جدید حریم و فاصله اماکن دامی و صنایع وابسته
بازدید 19

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان دامپزشکی کشور، دکترمجتبی نوروزی معاون وزیر و رییس سازمان دامپزشکی کشور در نشست خبری افزود: دستورالعمل جدید حریم و فاصله بین اماکن دامی و صنایع وابسته به دام در راستای توسعه سرمایه‌گذاری در بخش دام و طیور کشور تدوین شده و تا پیش از نهایی شدن آن، فضا برای ارسال سایر نقطه نظرات باز است.
 
وی اظهار داشت: این دستورالعمل را با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و اخذ نظرات تشکل‌ها، سندیکاها، نهادهای دولتی، وزارت جهادکشاورزی، سازمان دامپزشکی و صاحبنظران دانشگاهی تدوین و جمع‌بندی کرده‌ایم.
 
دکتر نوروزی با بیان این که نگهداری و پرورش هر نوع حیوان اهلی در محدوده روستاها بلامانع است و نیازی به مجوز ندارد، تصریح کرد: ما نظارت بهداشتی بر جمعیت دام روستاها را خواهیم داشت و خدمات دامپزشکی بهداشتی همچون واکسیناسیون، سمپاشی، ضدعفونی و کارهای ترویجی را به تولیدکنندگان روستایی ارایه می‌دهیم.
 
وی ادامه داد: این تصمیم در راستای تسهیل در تولید در روستاها و فرمایش مقام معظم رهبری در سال جهش تولید و مشارکت مردم اتخاذ شده است.
 
معاون وزیر جهادکشاورزی درباره استقرار اماکن دامی و تعیین حریم برای آن گفت: اماکن دامی و وابسته به دام برای استقرار در سکونتگاه‌ها، پارک‌های ملی، تالاب‌ها، دریاچه‌ها، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات‌وحش، رودخانه‌های دایمی، قنات و چاه‌های آب شیرین باید از سازمان حفاظت محیط زیست بنابر ماده (۱۱) قانون هوای پاک استعلام بگیرند.
 
وی درباره حریم مراکز پرورش مرغ لاین ابراز داشت: طبق این دستورالعمل، با توجه به حساسیت مراکز نگهداری و پرورش مرغ لاین و اهمیت آن در امنیت غذایی، حریم‌هایی که در قبل در نظر گرفته شده بود، مانند سابق مشمول هیچ‌گونه تخفیف و تعدیلی نمی‌شود.
 
دکتر نوروزی تصریح کرد: استقرار اماکن دامی و صنایع وابسته به دام در نزدیکی جاده‌ها، راه‌آهن و فرودگاه‌ها با رعایت الزامات وزارت مسکن و شهرسازی صورت می‌گیرد.
 
وی افزود: تعیین حریم برای استقرار اماکن دامی و صنایع وابسته به دام در نزدیکی با خطوط انتقال و توزیع نیروی برق و دکل‌های فشار قوی برقی، خطوط انتقال لوله‌های نفت و گاز با وزارت نیرو و نفت خواهد بود.
 
رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: اتخاذ تصمیم درباره استقرار اماکن دامی و صنایع وابسته به دام نزدیک به کارخانجات تولید، بسته‌بندی مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی، مکمل‌های غذایی و رژیمی و صنایع دارویی برابر با بخشنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه اختیارات کمیته فنی استان‌ها است و ادارات کل دامپزشکی عضو این کمیته فنی هستند.
 
وی افزود: ادارات کل ما در استان‌ها با تشکیل این کمیته‌های فنی اختیار دارند بنابه شرایط جغرافیایی، وضعیت سازه و شکل مدیریت تا ۵۰ درصد فواصل را تخفیف و یا کم کنند.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره حریم بهداشتی صنایع وابسته به دام که فعالیت مشابه دارند، تصریح کرد: صنایع وابسته به دام که فعالیت مشابه دارند، نیاز به فاصله ندارند.
 
وی افزود: در گذشته این صنایع باید در فاصله ۵۰۰ متر تا یک کیلومتر از هم مستقر می‌شدند.
 
دکتر نوروزی در مورد مرغداری‌ها نیز گفت: حریم واحدهای مرغداری براساس روال قبل است و همان فواصل قبلی را در این دستورالعمل تکرار کرده‌ایم.
 
وی درباره ضرورت اصلاح دستورالعمل حریم و فواصل اماکن دامی و صنایع وابسته به آن ابراز داشت: این فواصل به منظور توسعه سرمایه‌گذاری در بخش دام و طیور باید مورد تجدید نظر قرار می‌گرفت.
 
معاون وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: با این اقدام به عنوان دستگاه حاکمیتی، ریل‌گذاری برای سرمایه‌گذاری انجام داده‌ایم.
 
وی گفت: کشورهای اطراف ما بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال نیاز به واردات مرغ دارند و ایران می‌تواند بخشی از این نیاز را با تولیدات خود تامین کند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *