0

فتح مرزهای فناوری کیت های آزمایشگاهی با ایده آل تشخیص آتیه

فتح مرزهای فناوری کیت های آزمایشگاهی با ایده آل تشخیص آتیه
بازدید 55

آیمد90 به بهانه برگزاری آیین اختتامیه جایزه ملی فنآوری نکست و معرفی برندگان این جایزه، با دکتر محمد سجاد امامی آل آقا، مدیر تحقیق و توسعه شرکت ایده آل تشخیص آتیه گفتگویی داشته است مشروح این گفتگو را در ذیل بخوانید.
او دکترای تخصصی بیوشیمی بالینی است که حدود سه سال به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه فعالیت داشته و پس از آن قریب به ده سال با شرکت ایده آل تشخیص آتیه همکاری می کند. در این مدت علاوه بر اینکه مسئولیت واحد تحقیق و توسعه شرکت را برعهده دارد، در جایگاه مسئول فنی این شرکت نیز ایفای نقش می کند.
قدمت همکاری ایشان با شرکت ایده آل تشخیص آتیه و حضور همزمان در این دو نقش، بهانه ای است برای اینکه اطلاعات بیشتری در مورد مسیری که شرکت طی کرد تا بتواند در جایزه ملی فناوری نکست، موفق شود، دریافت کنیم.

سوال: فعالیت اصلی شرکت ایده آل تشخیص آتیه در چه حوزه ای است؟
 امامی: فعالیت اصلی شرکت ایده آل تشخیص آتیه، تولید کیت­ها و دستگاه های مورد استفاده در آزمایشگاه تشخیص طبی در چهار زمینه ­تست­های بیوشیمی، تست­های سریع (رپید) یا POCT، تست­های مبتنی بر تکنیک الایزا و تست­های انعقادی است
همچنین تولید محصولات بیوتکنولوژی در حوزه تشخیص نیز در برنامه تحقیق و توسعه شرکت وجود دارد.
سوال: مجموعه ایده آل تشخیص آتیه از چه زمانی شروع به کارکرده و دراین مدت چه دستاوردهایی داشته است؟
 امامی: اولین محصول شرکت از سال 87 وارد بازار آزمایشگاه های کشور شده است. در حال حاضر، قریب به236  نفر در شرکت ایده آل تشخیص آتیه شاغل هستند. شرکت حدود 80 نوع محصول ثبت شده در وزارت بهداشت دارد که واقعا تنوع بسیار زیادی است و شاید در دنیا کم نظیر باشد.
سوال: در جایزه نکست چه رتبه ای بدست آوردید؟
 امامی: شرکت ایده آل تشخیص آتیه در جایزه ملی فنآوری نکست که امسال برای اولین بار برگزار شد، موفق به کسب مقام دوم در حوزه زیست فناوری و زیست مهندسی شد.
دقت داشته باشید که این جایزه در سه حوزه «هوش مصنوعی، رباتیک و صنعت ۴»، «اتصال پذیری، ارتباطات و میکروالکترونیک»، «زیست فناوری و زیست مهندسی» برگزار شد. البته یک بخش دیگر هم تحت عنوان بخش «پیشگامی» به آن اضافه شد.
ما به دلیل اینکه در حوزه کیت و دستگاه های خوانش گر کیت فعالیت کردیم، در حوزه زیست فناوری و زیست مهندسی وارد گردونه رقابت نکست شدیم.
سوال: چرا برنده رتبه اول نشدید؟
 امامی: در واقع زیست فناوری و زیست مهندسی، یک حوزه جدید و سرنوشت ساز در حوزه سلامت اعم از حوزه تشخیص و درمان است که با شتاب بالا در حال رشد و توسعه است. در این حوزه، دارویی ها از قدمت بیشتری و طیف وسیع تری برخوردار هستند.
رتبه اول را یک شرکت محترم دارویی کسب کرد و در واقع ما که در حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، فعالیت می کنیم به نوعی می توانیم بگوییم که در حوزه تخصصی خودمان، رتبه نخست را دریافت کرده ایم.
سوال: شرکت شما در جایزه نکست، چه فنآوری را ارائه داد که از سوی داوران شایسته موفقیت و تقدیر شناخته شدید؟
 امامی: موفقیت شرکت دانش بنیان ایده آل تشخیص آتیه، در طراحی و تولید کیت‌های تشخیص کمی و سریع D-dimer ،LH و Progesterone مبتنی بر روش ایمونوفلورسانس به همراه دستگاه خوانشگر فلورسانس، واقعا ستودنی است و به همین دلیل شایسته دریافت جایزه ملی فناوری نکست شناخته شد.
سوال: لطفا در خصوص اهمیت این فنآوری و کاربرد آن بیشتر توضیح دهید
 امامی: فراوانی فزاینده بیماری‌های مزمن و حاد، که نیاز به تشخیص، پیشگیری و درمان زودهنگام دارند و از طرف دیگر، رشد سریع تکنولوژی در زمینه تشخیص از عوامل اصلی هستند که تقاضا برای تست های تشخیصی سریع (رپید تست) را در بخش مراقبت‌های بهداشتی در سطح جهان افزایش می‌دهد.
به منظور تشخیص سریع و به هنگام بیماری های فوق الذکر که یکی از چالش های نظام سلامت کشور می باشد، دسترسی به ابزارهای تشخیص زودرس با سرعت و هزینه کمتر به منظور غربالگری، که هم بار سلامتی و مالی زیادی را به حوزه سلامت جامعه و مردم تحمیل می کنند و هم تشخیص زودرس آنها امکان انجام یک مداخله موثر را فراهم می کند، بسیار حائز اهمیت می باشد.
در رابطه با روش های سنجش مورد استفاده در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، دقت به همراه سرعت از چالش های کلیدی در ارائه خدمات آزمایشگاهی است که کمک شایانی به تشخیص به هنگام بیماری‌ها و درگام بعدی درمان آنها می‌کند.
تست های رپید معمول در بازار که عمدتا به روش نانوگلد می باشند، این امکان را برای کاربر فراهم می کنند تا در بازه زمانی کوتاهی پاسخ تست بیمار مشخص شود. اما یکی از مشکلات این گونه تست ها حساسیت کم آن ها در مقایسه با سایر روش ها می باشد.
از طرف دیگر، این گونه تست ها کیفی اند و از مقدار عددی آنالیت موجود در نمونه نمی توان مطلع شد
لذا در این طرح برآن شدیم تا با طراحی و تولید کیت های تشخیص کمی و سریع مبتنی بر فلورسانس علاوه بر افزایش چشمگیر میزان حساسیت تست ها، امکان کمی سازی نتایج را نیز فراهم کنیم. اساس تست های سریع بر پایه تکنیک جریان جانبی استوار است.
تلفیق تکنیک جریان جانبی (Lateral Flow Immunoassay) و پدیده فلورسنت فرآیند نوینی است که دارای مزایای منحصر به فردی از جمله سادگی، دقت، سرعت، پایداری بالا، قابلیت حمل و عدم آلودگی است.
سوال: در نظر اول، ساخت کیت ها نتیجه مهندس معکوس به نظر می رسد. درسته؟
 امامی: خیر، واقعیت این است که ساخت کیت ها ناشی از مهندسی معکوس نیست چرا که اساس کیت، یک سری محلول آزمایشگاهی است که چندان چیزی از ترکیبات آن عیان نیست و حتی برخی ترکیبات گمراه کننده هم در آن وجود دارد که مسیر مهندسی معکس را سد می کند. در واقع رسیدن به کیت ها یک راه عملیاتی دارد و آن این است که باید با آزمون و خطا و مبتنی بر پژوهش و مطالعه به کیت ها رسید.
سوال: اینگونه که مشخص است، شما علاوه بر طراحی و تولید کیت ها توانسته اید دستگاه خوانش گر آن را هم تولید کنید. در مورد آن هم توضیح بفرمایید.
 امامی: بله؛ به موازات طراحی این گونه تست ها، طراحی و ساخت دستگاه های خوانشگر سریع بر مبنای فلورسانس نیز ضرورت پیدا می کند.
آنالایزرهای ایمونواسی فلورسانس، سیستم های تشخیصی مبتنی بر ایمونوفلورسانس هستند که برای تشخیص سریع آنتی ژن ها یا آنتی بادی ها در نمونه استفاده می شود.
این نوع سنجش اخیراً به دلیل پتانسیل آن در ارائه تشخیص آنی به طور مستقیم به بیماران مورد توجه قرار گرفته است.
نکته بسیار مهم در رابطه با این گونه دستگاه ها این می باشد که با طراحی و ساخت آنها پلتفرمی را می توان ایجاد نمود که تعداد بیشماری از تست های تشخیصی آزمایشگاهی (در انسان و دام) را می توان بر مبنای این دستگاه طراحی و پیاده سازی کرد و لذا شرکت دانش بنیان ایده آل تشخیص آتیه امیدوار است در مدت زمان کوتاهی بتواند تولید انبوه (Mass Production) این دستگاه ها و نیز کیت های تشخیصی انسانی و دامی را اجرا نماید.
واقعیت غیر قابل انکار این است که در کشور در زمینه ساخت دستگاه های خوانشگر کیت های آزمایشگاهی، بسیار محدود کار شده است و این مسیری که ما طی کرده ایم می تواند دریچه ای برای دستاوردهای بزرگ تر باشد.
سوال: برای آشنایی کسانی که کمتر با حوزه تجهیزات آزمایشگاهی در ارتباط هستند، دونمونه از موارد مصرف این کیت ها را بفرمایید
 امامی: سبد تولید کیت ها بسیار متنوع است ولی شاید یکی از شناخته شده ترین آن ها، تست هموگلوبین A1c است که یکی از پرمصرف ترین کیت هاست که شاید تا حدود ده میلیون مورد در سال هم مورد نیاز باشد. این حجم از نیاز، به تنهایی توجیه گر هزینه ها و سرمایه گذاری هایی است که در این مسیر باید صورت گیرد تا هرچه زودتر دستگاه ها و کیت های شرکت به مرحله تولید انبوه برسد. همچنین باید از تست تروپونین که برای تست سکته قلبی در مراکز درمانی و اورژانس ها استفاده می شود، هم نام ببریم.
سوال: آیا تولید کیت ها و دستگاه خوانش گر آن توسط شرکت ایده آل تشخیص آتیه، می تواند حامل این پیام باشد که صرفه جویی ارزی چشم گیری در حوزه سلامت به زودی رخ خواهد داد؟
 امامی: قابل پیش بینی است که در طول سه سال آینده، اگر مسیری که در نظر گرفته ایم به درستی به نتیجه برسد، حدود30 میلیون دلار صرفه جویی صورت خواهد گرفت که واقعا برای بودجه حوزه بهداشت و درمان، چشم گیر است.
قیمت دستگاه مشابه اروپایی حدود 800 تا 1500 دلار است. در حالی که ما با حدود نصف آن می توانیم محصول را عرضه کنیم. از سوی دیگر در خصوص کیت ها باید بگوییم که هر تست حدو 1.5 تا 4 دلار هزینه ارزی دارد، در صورتی که قیمت نمونه ایرانی آن حدود 30 هزار تومان است.
بنابراین تولید کیت و همچنین تولید دستگاه، صرفه اقتصادی برای کشور دارد و امیدواریم که مسیر برای عرضه انبوه آن هموارتر شود.
سوال: رسیدن به نقطه امروز، نتیجه چند سال کار علمی پژوهشی است؟
 امامی: در این پروژه، دو شاخه اصلی نقش فعال تری داشتند که باید از دوستان گرایش های مختلف علوم آزمایشگاهی و همچنین مهندسی نام ببرم که صد البته در کنار این دوستان، عزیزانی در حوزه TI و صنایع هم همکاری تنگاتنگی داشتند. به هرحال، با در نظر گرفتن مراحل مطالعه کار، باید بگوییم که ما یک دورخیز 4 ساله را طی کرده ایم تا به این نقطه رسیده ایم.
سوال: مهمترین ویژگی و خصوصیتی که مجموعه شما را به این نقطه رساند، چه می دانید؟
 امامی: ابتدا باید از همت و دوراندیشی هیات مدیره و عزم و انگیزه آن ها برای کارآفرینی و خلق ارزش بگویم که به هرحال 5 نفر هستند که همگی  از بهترین دانشگاه های کشور فارغ التحصیل پزشکی شده اند و شاید بتوان گفت که اگر رتبه های کنکور این افراد را جمع ببندیم، بازهم زیر 100 می شود، دور هم جمع شده اند.
به نظر من، این افراد، کارآفرینی و حرکت بر مرزهای دانش را وظیفه ملی خود در برابر هموطنان خود می دانند و بهمین دلیل، دنبال ایجاد آن چیزهایی هستند که کشور به آن ها سخت نیاز دارد. آن ها شرکت را از یک شرکت بازرگانی تبدیل کرده اند به شرکتی که در تولید اقلام مختلف کیت، حرفی برای گفتن دارد.
از سوی دیگر باید به انضباط کاری و عطش شدید همکاران به کسب دانش روز دنیا اشاره کنم. به روشنی باید اعتراف کنیم که اگر موفقیتی حاصل شده، نتیجه روحیه کار تیمی، همدلی، انضباط کاری و سخت کوشی برای شکستن مرزهای علمی و فناوری است.

برچسب هاپیشنهاد تجهیزات پزشکی شرکت ایده آل تشخیص آتیه محمد سجاد امامی آل آقا هوش مصنوعی در تجهیزات پزشکی

در حافظه کپی شد

https://imed90.ir/medical-devices/6435

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *