0

نتیجه نهایی پژوهش های بومی باید به مردمان همان منطقه منتقل و ترجمان دانش شود

نتیجه نهایی پژوهش های بومی باید به مردمان همان منطقه منتقل و ترجمان دانش شود
بازدید 22

به گزارش وبدا، دکتر یونس پناهی، در کنگره تغییر اقلیم و سلامت که در دانشگاه علوم پزشکی دزفول و با حضور اندیشمندان این حوزه برگزار شد، گفت: ماموریت انجام مطالعات ملی تغییرات اقلیم و سلامت در کشور به دانشگاه علوم پزشکی دزفول واگذار شده است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در ادامه ابراز امیدواری کرد که وزارت بهداشت در کنار مسائل مربوط به آموزش، درمان و فرهنگ، تحقیقات را به شکل جدی در حوزه مسائل و مشکلات سلامت انجام می دهد.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، هدف گیری در پژوهش، رسیدن به مرجعیت علمی، نیازسنجی و جهت گیری به سمت پژوهش را بسیار مهم عنوان و بیان کرد: این جهت گیری باید در راستای پاسخ به نیازهای کشور باشد.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: هر پژوهش باید بگوید چه مشکلی از منطقه را می تواند حل کند.
دکتر پناهی بومی سازی پژوهش را موضوعی کلیدی دانست و گفت: نتیجه پژوهش باید به مردمان همان منطقه منتقل و ترجمان دانش شود.
وی تشویق در تحقیقات و تکریم دارندگان علم را مهم و حضور مقامات ارشد برای تشویق اندیشمندان و محققان را ضروری عنوان کرد.
دکتر پناهی دیپلماسی علمی را الزامی برای مرجعیت علمی برشمرد و گفت: پژوهش باید بتواند منافع کشور را در نظر گیرد، یعنی نتایج حاصل از امر پژوهش باید به رفع مسائل و مشکلات کشور بینجامد.
وی افزود: نگرش ما در تحقیقات درمانی است، که باید در مدیریت بیماری ها به سمت نگرش پیشگیری رود.
دکتر پناهی عنوان کرد: با توجه به اینکه شتاب تغییرات اقلیمی در کشور ما سریع است، در حوزه سلامت مشکلات زیادی را برای ما به همراه دارد و باید به عنوان مسئله جدی به آن پرداخته شود.
وی با اشاره به مبحث جمعیت، خاطرنشان کرد: در تحقیقات باید توجه ویژه ای به موضوع جمعیت شود.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به افزایش سن امید به زندگی در ایران گفت: رشد امید به زندگی یکی از مهمترین دستاورد های نظام جمهوری اسلامی ایران است.
دکتر پناهی ضمن تاکید بر اهمیت موضوع سالمندی و اشاره به اهمیت پزشکی خانواده، افزود: الزامات و عوامل و تهدیدات سلامت خانواده را باید بررسی کرد.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: ما باید برای گروه جوانان و نخبگان برنامه داشته باشیم و آنها را در اولویت قرار دهیم.
دکتر پناهی با بیان اینکه آینده پژوهش باید متناسب با برنامه توسعه کشور باشد، افزود: در برنامه توسعه هفتم تولید و شتاب تولید علم باید حفظ شود.
وی گفت: در فناوری و تولید علم باید زنجیره حفظ شود و تولید علم به صنعت برسد.
دکتر پناهی افزود: با توجه به اینکه تنها دو درصد از پایان نامه ها مساله محور هستند، باید در این مقوله بازنگری صورت گیرد.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به ضرورت ارتقای مجلات، گفت: ارتقای مجلات از اهمیت بالایی برخوردار است، همچنین فرآوردهای حاصل از مجلات باید با شاخص های بین المللی تهیه شود تا بتوان از امکانات صادرات بهره مند شد.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *