0

تخصیص منابع برای تکمیل بیمارستان‌های در حال ساخت/ توجه ویژه دولت به بخش بهداشت و درمان در سال آینده

تخصیص منابع برای تکمیل بیمارستان‌های در حال ساخت/ توجه ویژه دولت به بخش بهداشت و درمان در سال آینده
بازدید 31

به گزارش وبدا به نقل از خبرگزاری ایرنا، داود منظور در حاشیه نشست با وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و روسای دانشگاه علوم پزشکی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در این جلسه بحث اصلی چگونگی کمک به پایداری مالی هرچه بیشتر نظام درمان و دانشگاه‌های علوم پزشکی بود.
 
وی افزود: با توجه به اینکه برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی به لحاظ بودجه‌ای مشکلاتی داشتند، حتماً باید طرح ویژه‌ای را با همکاری وزارت بهداشت اجرا کنیم تا تعهدات انباشته دانشگاه‌های علوم پزشکی در اولین فرصت تسویه شود.
 
رئیس سازمان برنامه بودجه ادامه داد: بحث اصلاح ساختار مالی دانشگاه علوم پزشکی با رویکرد افزایش پایداری مالی جزو برنامه‌های سال آینده سازمان برنامه بودجه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. 
منظور، تعرفه‌های نظام درمان و پزشکی را از مؤلفه‌های اصلی اصلاح نظام مالی دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد و گفت: شورای عالی بیمه در این موضوع جمع‌بندی انجام داده و سازمان برنامه و بودجه هم این موضوع را بررسی می‌کند تا پیشنهاد خود را به هیات دولت ارائه کند. 
 
وی تاکید کرد: با رایزنی که حتماً با وزارت بهداشت انجام می‌دهیم و مصوبه ای که از دولت می‌گیریم، تلاش می‌شود بخش بزرگی از این محدودیت‌های مالی را در قالب تعرفه‌های سال آینده حل کنیم. تعرفه‌ها صرفاً پرداخت به پزشکان نیست، بلکه بیش از ۷۰ درصد تعرفه به خدماتی که مربوط می شود که بیمارستان‌ها ارائه می‌کنند. 
 
معاون رئیس جمهور اظهار داشت: موضوع دیگری که در این جلسه توافق شد در مورد تکمیل و تجهیز بیمارستان‌ها در حال ساخت و در آستانه بهره‌برداری است تا هم در تخصیص‌های اسفند ماه و هم سال آینده همراهی بیشتری داشته باشیم و به این طرح توسعه و بهره‌برداری از بیمارستان‌ها کمک خواهیم کرد.
 
منظور گفت: البته موضوع مقاوم‌سازی و بهسازی بیمارستان‌های فرسوده نیز جزو مسائل مورد بحث و گفت‌وگوی این جلسه قرار داشت که باید برنامه مدونی با همکاری وزارت بهداشت برای این کار انجام شود.
 
وی به مسئله پرداخت‌های رفاهی و همچنین برنامه نگهداشت برای کادر درمان اشاره و بیان کرد: حتماً تلاش خواهیم کرد تا بتوانیم فوق‌العاده ویژه‌ای که برای کادر درمان تعهد شده را در اولین فرصت تامین و پرداخت کنیم.
رئیس سازمان برنامه بودجه گفت: موضوع مربوط به تربیت دستیاران پزشکی، پزشکان و پیراپزشکان جز موضوعات جلسه بود و بنا شد بودجه آموزش و پژوهش از بودجه درمان تفکیک شود؛ امیدواریم با این ابتکارات بتوانیم به خدماتی مطلوبی که بخش بهداشت و درمان به مردم ارایه می‌کند، شتاب دهیم.
 
توجه ویژه دولت به بخش بهداشت و درمان در سال آینده
 
وی از افزایش ۸۰ هزار میلیارد تومانی تخصیص منابع به بخش بهداشت و درمان در سال جاری خبر داد و گفت: بخش سلامت و درمان جزو اولویت‌های کشور است و سال آینده رشد خوبی برای منابع این بخش و بیشتر از سایر بخش‌ها دیده شده است.
 
منظور با اشاره به توجه ویژه دولت سیزدهم به بخش بهداشت و سلامت، در خصوص پیش‌بینی منابع برای این بخش در سال آینده اظهار داشت: بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ در سازمان برنامه و بودجه در حال نهایی شدن است و منتظر هستیم تا مجلس بخش نخست بودجه را به ما ابلاغ کند.
 
وی افزود: در بخش دوم لایحه بودجه برای همه بخش‌های دولت از جمله بهداشت و درمان پیش‌بینی خوبی انجام شده است که باید با وزرا و مسئولان وزارتخانه‌ها در مورد آن گفت‌وگو داشته باشیم و آماده خواهد شد تا بتوانیم در نخستین فرصت در هیات دولت به تصویب برسانیم.
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دو بخش منابع در حوزه سلامت داریم، گفت: یکی منابعی است که خود بخش سلامت به عنوان درآمد اختصاصی تولید می‌کند که این‌ها همان دریافتی‌ها از محل تعرفه‌ها است و در این قسمت رشد خوبی را پیش‌بینی می‌کنیم.
 
منظور ادامه‌داد: بخش سلامت و درمان جزو اولویت‌های کشور است، بر این اساس در بودجه عمومی، رشد منابع بخش درمان از سایر بخش‌ها در سال آینده بیشتر خواهد بود.
 
وی بیان‌داشت: امسال حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان منابع به بخش بهداشت و درمان تا پایان سال تخصیص داده شده که نسبت به سال گذشته (۲۳۷ هزار میلیارد تومان) حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.
 
معاون رئیس جمهور گفت: بخشی از این افزایش از محل درآمدهای اختصاصی بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی تامین شده و بخشی هم از طریق یک درصد مالیات ارزش افزوده سلامت و منابع بودجه عمومی بوده است؛ بر این اساس تخصیص اعتبار در سال جاری رشد خوبی داشته، اما نیازها در بخش بهداشت و درمان فراتر از منابعی است که تاکنون تحقق پیدا کرده و امیدواریم بتوانیم سال آینده این منابع را تقویت کنیم.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *