0

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان: توجه به مصرف آب و مایعات کافی در دوران سالمندی اهمیت ویژه‌ای دارد

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان:
توجه به مصرف آب و مایعات کافی در دوران سالمندی اهمیت ویژه‌ای دارد
بازدید 23

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: توجه به مصرف آب و مایعات کافی در دوران سالمندی اهمیت ویژه‌ای دارد.
پریوش بهادری در گفت‌وگو با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دشتستان افزود: حفظ مایعات بدن از ضروریات زندگی است و ۴۵ درصد وزن بدن سالمندان را آب تشکیل می‌دهد.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: در طول سالمندی تغییرات مهمی مانند کاهش وزن کلیه‌ها، کاهش خون‌رسانی به کلیه‌ها و کاهش حس تشنگی در عملکرد اندام‌هایی که در تعادل مایعات بدن نقش مهمی بازی می‌کنند، پدید می‌آید.

وی تصریح کرد: تغییرات نامبرده سبب کاهش توانایی بدن سالمندان در حفظ تعادل مایعات می‌شود، به‌طوری‌که فرد سالمند با سرعت زیادی در معرض خطر کاهش حجم مایعات بدن قرار می‌گیرد.

بهادری بیان کرد: کم‌آبی یکی از مشکلات رایج سالمندان است که ممکن است باعث خواب‌آلودگی و گیجی شود و مطمئن‌ترین روش اطلاع از کم‌آبی بدن، مشاهده ادرار است و تغییر رنگ ادرار به تیرگی و پررنگ شدن آن از نشانه‌های کم‌آبی بدن است.

وی با تاکید بر اینکه جایگاه آب در هرم غذایی سالمندان در قاعده و داخل هرم غذایی قرار می‌گیرد، گفت: مایعات موردنیاز سالمندان به‌طور متوسط حدود ۶ تا ۸ لیوان در روز است و ترجیحاً بهتر است که از نیمی از آن آب ساده باشد.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان افزود: از ۸ لیوان مایعات توصیه‌شده روزانه، بهتر است حدود نیمی از آن آب باشد و نیم دیگر از سایر مایعات مانند آبمیوه طبیعی، نوشیدنی‌های سنتی بر پایه عرقیات کم شیرین، چای کمرنگ، شیر کم‌چرب، دوغ کم‌نمک بدون گاز و نوشیدنی‌های سالم دیگر تشکیل‌شده باشد.

بهادری بیان کرد: عصاره گوشت، سوپ و آب خورش نیز بخشی از نیاز بدن به آب را تامین می‌کند و می‌تواند بسیار مغذی نیز باشد.

بهادری توصیه کرد: افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی- ریوی و کلیوی با مشورت پزشک و مشاور تغذیه میزان آب مصرفی روزانه خود را تنظیم نمایند و همچنین بهتر است آب به‌صورت تدریجی در بین وعده‌های غذایی و نه همراه با غذا مصرف شود.

وی تاکید کرد: لازم است مصرف چای در سالمندان محدود شود و بیشتر از ۳ لیوان در روز نباشد، زیرا چای به‌ویژه چای پررنگ مدر است و باعث از دست رفتن آب و الکترولیت‌ها می‌شود.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: بهتر است سالمندان برای خواب بهتر، از مصرف چای از عصر به بعد خودداری کنند و چای را به‌طورمعمول به‌صورت کم‌رنگ بنوشند.

انتهای پیام/س.غ ۳۰۳۰

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *