0

شناسایی بیش از ۱۲ هزار بیمار جدید مبتلا به دیابت و فشار خون بالا در سال ۱۴۰۲

شناسایی بیش از ۱۲ هزار بیمار جدید مبتلا به دیابت و فشار خون بالا در سال ۱۴۰۲
بازدید 16

دکتر زهرا دستجردی در گفتگو با وب دا گفت: با تلاش های همکاران بیش از ۷ هزار بیمار قطعی مبتلا به فشار خون بالاو بیش از ۵ هزار بیمار قطعی مبتلابه دیابت درسال ۱۴۰۲

در جمعیت تحت پوشش دانشگاه

شناسایی شد.

وی در ادامه با اشاره به این که بخش عظیمی از این بیماران در طول اجرای پویش ملی سلامت شناسایی و مراقبت شده اند، گفت: همزمان با اجرای پویش ملی سلامت از بیستم آبان ماه لغایت سی ام دی ماه، بیش از۴ هزار نفر مشکوک به فشار خون بالا و بیش از دو هزار و ۸۰۰ بیمارمشکوک به دیابت، شناسایی و برای تایید یا رد بیماری به پزشک ارجاع شده اند. همچنین در این پویش بیش از ۶۷ هزارنفر در مرحله پیش فشار خون بالا و بیش از ۲۰ هزار نفر در مرحله پیش دیابت شناسایی شده اند که پس از پیگیری، مراقبت و ارجاع مجدد به پزشک، تعداد ۳۹۵ نفر بیمار قطعی فشارخون بالا  دوهزارو ۵۱ نفر بیمار قطعی دیابت شناخته شده وپس از ثبت بیماری، تحت درمان دارویی و غیر دارویی قرار گرفته اند.

دکتر زهرا دستجردی تخاطرنشان کرد: در بیماری های مزمن، بهترین مدیر در کنترل بیماری خود فرد است؛ همه افراد باید مقادیر طبیعی و غیر طبیعی فشار خون و قندخون خود را بدانند تا برای مراقبت از خود توانمند بوده و در صورت افزایش فشار خون و قندخون پیگیری های لازم را انجام دهند.

وی پیشگیری را مقدم بر درمان دانست و افزود: راه های پیشگیری از فشار خون بالا و دیابت مدیریت وزن، ورزش منظم روزانه، کاهش مصرف نمک و شیرینیجات، افزایش مصرف میوه، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل، عدم مصرف دخانیات، الکل و مواد مخدر، مدیریت استرس و اندازه گیری دوره ای فشار خون و قند خون در خانه های بهداشت و پایگاه های سلامت یا آزمایشگاه ها می باشد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر در پایان با  تشکراز تلاش های کلیه بهورزان، مراقبان سلامت، کارشناسان آزمایشگاه، پزشکان و سایر پرسنل در مراکز شهری و روستایی تحت پوشش دانشگاه گفت: شناسایی موارد جدید بیماران مزمن، مراقبت از آنان، درمان دارویی و غیر دارویی می تواند در کاهش بار بیماری ها و پیشگیری از بروز سکته های قلبی و مغزی و مرگ های زود هنگام موثر باشد.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *